Innowacje dydaktyczne w kształceniu polonistycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PN2-1IDP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Innowacje dydaktyczne w kształceniu polonistycznym |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska nauczycielska 1 rok sem.letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych. Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
Skrócony opis: |
Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
Pełny opis: |
Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych. Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
Literatura: |
Literatura: 1. John Holt, "Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się przez działanie", Kraków 2007. 2. Jesper Jull, "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Podkowa Leśna 2014. 3. Alfie Kohn, "Mit pracy domowej, Podkowa Leśna 2018. 4. Natalia Mikołajek, "Notatki wizualne. Jak je tworzyć i wykorzystywać na co dzień, Warszawa 2020. 5. Ken Robinson & Lou Aronica, "Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację", Kraków 2015. 6. Marzena Żylińska, "Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi", Toruń 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (słuchacz zna i rozumie) - w pogłębionym stopniu – czym jest innowacja dydaktyczna - najnowsze osiągnięcia metodologiczne dotyczące nauczania polonistycznego - dylematy, potrzeby i zagrożenia współczesnej szkoły Umiejętności (słuchacz potrafi) - stosować podstawową wiedzę z zakresu innowacji dydaktycznych w nauczaniu polonistycznym - samodzielnie nabywać wiedzę i umiejętności z zakresu innowacji dydaktycznych w nauczaniu polonistycznym Kompetencje społeczne (słuchacz jest gotów do) - inspirowania i organizowania procesu dydaktycznego na rzecz środowiska społecznego ucznia - odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych Sposoby weryfikacji: ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie na ocenę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Obecność na zajęciach, ocenianie ciągłe, ocena aktywności na zajęciach. Przygotowanie prezentacji dotyczącej innowacji dydaktycznych w nauczaniu polonistycznym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kościewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kościewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
|
Pełny opis: |
ajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. John Holt, "Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się przez działanie", Kraków 2007. 2. Jesper Jull, "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Podkowa Leśna 2014. 3. Alfie Kohn, "Mit pracy domowej, Podkowa Leśna 2018. 4. Natalia Mikołajek, "Notatki wizualne. Jak je tworzyć i wykorzystywać na co dzień, Warszawa 2020. 5. Ken Robinson & Lou Aronica, "Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację", Kraków 2015. 6. Marzena Żylińska, "Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi", Toruń 2013. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie zajęć: obecność, aktywność, realizacja dwóch zadań (prezentacja, projekt dydaktyczny). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
|
Pełny opis: |
ajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. John Holt, "Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się przez działanie", Kraków 2007. 2. Jesper Jull, "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Podkowa Leśna 2014. 3. Alfie Kohn, "Mit pracy domowej, Podkowa Leśna 2018. 4. Natalia Mikołajek, "Notatki wizualne. Jak je tworzyć i wykorzystywać na co dzień, Warszawa 2020. 5. Ken Robinson & Lou Aronica, "Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację", Kraków 2015. 6. Marzena Żylińska, "Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi", Toruń 2013. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie zajęć: obecność, aktywność, realizacja dwóch zadań (prezentacja, projekt dydaktyczny). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.