University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary Culture in the Internet

General data

Course ID: 340-PS1-3WKI
Erasmus code / ISCED: 09.001 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Contemporary Culture in the Internet
Name in Polish: Współczesna kultura w internecie
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalizacyjne
(in Polish) Filologia polska 3 rok sem.zimowy 1 stopień
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) specjalistyczne
(in Polish) specjalizacyjne
(in Polish) specjalnościowe

Mode:

(in Polish) w sali

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Colloquium seminar, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Wojciechowski
Group instructors: Paweł Wojciechowski
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Type of course:

(in Polish) specjalistyczne
(in Polish) specjalizacyjne
(in Polish) specjalnościowe

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej kultury w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu kultury masowej, komunikowania w sieci, netykiety, wtórnej oralności i wpływu technologii na przemiany społeczne.

Konwersatorium ma na celu spojrzenie na Internet z perspektywy antropologiczno-kulturowej i historycznoliterackiej. W jego centrum stoją różnorakie zjawiska i procesy zachodzące na pograniczu świata społecznego i wirtualnego ze specyficznymi dla nich, wykształconymi pod wpływem specyfiki swoistej przestrzeni społecznej, jaką jest Internet praktykami komunikacyjnymi.

Full description: (in Polish)

1. Profil studiów: Ogólnoakademicki.

2. Forma studiów: Stacjonarne.

3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia.

4. Rok III, semestr 5.

5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.

6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28).

7. Wymagania wstępne: brak

8. Liczba godzin: 30 h

10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, projekty/prace typu prezentacje grupowe i/lub indywidualne.

11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.

12. Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne).

Przygotowanie do zajęć: 70 h

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godzin,

konsultacje - 2 godziny

Razem: 112 h.

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS.

Zakres tematyczny:

1. Co to jest kultura i czym wyróżnia się kultura współczesna? Co to są nowe media? Co to jest www? Zarys historii Internetu.

2. Internet – struktura i cechy sieci – przypomnienie. Kultura Internetu (kultura techno-merytokratyczna, kultura hakerska, kultura wirtualno-komunitariańska, kultura przedsiębiorczości).

3. Rewolucja cyfrowa a procesy poznawcze człowieka. Media społeczne – specyfika i problemy: fake news, fake contact, hate speech.

4-5. Sztuka w sieci: wirtualne galerie i muzea, wystawy, nowe możliwości współpracy i tworzenia realizacji artystycznych.

6-7. Teatr w sieci w czasie wyjątkowym (sztuka wysoka i pandemia Covid-19).

8-9. Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze: formaty publikacji, struktura, cechy, dostępność (Polona, FBC, Projekt Gutenberg, Europeana, American Memory, Gallica, MDZ). Inne źródła pozyskiwania tekstów źródłowych i opracowań z sieci (wydawnictwa uniwersyteckie publikujące wersje cyfrowe, Research Gate, Academia.edu, Zenodo).

9-10. Internet a kształtowanie się kultury literackiej (liternet, teksty i hiperteksty, blogi pisarzy, krytyka literacka w Internecie, fanfiction – podsumowanie wiedzy z poprzednich semestrów studiów). Olga Tokarczuk – reakcje w sieci na Nagrodę Nobla.

11-12. Internet a dziedzictwo historyczne i wielokulturowość (na przykładzie Ośrodka Brama Grodzka/Teatr NN i Wirtualny Sztetl).

13. Internet a prawo – netykieta, problemy ściągania (plagiaty), mobbingu, rozpowszechniania wizerunku w sieci; Creative Commons.

14. Internet a cyrkulacja wiedzy: fenomen Wikipedii, „wolna kultura”.

15. Subkultury w sieci i portale tematyczne (analiza wybranych przykładów).

Bibliography: (in Polish)

N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek (wydanie dowolne).

M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2010.

M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013.

P. Celiński, Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010.

T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2000 (rozdziały6, 11 i 13).

M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.

L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009.

D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (podrozdziały: 2.8, 2.9, rozdziały 5, 6, 12, 18 i 20).

P. Sorlin, Mass media, Warszawa 2001.

P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010.

L. Lawrence, Wolna kultura, wstęp Edwin Bendyk, tłum. Przemek Białokozowicz i in., Warszawa 2005.

W. Kowalik i inni, Udostępnianie zdigitalizowanych zasobów kultury w internecie. Użyteczność – dostępność – praktyki, dostępne online:

http://ekultura.org/wp-content/uploads/2016/02/raport_UX.pdf

strony internetowe poświęcone kulturze, zasoby cyfrowe (film, muzyka, literatura, teatr) w Internecie.

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Colloquium seminar, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Wojciechowski
Group instructors: Paweł Wojciechowski
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Type of course:

(in Polish) specjalistyczne
(in Polish) specjalizacyjne
(in Polish) specjalnościowe

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej kultury w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu kultury masowej, komunikowania w sieci, netykiety, wtórnej oralności i wpływu technologii na przemiany społeczne.

Konwersatorium ma na celu spojrzenie na Internet z perspektywy antropologiczno-kulturowej i historycznoliterackiej. W jego centrum stoją różnorakie zjawiska i procesy zachodzące na pograniczu świata społecznego i wirtualnego ze specyficznymi dla nich, wykształconymi pod wpływem specyfiki swoistej przestrzeni społecznej, jaką jest Internet praktykami komunikacyjnymi.

Full description: (in Polish)

Forma studiów: stacjonarne, ogólnoakadem.; rok III, pierwszy stopień

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.

Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin: 30 h

Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, projekty/prace typu prezentacje grupowe i/lub indywidualne.

Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 h

Przygotowanie do zajęć: 70 h

konsultacje - 2 godziny

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS.

