Contemporary Culture in the Internet
General data
Course ID: | 340-PS1-3WKI |
Erasmus code / ISCED: |
09.001
|
Course title: | Contemporary Culture in the Internet |
Name in Polish: | Współczesna kultura w internecie |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalizacyjne (in Polish) Filologia polska 3 rok sem.zimowy 1 stopień |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | (in Polish) specjalistyczne |
Mode: | (in Polish) w sali |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Colloquium seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Paweł Wojciechowski | |
Group instructors: | Paweł Wojciechowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Grading | |
Type of course: | (in Polish) specjalistyczne |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej kultury w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu kultury masowej, komunikowania w sieci, netykiety, wtórnej oralności i wpływu technologii na przemiany społeczne. Konwersatorium ma na celu spojrzenie na Internet z perspektywy antropologiczno-kulturowej i historycznoliterackiej. W jego centrum stoją różnorakie zjawiska i procesy zachodzące na pograniczu świata społecznego i wirtualnego ze specyficznymi dla nich, wykształconymi pod wpływem specyfiki swoistej przestrzeni społecznej, jaką jest Internet praktykami komunikacyjnymi. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 5. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 30 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, projekty/prace typu prezentacje grupowe i/lub indywidualne. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. 12. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 70 h przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godzin, konsultacje - 2 godziny Razem: 112 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS. Zakres tematyczny: 1. Co to jest kultura i czym wyróżnia się kultura współczesna? Co to są nowe media? Co to jest www? Zarys historii Internetu. 2. Internet – struktura i cechy sieci – przypomnienie. Kultura Internetu (kultura techno-merytokratyczna, kultura hakerska, kultura wirtualno-komunitariańska, kultura przedsiębiorczości). 3. Rewolucja cyfrowa a procesy poznawcze człowieka. Media społeczne – specyfika i problemy: fake news, fake contact, hate speech. 4-5. Sztuka w sieci: wirtualne galerie i muzea, wystawy, nowe możliwości współpracy i tworzenia realizacji artystycznych. 6-7. Teatr w sieci w czasie wyjątkowym (sztuka wysoka i pandemia Covid-19). 8-9. Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze: formaty publikacji, struktura, cechy, dostępność (Polona, FBC, Projekt Gutenberg, Europeana, American Memory, Gallica, MDZ). Inne źródła pozyskiwania tekstów źródłowych i opracowań z sieci (wydawnictwa uniwersyteckie publikujące wersje cyfrowe, Research Gate, Academia.edu, Zenodo). 9-10. Internet a kształtowanie się kultury literackiej (liternet, teksty i hiperteksty, blogi pisarzy, krytyka literacka w Internecie, fanfiction – podsumowanie wiedzy z poprzednich semestrów studiów). Olga Tokarczuk – reakcje w sieci na Nagrodę Nobla. 11-12. Internet a dziedzictwo historyczne i wielokulturowość (na przykładzie Ośrodka Brama Grodzka/Teatr NN i Wirtualny Sztetl). 13. Internet a prawo – netykieta, problemy ściągania (plagiaty), mobbingu, rozpowszechniania wizerunku w sieci; Creative Commons. 14. Internet a cyrkulacja wiedzy: fenomen Wikipedii, „wolna kultura”. 15. Subkultury w sieci i portale tematyczne (analiza wybranych przykładów). |
|
Bibliography: |
(in Polish) N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek (wydanie dowolne). M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2010. M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013. P. Celiński, Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2000 (rozdziały6, 11 i 13). M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011. L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (podrozdziały: 2.8, 2.9, rozdziały 5, 6, 12, 18 i 20). P. Sorlin, Mass media, Warszawa 2001. P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010. L. Lawrence, Wolna kultura, wstęp Edwin Bendyk, tłum. Przemek Białokozowicz i in., Warszawa 2005. W. Kowalik i inni, Udostępnianie zdigitalizowanych zasobów kultury w internecie. Użyteczność – dostępność – praktyki, dostępne online: http://ekultura.org/wp-content/uploads/2016/02/raport_UX.pdf strony internetowe poświęcone kulturze, zasoby cyfrowe (film, muzyka, literatura, teatr) w Internecie. |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Colloquium seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Paweł Wojciechowski | |
Group instructors: | Paweł Wojciechowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Grading | |
Type of course: | (in Polish) specjalistyczne |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej kultury w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu kultury masowej, komunikowania w sieci, netykiety, wtórnej oralności i wpływu technologii na przemiany społeczne. Konwersatorium ma na celu spojrzenie na Internet z perspektywy antropologiczno-kulturowej i historycznoliterackiej. W jego centrum stoją różnorakie zjawiska i procesy zachodzące na pograniczu świata społecznego i wirtualnego ze specyficznymi dla nich, wykształconymi pod wpływem specyfiki swoistej przestrzeni społecznej, jaką jest Internet praktykami komunikacyjnymi. |
|
Full description: |
