Edytorstwo a ikonografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-3ETI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Edytorstwo a ikonografia |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 3 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Ćwiczenia koncentrują się wokół zagadnienia postrzegania książki jako obiektu dostarczającego konkretnych wrażeń estetycznych. |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć oscyluje wokół relacji słowo - obraz - forma. Zajęcia poświęcone są m.in. - miejscu książki w krajobrazie kultury oraz sztuce książki - narodzinom, rozwojowi i współczesnej dominacji kultury reprodukcji, która obejmuje zagadnienie technik kopiowania obrazu (np. drzeworyt, miedzioryt, litografia), - związkom między ilustracją a tekstem użytkowym/literackim - gatunkom edytorskim stymulowanym przez kod obrazkowy (książce ilustrowanej, artystycznej, bibliofilskiej i albumowej) - zagadnieniom prawnych aspektów wykorzystywania dzieł ikonograficznych w publikacjach. |
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 6. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność edytorska (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. 12. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne lub – zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym – dokumentacja aktywności w formie pisemnej). Przygotowanie do zajęć: 15 h Razem: 30 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 30 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym:30 h - 1 punkt ECTS. |
Literatura: |
E. Ilska, Prawne aspekty udostępniania zbiorów graficznych do reprodukcji, Bibliotekoznawstwo 28 (2009), dostępny online: http://bibl.wuwr.pl/download.php?id=3980c2681f0a914a0d279b8771711345e45d39b0. D. Kamisińska, Dzieło książki, Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2011, nr 4, cały numer dostępny online: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/50638/edition/47147. O miejsce książki w historii sztuki, red. A. Gronek, Kraków 2014. T. Rus, Książka jako bohater dzieł malarstwa i literatury, Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2011, nr 4, cały numer dostępny online: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/50638/edition/47147. N. i T. Souter, Ilustracje. Przewodnik, Warszawa 2012. Studia de Arte et Educatione numer VI (2011): Wokół słowa, obrazu i edukacji – cały numer dostępny online: http://www.wydzialsztuki.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/sztuka-Folia-100.pdf. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa−Kraków 1985. J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986. A. Wincencjusz-Patyna, Między słowem a obrazem – kiedy rysunek staje się ilustracją, dostępny w Internecie: http://www.asp.wroc.pl/?module=StaticContent&controller=Main&id=1160&__seoName=Dyskurs+16. A. Wincencjusz-Patyna, U źródeł światowych sukcesów. Polskiej Szkoły Ilustracji, dostępny w Internecie http://www.historiasztuki.uni.wroc.pl/quart/quart_new/archiwum/2009/11/quart11_Wincencjusz.pdf |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent: - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury (potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu technik artystycznych, technik kopiowania obrazu, technik ilustracyjnych w starych drukach, odróżnia gatunki stymulowane przez kod obrazkowy) – FP1_W03 – H1A_W03 - ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej (w tym najnowszej) oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej (ma uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę na temat sztuki książki, wymienia nazwiska najważniejszych twórców ilustracji książkowej, etapy rozwoju technik artystycznych i ich związek z historią sztuki z jednej strony, a historią literatury z drugiej) – FP1_W05 – H1A_W04 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z rozmaitych źródeł internetowych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych i portali specjalistycznych) – FP1_U03 – H1A_U01 - analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej (określa związki zachodzące między ilustracją a tekstem użytkowym i literackim, wyjaśnia rolę i przemiany ilustracji w książkach dla młodego czytelnika na tle procesu historycznoliterackiego, analizuje przykłady książki ilustrowanej i artystycznej we właściwym kontekście historyczno-literackim i historyczno-kulturowym) – FP1_U02 – H1A_U02 - planuje i konstruuje dłuższe wypowiedzi sproblematyzowane interpretacyjnie (odnosi się, używając języka dyscypliny, do istniejących opracowań i na ich podstawie, patrząc na nie jednak krytycznie, przedstawia własną interpretację danego tekstu na forum grupy) – FP1_U04 – H1A_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom podczas zajęć z prezentacjami studenckimi, przygotowuje z innymi słuchaczami krótkie prezentacje ustne na wybrany temat) – FP1_K02 – H1A_K02 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (przygotowuje własną rozbudowaną prezentację multimedialną lub inną, korzystając z istniejących opracowań oraz na podstawie własnych kwerend, ustala kolejność działań, modyfikuje kolejne punkty w zależności od dostępności materiału, jego trudności i harmonogramu pracy) – FP1_K03 – H1A_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne, ocena wystawiana jest na postawie przygotowania do zajęćń regularnej aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Powody więcej liczby nieobecności należy usokumentować (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Piechota | |