Efekty: KP6_UWO1, KP6_WK1, KP6_UWK1, KP6_UK1, KP6_KOR1

Zakres tematyczny:

Co to jest kultura i czym wyróżnia się kultura współczesna? Co to są nowe media? Zarys historii Internetu.

Internet – struktura i cechy sieci – przypomnienie. Kultura Internetu.

Rewolucja cyfrowa a procesy poznawcze człowieka. Media społeczne – specyfika i problemy: fake news, fake contact, hate speech.

Sztuka w sieci: wirtualne galerie i muzea, wystawy, nowe możliwości współpracy i tworzenia realizacji artystycznych.

Teatr w sieci w czasie wyjątkowym (sztuka wysoka i pandemia Covid-19).

Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze: formaty publikacji, struktura, cechy, dostępność (Polona, FBC, Projekt Gutenberg, Europeana, American Memory, Gallica, MDZ). Inne źródła pozyskiwania tekstów źródłowych i opracowań z sieci (wydawnictwa uniwersyteckie publikujące wersje cyfrowe, Research Gate, Academia.edu, Zenodo).

Internet a kształtowanie się kultury literackiej (liternet, teksty i hiperteksty, blogi pisarzy, krytyka literacka w Internecie.

Internet a cyrkulacja wiedzy: fenomen Wikipedii, „wolna kultura”.

Subkultury w sieci i portale tematyczne (analiza wybranych przykładów).

Bibliography: (in Polish)

N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek (wydanie dowolne).

M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2010.

M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013.

P. Celiński, Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010.

T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2000 (rozdziały6, 11 i 13).

M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.

L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009.

D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (podrozdziały: 2.8, 2.9, rozdziały 5, 6, 12, 18 i 20).

P. Sorlin, Mass media, Warszawa 2001.

P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010.

L. Lawrence, Wolna kultura, wstęp Edwin Bendyk, tłum. Przemek Białokozowicz i in., Warszawa 2005.

W. Kowalik i inni, Udostępnianie zdigitalizowanych zasobów kultury w internecie. Użyteczność – dostępność – praktyki, dostępne online:

http://ekultura.org/wp-content/uploads/2016/02/raport_UX.pdf

strony internetowe poświęcone kulturze, zasoby cyfrowe (film, muzyka, literatura, teatr) w Internecie.

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Colloquium seminar, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Wojciechowski
Group instructors: Paweł Wojciechowski
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Type of course:

(in Polish) specjalistyczne
(in Polish) specjalizacyjne
(in Polish) specjalnościowe

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej kultury w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu kultury masowej, komunikowania w sieci, netykiety, wtórnej oralności i wpływu technologii na przemiany społeczne.

Konwersatorium ma na celu spojrzenie na Internet z perspektywy antropologiczno-kulturowej i historycznoliterackiej. W jego centrum stoją różnorakie zjawiska i procesy zachodzące na pograniczu świata społecznego i wirtualnego ze specyficznymi dla nich, wykształconymi pod wpływem specyfiki swoistej przestrzeni społecznej, jaką jest Internet praktykami komunikacyjnymi.

Full description: (in Polish)

Forma studiów: stacjonarne, ogólnoakadem.; rok III, pierwszy stopień

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.

Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin: 30 h

Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, projekty/prace typu prezentacje grupowe i/lub indywidualne.

Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 h

Przygotowanie do zajęć: 70 h

konsultacje - 2 godziny

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS.

Efekty: KP6_UWO1, KP6_WK1, KP6_UWK1, KP6_UK1, KP6_KOR1

Zakres tematyczny:

Co to jest kultura i czym wyróżnia się kultura współczesna? Co to są nowe media? Zarys historii Internetu.

Internet – struktura i cechy sieci – przypomnienie. Kultura Internetu.

Rewolucja cyfrowa a procesy poznawcze człowieka. Media społeczne – specyfika i problemy: fake news, fake contact, hate speech.

Sztuka w sieci: wirtualne galerie i muzea, wystawy, nowe możliwości współpracy i tworzenia realizacji artystycznych.

Teatr w sieci w czasie wyjątkowym (sztuka wysoka i pandemia Covid-19).

Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze: formaty publikacji, struktura, cechy, dostępność (Polona, FBC, Projekt Gutenberg, Europeana, American Memory, Gallica, MDZ). Inne źródła pozyskiwania tekstów źródłowych i opracowań z sieci (wydawnictwa uniwersyteckie publikujące wersje cyfrowe, Research Gate, Academia.edu, Zenodo).

Internet a kształtowanie się kultury literackiej (liternet, teksty i hiperteksty, blogi pisarzy, krytyka literacka w Internecie.

Internet a cyrkulacja wiedzy: fenomen Wikipedii, „wolna kultura”.

Subkultury w sieci i portale tematyczne (analiza wybranych przykładów).

Bibliography: (in Polish)

N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek (wydanie dowolne).

M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2010.

M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013.

P. Celiński, Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010.

T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2000 (rozdziały6, 11 i 13).

M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.

L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009.

D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (podrozdziały: 2.8, 2.9, rozdziały 5, 6, 12, 18 i 20).

P. Sorlin, Mass media, Warszawa 2001.

P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010.

L. Lawrence, Wolna kultura, wstęp Edwin Bendyk, tłum. Przemek Białokozowicz i in., Warszawa 2005.

W. Kowalik i inni, Udostępnianie zdigitalizowanych zasobów kultury w internecie. Użyteczność – dostępność – praktyki, dostępne online:

http://ekultura.org/wp-content/uploads/2016/02/raport_UX.pdf

strony internetowe poświęcone kulturze, zasoby cyfrowe (film, muzyka, literatura, teatr) w Internecie.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)