(in Polish) Forma studiów: stacjonarne, ogólnoakadem.; rok III, pierwszy stopień Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe Wymagania wstępne: brak Liczba godzin: 30 h Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, projekty/prace typu prezentacje grupowe i/lub indywidualne. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 h Przygotowanie do zajęć: 70 h konsultacje - 2 godziny Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS. Efekty: KP6_UWO1, KP6_WK1, KP6_UWK1, KP6_UK1, KP6_KOR1 Zakres tematyczny: Co to jest kultura i czym wyróżnia się kultura współczesna? Co to są nowe media? Zarys historii Internetu. Internet – struktura i cechy sieci – przypomnienie. Kultura Internetu. Rewolucja cyfrowa a procesy poznawcze człowieka. Media społeczne – specyfika i problemy: fake news, fake contact, hate speech. Sztuka w sieci: wirtualne galerie i muzea, wystawy, nowe możliwości współpracy i tworzenia realizacji artystycznych. Teatr w sieci w czasie wyjątkowym (sztuka wysoka i pandemia Covid-19). Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze: formaty publikacji, struktura, cechy, dostępność (Polona, FBC, Projekt Gutenberg, Europeana, American Memory, Gallica, MDZ). Inne źródła pozyskiwania tekstów źródłowych i opracowań z sieci (wydawnictwa uniwersyteckie publikujące wersje cyfrowe, Research Gate, Academia.edu, Zenodo). Internet a kształtowanie się kultury literackiej (liternet, teksty i hiperteksty, blogi pisarzy, krytyka literacka w Internecie. Internet a cyrkulacja wiedzy: fenomen Wikipedii, „wolna kultura”. Subkultury w sieci i portale tematyczne (analiza wybranych przykładów). |
|
Bibliography: |
(in Polish) N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek (wydanie dowolne). M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2010. M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013. P. Celiński, Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2000 (rozdziały6, 11 i 13). M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011. L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (podrozdziały: 2.8, 2.9, rozdziały 5, 6, 12, 18 i 20). P. Sorlin, Mass media, Warszawa 2001. P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010. L. Lawrence, Wolna kultura, wstęp Edwin Bendyk, tłum. Przemek Białokozowicz i in., Warszawa 2005. W. Kowalik i inni, Udostępnianie zdigitalizowanych zasobów kultury w internecie. Użyteczność – dostępność – praktyki, dostępne online: http://ekultura.org/wp-content/uploads/2016/02/raport_UX.pdf strony internetowe poświęcone kulturze, zasoby cyfrowe (film, muzyka, literatura, teatr) w Internecie. |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Colloquium seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Paweł Wojciechowski | |
Group instructors: | Paweł Wojciechowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Grading | |
Type of course: | (in Polish) specjalistyczne |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej kultury w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemu kultury masowej, komunikowania w sieci, netykiety, wtórnej oralności i wpływu technologii na przemiany społeczne. Konwersatorium ma na celu spojrzenie na Internet z perspektywy antropologiczno-kulturowej i historycznoliterackiej. W jego centrum stoją różnorakie zjawiska i procesy zachodzące na pograniczu świata społecznego i wirtualnego ze specyficznymi dla nich, wykształconymi pod wpływem specyfiki swoistej przestrzeni społecznej, jaką jest Internet praktykami komunikacyjnymi. |
|
Full description: |
(in Polish) Forma studiów: stacjonarne, ogólnoakadem.; rok III, pierwszy stopień Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe Wymagania wstępne: brak Liczba godzin: 30 h Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, projekty/prace typu prezentacje grupowe i/lub indywidualne. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 h Przygotowanie do zajęć: 70 h konsultacje - 2 godziny Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS. Efekty: KP6_UWO1, KP6_WK1, KP6_UWK1, KP6_UK1, KP6_KOR1 Zakres tematyczny: Co to jest kultura i czym wyróżnia się kultura współczesna? Co to są nowe media? Zarys historii Internetu. Internet – struktura i cechy sieci – przypomnienie. Kultura Internetu. Rewolucja cyfrowa a procesy poznawcze człowieka. Media społeczne – specyfika i problemy: fake news, fake contact, hate speech. Sztuka w sieci: wirtualne galerie i muzea, wystawy, nowe możliwości współpracy i tworzenia realizacji artystycznych. Teatr w sieci w czasie wyjątkowym (sztuka wysoka i pandemia Covid-19). Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze: formaty publikacji, struktura, cechy, dostępność (Polona, FBC, Projekt Gutenberg, Europeana, American Memory, Gallica, MDZ). Inne źródła pozyskiwania tekstów źródłowych i opracowań z sieci (wydawnictwa uniwersyteckie publikujące wersje cyfrowe, Research Gate, Academia.edu, Zenodo). Internet a kształtowanie się kultury literackiej (liternet, teksty i hiperteksty, blogi pisarzy, krytyka literacka w Internecie. Internet a cyrkulacja wiedzy: fenomen Wikipedii, „wolna kultura”. Subkultury w sieci i portale tematyczne (analiza wybranych przykładów). |
|
Bibliography: |
(in Polish) N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek (wydanie dowolne). M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2010. M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013. P. Celiński, Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2000 (rozdziały6, 11 i 13). M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011. L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (podrozdziały: 2.8, 2.9, rozdziały 5, 6, 12, 18 i 20). P. Sorlin, Mass media, Warszawa 2001. P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010. L. Lawrence, Wolna kultura, wstęp Edwin Bendyk, tłum. Przemek Białokozowicz i in., Warszawa 2005. W. Kowalik i inni, Udostępnianie zdigitalizowanych zasobów kultury w internecie. Użyteczność – dostępność – praktyki, dostępne online: http://ekultura.org/wp-content/uploads/2016/02/raport_UX.pdf strony internetowe poświęcone kulturze, zasoby cyfrowe (film, muzyka, literatura, teatr) w Internecie. |
Copyright by University of Bialystok.