Wielokulturowa tradycja w Internecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-1WTI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wielokulturowa tradycja w Internecie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej tradycji wielokulturowości w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu samego pojęcia wielokulturowości, uprzedzeń i ich przełamywania, komunikowania w sieci itd. Konwersatorium ma na celu spojrzenie na wielokulturowość zwłaszcza dawnych ziem Polski i Litwy w Internecie z perspektywy antropologiczno-kulturowej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej tradycji wielokulturowości w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu samego pojęcia wielokulturowości, uprzedzeń i ich przełamywania, komunikowania w sieci itd. Konwersatorium ma na celu spojrzenie na wielokulturowość zwłaszcza dawnych ziem Polski i Litwy w Internecie z perspektywy antropologiczno-kulturowej. |
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok I, semestr 2. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, projekty/prezentacje 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze. 12. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 8 h przygotowanie pracy zaliczeniowej - 6 godzin, konsultacje - 1 godzina Razem: 30 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 15 h – 0,5 punkta ECTS; o charakterze praktycznym: 15 h – 0,5 punkta ECTS. |
Literatura: |
Błeszyńska, K. (2007): Edukacja międzykulturowa jako obszar refleksji andragogicznej; T. Aleksander, D. Barwińska (red.): Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych; Radom; Błeszyńska, K. (2006): Diaspory i enklawy etniczne jako nowy typ środowiska wychowawczego; Pedagogika Społeczna, 3; Błeszyńska, K. (2006): Uczniowie odmienni kulturowo jako zadanie i wyzwanie, Nowa Szkoła, 5(643); Giddens, A. (2004): Socjologia. Warszawa: PWN; Hofstede, G. (2000): Kultury i organizacje. Warszawa: PWE; Wybrane przez studenta lektury odnoszące się do kultury w internecie. Lewowicki, T.i.in (2000): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice: WUŚl. Matsumoto, D, Juang, L. (2007): Psychologia międzykulturowa; Gdańsk: GWP; Nikitorowicz J. i.in. (2001): Kultury tradycyjne a kultura globalna. Białystok: Trans Humana. Price, W, Crapo, R. (2003): Psychologia w badaniach międzykulturowych. Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent: - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury – FP1_W03 – H1A_W03 - ma wiedzę o procesie historycznoliterackim i kulturowoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury i kultury polskiej (w tym najnowszej) oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej (wymienia cechy nowych mediów, rozumie uwarunkowania rozwoju świata społecznego i kultury Internetu, ze szczególnym uwzględnieniem roli sieci w kształtowaniu się nowych zjawisk kulturowych i literackich; ma podstawową wiedzę nt. funkcjonowania kultury w medium sieciowym) – FP1_W05 – H1A_W04 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (korzysta z rozmaitych źródeł internetowych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych i portali specjalistycznych, krytycznie weryfikuje ich zawartość, szuka nowych sposobów pozyskania informacji w sieci) – FP1_U03 – H1A_U01 - analizuje rozmaite artefakty na płaszczyźnie kulturowo-historycznej, stylistycznej, językowej i kulturowej – FP1_U02 – H1A_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom podczas zajęć z prezentacjami studenckimi, przygotowuje z innymi słuchaczami krótkie prezentacje ustne na wybrany temat) – FP1_K02 – H1A_K02 - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego (zdaje sobie sprawę z siły oddziaływania Internetu również jako medium pozwalającego kultywować i upowszechniać zabytki kultury – lokalnej, narodowej, ogólnoludzkiej, jest świadom konieczności zachowania dziedzictwa kulturowego, przede wszystkich tych jego wytworów, które są publikowane w sieci) – FP1_K05 – H1A_K05 - uczestniczy w różnych formach życia kulturalnego, korzystając z różnych mediów – FP1_K06 – H1A_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ustne; aktywność na zajęciach, zadania praktyczne typu projekty, prezentace, referaty Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Powody większej liczby nieobecności należy udokumentować (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sawicka-Mierzyńska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sawicka-Mierzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej tradycji wielokulturowości w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu samego pojęcia wielokulturowości, uprzedzeń i ich przełamywania, komunikowania w sieci itd. Konwersatorium ma na celu spojrzenie na wielokulturowość zwłaszcza dawnych ziem Polski i Litwy w Internecie z perspektywy antropologiczno-kulturowej. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok I, semestr 2. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, projekty/prezentacje 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. 12. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 8 h przygotowanie pracy zaliczeniowej - 6 godzin, konsultacje - 1 godzina Razem: 30 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 15 h – 0,5 punkta ECTS; o charakterze praktycznym: 15 h – 0,5 punkta ECTS. |
