Konwersatorium "Portret człowieka w europejskiej literaturze współczesnej"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1KON18 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Portret człowieka w europejskiej literaturze współczesnej" |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Wojciechowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu współczesnej literatury europejskiej, szczególnie poezji, z której zostanie odczytany portret jednostki ponowoczesnej. |
|
Pełny opis: |
J.w. Lektura i interpretacja różnych utworów odsłoni, pokaże rozmaite zakresy treściowe, problematykę, motywy poruszane przez autorów i przede wszystkim obnaży kondycję człowieka współczesnego. |
|
Literatura: |
Olga Tokarczuk, Czuły narrator, Kraków 2020; Mała antologia poezji francuskiej, tłum. Kazimierz Brakoniecki, Olsztyn 2016; Antologia poezji francuskiej, cztery tomy wydawane cyklicznie przez „Czytelnika”; Obecność / Guillevic, wybór i tłum. Kazimierz Brakoniecki, Olsztyn 2010; Eugène Guillevic, Wewnątrz. Poezje, wybór i tłum. Aleksandra Olędzka-Frybesowa, Warszawa 1979; Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej – wraz z bibliografią, Warszawa 2019; Fioletowa krowa. 333 najsłynniejsze okazy angielskiej i amerykańskiej poezji niepoważnej od Williama Shakespeare’a do Johna Lennona. Antologia, wybór i tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 2007; Michael Longley, Od kwietnia do kwietnia, wybór i tłum. Piotr Sommer, Wrocław 2011; Maria Fengler, Między Itaką a Belfastem. Przestrzenie artystyczne w poezji Michaela Longleya, Gdańsk 2010; Henryk Zbierski, Historia literatury angielskiej – wraz z bibliografią, Poznań 2002; Przemysław Mroczkowski, Dżentelmeni i poeci. Eseje z literatury angielskiej, Kraków 1975; William Carlos Williams, Spóźniony śpiewak, wybór i tłum. Julia Hartwig, Wrocław 2009; Seamus Heaney, Kolejowe dzieci. Wiersze i prozy, tłum. Piotr Sommer, Wrocław 2010; Seamus Heaney, Światło elektryczne, tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 2003; Seamus Heaney, Znalezione – przywłaszczone. Eseje wybrane 1971–2001, tłum. Magda Heydel, Kraków 2003; Robert Frost, 55 wierszy, wybór i tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 1992; Robert Frost, Wiersze, oprac. Leszek Elektorowicz, Warszawa 1972; 444 wiersze poetów języka angielskiego XX wieku, tłum. Stanisław Barańczak, oprac. Magda Heydel, Kraków 2017. Dodatkowe lektury, aktualnie ukazujące się na rynku, lektury uzupełniające. |
|
Uwagi: |
WIEDZA: KA6_WG1 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych; KA6_WK2 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. UMIEJĘTNOŚCI: KA6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł; KA6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów; KA6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków. KA6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: KA6_KKO1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. KA6_KKO2 Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty. KA6_KOR1 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role. KA6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; Sposoby weryfikacji: zaliczenie ustne, aktywność podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu współczesnej literatury europejskiej, szczególnie poezji, z której zostanie odczytany portret jednostki ponowoczesnej. |
|
Pełny opis: |
J.w. Lektura i interpretacja różnych utworów odsłoni, pokaże rozmaite zakresy treściowe, problematykę, motywy poruszane przez autorów i przede wszystkim obnaży kondycję człowieka współczesnego. |
|
Literatura: |
Olga Tokarczuk, Czuły narrator, Kraków 2020; Mała antologia poezji francuskiej, tłum. Kazimierz Brakoniecki, Olsztyn 2016; Antologia poezji francuskiej, cztery tomy wydawane cyklicznie przez „Czytelnika”; Obecność / Guillevic, wybór i tłum. Kazimierz Brakoniecki, Olsztyn 2010; Eugène Guillevic, Wewnątrz. Poezje, wybór i tłum. Aleksandra Olędzka-Frybesowa, Warszawa 1979; Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej – wraz z bibliografią, Warszawa 2019; Fioletowa krowa. 333 najsłynniejsze okazy angielskiej i amerykańskiej poezji niepoważnej od Williama Shakespeare’a do Johna Lennona. Antologia, wybór i tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 2007; Michael Longley, Od kwietnia do kwietnia, wybór i tłum. Piotr Sommer, Wrocław 2011; Maria Fengler, Między Itaką a Belfastem. Przestrzenie artystyczne w poezji Michaela Longleya, Gdańsk 2010; Henryk Zbierski, Historia literatury angielskiej – wraz z bibliografią, Poznań 2002; Przemysław Mroczkowski, Dżentelmeni i poeci. Eseje z literatury angielskiej, Kraków 1975; William Carlos Williams, Spóźniony śpiewak, wybór i tłum. Julia Hartwig, Wrocław 2009; Seamus Heaney, Kolejowe dzieci. Wiersze i prozy, tłum. Piotr Sommer, Wrocław 2010; Seamus Heaney, Światło elektryczne, tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 2003; Seamus Heaney, Znalezione – przywłaszczone. Eseje wybrane 1971–2001, tłum. Magda Heydel, Kraków 2003; Robert Frost, 55 wierszy, wybór i tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 1992; Robert Frost, Wiersze, oprac. Leszek Elektorowicz, Warszawa 1972; 444 wiersze poetów języka angielskiego XX wieku, tłum. Stanisław Barańczak, oprac. Magda Heydel, Kraków 2017. Dodatkowe lektury, aktualnie ukazujące się na rynku, lektury uzupełniające. |
|
Uwagi: |
WIEDZA: KA6_WG1 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych; KA6_WK2 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. UMIEJĘTNOŚCI: KA6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł; KA6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów; KA6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków. KA6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: KA6_KKO1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. KA6_KKO2 Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty. KA6_KOR1 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role. KA6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; Sposoby weryfikacji: zaliczenie ustne, aktywność podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.