Wybrane problemy historii architektury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2BWP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy historii architektury |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych terminów, pojęć i wiadomości z dziedziny sztuk plastycznych oraz epok kulturowych( romańska, gotycka, renesansowa barokowa, klasycystyczna) |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą prezentacji stylów w architekturze oraz przeglądowi technik i materiałów stosowanych ówcześnie w budownictwie drewnianym i murowanym |
Pełny opis: |
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią. Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią. 3L. stac. I st. tudia historyczne – przedmioty monograficzne 30 h, wykład Liczba punktów ECTS: 2 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 26 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 24 godz. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta ( dyżur czwartek od godz. 8;45. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie zakres tematów: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu Architektura przedromańska i romańska w Polsce - uwarunkowania i geneza stylu romańskiego Gotyk w Polsce. - uwarunkowania i geneza stylu gotyckiego Renesans i manieryzm na ziemiach polskich. Barok w Polsce. - uwarunkowania i geneza baroku. Rokoko na ziemiach polskich -uwarunkowania rokoka ośrodek wileński i lwowski Sarmatyzm. -uwarunkowania i geneza sarmatyzmu Klasycyzm w Rzeczypospolitej - uwarunkowania i geneza stylu Architektura Eklektyzmu i Secesji na ziemiach polskich Wojna, po wojnie socrealizm - uwarunkowania i geneza socrealizmu. Sztuka współczesna - wybrane przykłady postmodernizmu i architektury współczesnej w Polsce Urbanistyka: średniowiecze, renesans , nowożytność – wybrane zagadnienia |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: E. Charytonow, Zarys historii architektury, Warszawa 1987. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963 T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej. Zarys dziejów, Warszawa 1998. Literatura uzupełniająca: Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska – Sulkiewicz, Warszawa, 2007 . W. Koch, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2005 J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983. H. i S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1975. A. Miłobędzki, Architektura XVII w. w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1970 G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Warszawa 2017 A. Cymer, Architektura w Polsce 1945 -1989, Warszawa 2018 P. Wilkinson, 50 idei, które powinieneś znać. Architektura, Warszawa 2019. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 znajomość podstawowych pojęć i terminologii stosowanej w archeologii K_W03 rozszerzona wiedza w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W09 zna specyfikę języka używanego w analizie dzieła architektury K1A _W25 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji rozumiejąc ich przydatność w zastosowaniu w wybranych sferach działalności kulturalnej i/lub edukacyjnej, i/lub administracyjnej, i/lub gospodarczej K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii architektury K_U08 posiada umiejętność przygotowania opisu inwentaryzatorskiego i schematycznego przekroju poziomego budowli K_U09 potrafi wskazać na przynależność dzieła architektura do określonego typu K_K03 jest świadom konieczności ochrony zabytków architektury |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny z całości materiału. Dopuszczalne są 2 nieobecności . Student może przystąpić do egzaminu mając minimum 80% obecności |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Drozdowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Drozdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademcki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki humanistyczne . Historia Rok studiów/semestr 2/II Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Znajomość podstawowych terminów, pojęć i wiadomości z dziedziny sztuk plastycznych oraz epok kulturowych( romańska, gotycka, renesansowa barokowa, klasycystyczna) Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 53 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w wykładzie: 15x2 godz.= 30 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 30+4+8+10+1=53 godz. (58:25=2,12) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) 1. Architektura przedromańska i romańska w Polsce - uwarunkowania i geneza stylu romańskiego 2.Gotyk w Polsce. - uwarunkowania i geneza stylu gotyckiego 3. Renesans i manieryzm na ziemiach polskich. 4 Barok w Polsce. - uwarunkowania i geneza baroku. 5. Rokoko na ziemiach polskich -uwarunkowania rokoka ośrodek wileński i lwowski 6. Sarmatyzm. -uwarunkowania i geneza sarmatyzmu 7. Klasycyzm w Rzeczypospolitej - uwarunkowania i geneza stylu 8 - 9 Architektura Eklektyzmu i Secesji na ziemiach polskich 10. Wojna, po wojnie socrealizm - uwarunkowania i geneza socrealizmu. 11. Sztuka współczesna - wybrane przykłady postmodernizmu i architektury współczesnej w Polsce 12. Urbanistyka: średniowiecze, renesans , nowożytność – wybrane zagadnienia |
|
Literatura: |
