Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innowacje dydaktyczne w kształceniu polonistycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PN2-1IDP
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Innowacje dydaktyczne w kształceniu polonistycznym
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii polskiej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska nauczycielska 1 rok sem.letni 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych. Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online.

Skrócony opis:

Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online.

Pełny opis:

Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych. Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online.

Literatura:

Literatura:

1. John Holt, "Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się przez działanie", Kraków 2007.

2. Jesper Jull, "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Podkowa Leśna 2014.

3. Alfie Kohn, "Mit pracy domowej, Podkowa Leśna 2018.

4. Natalia Mikołajek, "Notatki wizualne. Jak je tworzyć i wykorzystywać na co dzień, Warszawa 2020.

5. Ken Robinson & Lou Aronica, "Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację", Kraków 2015.

6. Marzena Żylińska, "Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi", Toruń 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza (słuchacz zna i rozumie)

- w pogłębionym stopniu – czym jest innowacja dydaktyczna

- najnowsze osiągnięcia metodologiczne dotyczące nauczania polonistycznego

- dylematy, potrzeby i zagrożenia współczesnej szkoły

Umiejętności (słuchacz potrafi)

- stosować podstawową wiedzę z zakresu innowacji dydaktycznych w nauczaniu polonistycznym

- samodzielnie nabywać wiedzę i umiejętności z zakresu innowacji dydaktycznych w nauczaniu polonistycznym

Kompetencje społeczne (słuchacz jest gotów do)

- inspirowania i organizowania procesu dydaktycznego na rzecz środowiska społecznego ucznia

- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych

Sposoby weryfikacji: ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie na ocenę.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Obecność na zajęciach, ocenianie ciągłe, ocena aktywności na zajęciach. Przygotowanie prezentacji dotyczącej innowacji dydaktycznych w nauczaniu polonistycznym.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kościewicz
Prowadzący grup: Katarzyna Kościewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

ajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online.

Pełny opis:

ajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online.

Literatura:

Literatura:

1. John Holt, "Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się przez działanie", Kraków 2007.

2. Jesper Jull, "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Podkowa Leśna 2014.

3. Alfie Kohn, "Mit pracy domowej, Podkowa Leśna 2018.

4. Natalia Mikołajek, "Notatki wizualne. Jak je tworzyć i wykorzystywać na co dzień, Warszawa 2020.

5. Ken Robinson & Lou Aronica, "Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację", Kraków 2015.

6. Marzena Żylińska, "Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi", Toruń 2013.

Uwagi:

Zaliczenie zajęć: obecność, aktywność, realizacja dwóch zadań (prezentacja, projekt dydaktyczny).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

ajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online.

Pełny opis:

ajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online.

Literatura:

Literatura:

1. John Holt, "Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się przez działanie", Kraków 2007.

2. Jesper Jull, "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Podkowa Leśna 2014.

3. Alfie Kohn, "Mit pracy domowej, Podkowa Leśna 2018.

4. Natalia Mikołajek, "Notatki wizualne. Jak je tworzyć i wykorzystywać na co dzień, Warszawa 2020.

5. Ken Robinson & Lou Aronica, "Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację", Kraków 2015.

6. Marzena Żylińska, "Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi", Toruń 2013.

Uwagi:

Zaliczenie zajęć: obecność, aktywność, realizacja dwóch zadań (prezentacja, projekt dydaktyczny).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)