|
Literatura: |
Błeszyńska, K. (2007): Edukacja międzykulturowa jako obszar refleksji andragogicznej; T. Aleksander, D. Barwińska (red.): Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych; Radom; Błeszyńska, K. (2006): Diaspory i enklawy etniczne jako nowy typ środowiska wychowawczego; Pedagogika Społeczna, 3; Błeszyńska, K. (2006): Uczniowie odmienni kulturowo jako zadanie i wyzwanie, Nowa Szkoła, 5(643); Giddens, A. (2004): Socjologia. Warszawa: PWN; Hofstede, G. (2000): Kultury i organizacje. Warszawa: PWE; Wybrane przez studenta lektury odnoszące się do kultury w internecie. Lewowicki, T.i.in (2000): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice: WUŚl. Matsumoto, D, Juang, L. (2007): Psychologia międzykulturowa; Gdańsk: GWP; Nikitorowicz J. i.in. (2001): Kultury tradycyjne a kultura globalna. Białystok: Trans Humana. Price, W, Crapo, R. (2003): Psychologia w badaniach międzykulturowych. Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Lul | |
Prowadzący grup: | Marcin Lul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej tradycji wielokulturowości w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu samego pojęcia wielokulturowości, uprzedzeń i ich przełamywania, komunikowania w sieci itd. Konwersatorium ma na celu spojrzenie na wielokulturowość zwłaszcza dawnych ziem Polski i Litwy w Internecie z perspektywy antropologiczno-kulturowej. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok I, semestr 2. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, projekty/prezentacje 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. 12. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 8 h przygotowanie pracy zaliczeniowej - 6 godzin, konsultacje - 1 godzina Razem: 30 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 15 h – 0,5 punkta ECTS; o charakterze praktycznym: 15 h – 0,5 punkta ECTS. |
|
Literatura: |
Błeszyńska, K. (2007): Edukacja międzykulturowa jako obszar refleksji andragogicznej; T. Aleksander, D. Barwińska (red.): Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych; Radom; Błeszyńska, K. (2006): Diaspory i enklawy etniczne jako nowy typ środowiska wychowawczego; Pedagogika Społeczna, 3; Błeszyńska, K. (2006): Uczniowie odmienni kulturowo jako zadanie i wyzwanie, Nowa Szkoła, 5(643); Giddens, A. (2004): Socjologia. Warszawa: PWN; Hofstede, G. (2000): Kultury i organizacje. Warszawa: PWE; Wybrane przez studenta lektury odnoszące się do kultury w internecie. Lewowicki, T.i.in (2000): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice: WUŚl. Matsumoto, D, Juang, L. (2007): Psychologia międzykulturowa; Gdańsk: GWP; Nikitorowicz J. i.in. (2001): Kultury tradycyjne a kultura globalna. Białystok: Trans Humana. Price, W, Crapo, R. (2003): Psychologia w badaniach międzykulturowych. Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej tradycji wielokulturowości w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu samego pojęcia wielokulturowości, uprzedzeń i ich przełamywania, komunikowania w sieci itd. Konwersatorium ma na celu spojrzenie na wielokulturowość zwłaszcza dawnych ziem Polski i Litwy w Internecie z perspektywy antropologiczno-kulturowej. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok I, semestr 2. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, projekty/prezentacje 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. 12. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 8 h przygotowanie pracy zaliczeniowej - 6 godzin, konsultacje - 1 godzina Razem: 30 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 15 h – 0,5 punkta ECTS; o charakterze praktycznym: 15 h – 0,5 punkta ECTS. |
|
Literatura: |
Błeszyńska, K. (2007): Edukacja międzykulturowa jako obszar refleksji andragogicznej; T. Aleksander, D. Barwińska (red.): Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych; Radom; Błeszyńska, K. (2006): Diaspory i enklawy etniczne jako nowy typ środowiska wychowawczego; Pedagogika Społeczna, 3; Błeszyńska, K. (2006): Uczniowie odmienni kulturowo jako zadanie i wyzwanie, Nowa Szkoła, 5(643); Giddens, A. (2004): Socjologia. Warszawa: PWN; Hofstede, G. (2000): Kultury i organizacje. Warszawa: PWE; Wybrane przez studenta lektury odnoszące się do kultury w internecie. Lewowicki, T.i.in (2000): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice: WUŚl. Matsumoto, D, Juang, L. (2007): Psychologia międzykulturowa; Gdańsk: GWP; Nikitorowicz J. i.in. (2001): Kultury tradycyjne a kultura globalna. Białystok: Trans Humana. Price, W, Crapo, R. (2003): Psychologia w badaniach międzykulturowych. Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.