Prowadzący grup: | Dariusz Piechota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalistyczne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia koncentrują się wokół zagadnienia postrzegania książki jako obiektu dostarczającego konkretnych wrażeń estetycznych. Problematyka zajęć oscyluje wokół relacji słowo - obraz - forma. Zajęcia poświęcone są m.in. - miejscu książki w krajobrazie kultury oraz sztuce książki - narodzinom, rozwojowi i współczesnej dominacji kultury reprodukcji, która obejmuje zagadnienie technik kopiowania obrazu (np. drzeworyt, miedzioryt, litografia), - związkom między ilustracją a tekstem użytkowym/literackim - gatunkom edytorskim stymulowanym przez kod obrazkowy (książce ilustrowanej, artystycznej, bibliofilskiej i albumowej) - zagadnieniom prawnych aspektów wykorzystywania dzieł ikonograficznych w publikacjach. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 6. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność edytorska (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, prace projektowe-prezentacje. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. 12. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne lub – zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym – dokumentacja aktywności w formie pisemnej). Przygotowanie do zajęć: 15 h Razem: 30 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 30 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym:30 h - 1 punkt ECTS. |
|
Literatura: |
E. Ilska, Prawne aspekty udostępniania zbiorów graficznych do reprodukcji, Bibliotekoznawstwo 28 (2009), dostępny online: http://bibl.wuwr.pl/download.php?id=3980c2681f0a914a0d279b8771711345e45d39b0. D. Kamisińska, Dzieło książki, Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2011, nr 4, cały numer dostępny online: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/50638/edition/47147. O miejsce książki w historii sztuki, red. A. Gronek, Kraków 2014. T. Rus, Książka jako bohater dzieł malarstwa i literatury, Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2011, nr 4, cały numer dostępny online: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/50638/edition/47147. N. i T. Souter, Ilustracje. Przewodnik, Warszawa 2012. Studia de Arte et Educatione numer VI (2011): Wokół słowa, obrazu i edukacji – cały numer dostępny online: http://www.wydzialsztuki.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/sztuka-Folia-100.pdf. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa−Kraków 1985. J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986. A. Wincencjusz-Patyna, Między słowem a obrazem – kiedy rysunek staje się ilustracją, dostępny w Internecie: http://www.asp.wroc.pl/?module=StaticContent&controller=Main&id=1160&__seoName=Dyskurs+16. A. Wincencjusz-Patyna, U źródeł światowych sukcesów. Polskiej Szkoły Ilustracji, dostępny w Internecie http://www.historiasztuki.uni.wroc.pl/quart/quart_new/archiwum/2009/11/quart11_Wincencjusz.pdf |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Piechota | |
Prowadzący grup: | Dariusz Piechota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalistyczne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia koncentrują się wokół zagadnienia postrzegania książki jako obiektu dostarczającego konkretnych wrażeń estetycznych. Problematyka zajęć oscyluje wokół relacji słowo - obraz - forma. Zajęcia poświęcone są m.in. - miejscu książki w krajobrazie kultury oraz sztuce książki - narodzinom, rozwojowi i współczesnej dominacji kultury reprodukcji, która obejmuje zagadnienie technik kopiowania obrazu (np. drzeworyt, miedzioryt, litografia), - związkom między ilustracją a tekstem użytkowym/literackim - gatunkom edytorskim stymulowanym przez kod obrazkowy (książce ilustrowanej, artystycznej, bibliofilskiej i albumowej) - zagadnieniom prawnych aspektów wykorzystywania dzieł ikonograficznych w publikacjach. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 6. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność edytorska (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, prace projektowe-prezentacje. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. 12. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne lub – zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym – dokumentacja aktywności w formie pisemnej). Przygotowanie do zajęć: 15 h Razem: 30 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 30 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym:30 h - 1 punkt ECTS. |