1. E. Harytonow, Zarys historii architektury, Warszawa 1987. 2. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963. 3. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska – Sulkiewicz, Warszawa, 2007 . 4. W. Koch, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2005. 5. Z. Świechowski, Sztuka Polska. Romanizm, Warszawa 2004 i 2006. 6. J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983. 7. H. i S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1975. 8. A. Miłobędzki, Architektura XVII w. w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1970 9. T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej. Zarys dziejów, Warszawa 1998. 10. J. Białostocki, Symbole i obrazy, Warszawa 1982. 11. W. Włodarczyk, Socrealizm: sztuka polska w latach 1950 – 1954, Kraków 1991 12. P. Gossel, G. Leuthauser, Architektura XX wieku, Taschen, 2006. 13. 12. G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Warszawa 2017. 14. A. Cymer, Architektura w Polsce 1945 -1989, Warszawa 2018 15. P. Wilkinson, 50 idei, które powinieneś znać. Architektura, Warszawa 2019. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Drozdowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Drozdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademcki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki humanistyczne . Historia Rok studiów/semestr 2/II Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Znajomość podstawowych terminów, pojęć i wiadomości z dziedziny sztuk plastycznych oraz epok kulturowych( romańska, gotycka, renesansowa barokowa, klasycystyczna) Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 53 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w wykładzie: 15x2 godz.= 30 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 30+4+8+10+1=53 godz. (58:25=2,12) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) 1. Architektura przedromańska i romańska w Polsce - uwarunkowania i geneza stylu romańskiego 2.Gotyk w Polsce. - uwarunkowania i geneza stylu gotyckiego 3. Renesans i manieryzm na ziemiach polskich. 4 Barok w Polsce. - uwarunkowania i geneza baroku. 5. Rokoko na ziemiach polskich -uwarunkowania rokoka ośrodek wileński i lwowski 6. Sarmatyzm. -uwarunkowania i geneza sarmatyzmu 7. Klasycyzm w Rzeczypospolitej - uwarunkowania i geneza stylu 8 - 9 Architektura Eklektyzmu i Secesji na ziemiach polskich 10. Wojna, po wojnie socrealizm - uwarunkowania i geneza socrealizmu. 11. Sztuka współczesna - wybrane przykłady postmodernizmu i architektury współczesnej w Polsce 12. Urbanistyka: średniowiecze, renesans , nowożytność – wybrane zagadnienia |
|
Literatura: |
1. E. Harytonow, Zarys historii architektury, Warszawa 1987. 2. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963. 3. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska – Sulkiewicz, Warszawa, 2007 . 4. W. Koch, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2005. 5. Z. Świechowski, Sztuka Polska. Romanizm, Warszawa 2004 i 2006. 6. J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983. 7. H. i S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1975. 8. A. Miłobędzki, Architektura XVII w. w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1970 9. T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej. Zarys dziejów, Warszawa 1998. 10. J. Białostocki, Symbole i obrazy, Warszawa 1982. 11. W. Włodarczyk, Socrealizm: sztuka polska w latach 1950 – 1954, Kraków 1991 12. P. Gossel, G. Leuthauser, Architektura XX wieku, Taschen, 2006. 13. 12. G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Warszawa 2017. 14. A. Cymer, Architektura w Polsce 1945 -1989, Warszawa 2018 15. P. Wilkinson, 50 idei, które powinieneś znać. Architektura, Warszawa 2019. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Drozdowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Drozdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą prezentacji stylów w architekturze oraz przeglądowi technik i materiałów stosowanych ówcześnie w budownictwie drewnianym i murowanym |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią. 3L. stac. I st. tudia historyczne – przedmioty monograficzne 30 h, wykład Liczba punktów ECTS: 2 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 26 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 24 godz. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta ( dyżur czwartek od godz. 8;45. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie zakres tematów: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu Architektura przedromańska i romańska w Polsce - uwarunkowania i geneza stylu romańskiego Gotyk w Polsce. - uwarunkowania i geneza stylu gotyckiego Renesans i manieryzm na ziemiach polskich. Barok w Polsce. - uwarunkowania i geneza baroku. Rokoko na ziemiach polskich -uwarunkowania rokoka ośrodek wileński i lwowski Sarmatyzm. -uwarunkowania i geneza sarmatyzmu Klasycyzm w Rzeczypospolitej - uwarunkowania i geneza stylu Architektura Eklektyzmu i Secesji na ziemiach polskich Wojna, po wojnie socrealizm - uwarunkowania i geneza socrealizmu. Sztuka współczesna - wybrane przykłady postmodernizmu i architektury współczesnej w Polsce Urbanistyka: średniowiecze, renesans , nowożytność – wybrane zagadnienia |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: E. Charytonow, Zarys historii architektury, Warszawa 1987. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963 T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej. Zarys dziejów, Warszawa 1998. Literatura uzupełniająca: Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska – Sulkiewicz, Warszawa, 2007 . W. Koch, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2005 J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983. H. i S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1975. A. Miłobędzki, Architektura XVII w. w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1970 G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Warszawa 2017 A. Cymer, Architektura w Polsce 1945 -1989, Warszawa 2018 P. Wilkinson, 50 idei, które powinieneś znać. Architektura, Warszawa 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.