|
Literatura: |
E. Ilska, Prawne aspekty udostępniania zbiorów graficznych do reprodukcji, Bibliotekoznawstwo 28 (2009), dostępny online: http://bibl.wuwr.pl/download.php?id=3980c2681f0a914a0d279b8771711345e45d39b0. D. Kamisińska, Dzieło książki, Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2011, nr 4, cały numer dostępny online: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/50638/edition/47147. O miejsce książki w historii sztuki, red. A. Gronek, Kraków 2014. T. Rus, Książka jako bohater dzieł malarstwa i literatury, Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2011, nr 4, cały numer dostępny online: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/50638/edition/47147. N. i T. Souter, Ilustracje. Przewodnik, Warszawa 2012. Studia de Arte et Educatione numer VI (2011): Wokół słowa, obrazu i edukacji – cały numer dostępny online: http://www.wydzialsztuki.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/sztuka-Folia-100.pdf. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa−Kraków 1985. J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986. A. Wincencjusz-Patyna, Między słowem a obrazem – kiedy rysunek staje się ilustracją, dostępny w Internecie: http://www.asp.wroc.pl/?module=StaticContent&controller=Main&id=1160&__seoName=Dyskurs+16. A. Wincencjusz-Patyna, U źródeł światowych sukcesów. Polskiej Szkoły Ilustracji, dostępny w Internecie http://www.historiasztuki.uni.wroc.pl/quart/quart_new/archiwum/2009/11/quart11_Wincencjusz.pdf |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalistyczne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia koncentrują się wokół zagadnienia postrzegania książki jako obiektu dostarczającego konkretnych wrażeń estetycznych. Problematyka zajęć oscyluje wokół relacji słowo - obraz - forma. Zajęcia poświęcone są m.in. - miejscu książki w krajobrazie kultury oraz sztuce książki - narodzinom, rozwojowi i współczesnej dominacji kultury reprodukcji, która obejmuje zagadnienie technik kopiowania obrazu (np. drzeworyt, miedzioryt, litografia), - związkom między ilustracją a tekstem użytkowym/literackim - gatunkom edytorskim stymulowanym przez kod obrazkowy (książce ilustrowanej, artystycznej, bibliofilskiej i albumowej) - zagadnieniom prawnych aspektów wykorzystywania dzieł ikonograficznych w publikacjach. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 6. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność edytorska (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, prace projektowe-prezentacje. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. 12. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne lub – zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym – dokumentacja aktywności w formie pisemnej). Przygotowanie do zajęć: 15 h Razem: 30 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 30 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym:30 h - 1 punkt ECTS. |
|
Literatura: |
E. Ilska, Prawne aspekty udostępniania zbiorów graficznych do reprodukcji, Bibliotekoznawstwo 28 (2009), dostępny online: http://bibl.wuwr.pl/download.php?id=3980c2681f0a914a0d279b8771711345e45d39b0. D. Kamisińska, Dzieło książki, Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2011, nr 4, cały numer dostępny online: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/50638/edition/47147. O miejsce książki w historii sztuki, red. A. Gronek, Kraków 2014. T. Rus, Książka jako bohater dzieł malarstwa i literatury, Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2011, nr 4, cały numer dostępny online: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/50638/edition/47147. N. i T. Souter, Ilustracje. Przewodnik, Warszawa 2012. Studia de Arte et Educatione numer VI (2011): Wokół słowa, obrazu i edukacji – cały numer dostępny online: http://www.wydzialsztuki.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/sztuka-Folia-100.pdf. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa−Kraków 1985. J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986. A. Wincencjusz-Patyna, Między słowem a obrazem – kiedy rysunek staje się ilustracją, dostępny w Internecie: http://www.asp.wroc.pl/?module=StaticContent&controller=Main&id=1160&__seoName=Dyskurs+16. A. Wincencjusz-Patyna, U źródeł światowych sukcesów. Polskiej Szkoły Ilustracji, dostępny w Internecie http://www.historiasztuki.uni.wroc.pl/quart/quart_new/archiwum/2009/11/quart11_Wincencjusz.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.