Konwersatorium monograficzne z historii XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1KM2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium monograficzne z historii XX w. |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom specyfiki stosunków polsko-litewskich w XX w. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Stosunki polsko-litewskie w XX w. miały złożony charakter. Na początku stulecia litewski ruch narodowy ogłosił chęć zerwania więzów z polskością. Po zakończeniu pierwszej wojny światowej Polska i Litwa znalazły się w ostrym konflikcie o granice. Następnie, po przyłączeniu Wilna do Polski, Litwa zerwała wszelkie kontakty z Polską i nie utrzymywała z nią oficjalnych relacji dyplomatycznych do 1938 r. W kraju utrzymywano obraz Polski jako "odwiecznego wroga". W latach drugiej wojny światowej doszło do szeregu starć polsko-litewskich na Wileńszczyźnie. W czasach sowieckich stosunki polsko-litewskie uległy zamrożeniu. Relacje oficjalnie odnowiono dopiero po rozpadzie ZSRR w 1991 r. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki, studia drugiego stopnia, przedmiot specjalizacyjny, Historia, I rok studiów/sem. zimowy, 30 godzin, Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia 1-2. Geneza sporu polsko-litewskiego na przełomie XIX i XX w. Mit Litwy w polskiej kulturze. 3-4. Stosunki polsko-litewskie w latach pierwszej wojny światowej i konflikt tuż po jej zakończeniu. Sprawa wileńska. 5. Mit wileński w międzywojennej Litwie na tle dziejów tzw. Litwy Kowieńskiej 6. "Chiński mur" w relacjach polsko-litewskich w latach międzywojennych 7. Od ultimatum do katastrofy. Stosunki polsko-litewskie w latach 1938-1939 8-9. Trudne relacje w latach II wojny światowej 10-11. Dzieje Litwy i stosunków polsko-litewskich w czasach komunizmu 12-13. Od trudnego sąsiedztwa po strategiczne partnerstwo: stosunki polsko-litewskie w latach 1991-2008. 14. Przyczyny i objawy kryzysu w latach 2009-2014 15. Nowe otwarcie? Stosunki polsko-litewskie wobec rozwoju sytuacji międzynarodowej po 2014 r. Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: 69 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w wykładzie: 15x2 godz.= 30 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 6 x 1 godz.= 6 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z sześciu konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 4 x 4 godz. = 16 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 4 zadania projektowe) - przygotowanie do egzaminu: 2 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 30+14+6+16+2+1=69 godz. (69:25=2,76) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+6konsult.+1eg. = 37 godz., 1,5 pkt. ECTS (37:25=1,48) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 6konsult.+16projekt.=22 godz. 1 pkt. ECTS (22:25=0,88) |
Literatura: |
My nie bracia, my sąsiedzi. Polska perspektywa stosunków polsko-litewskich. Wybór tekstów i dokumentów, red. A. Srebrakowski, Wrocław 2013 P. Łossowski, Po tej i tamtej stronie Niemna. Stosunki polsko-litewskie 1883-1939, Warszawa 1985 P. Łossowski, Konflikt polsko-litewski 1918-1920, Warszawa 1996 P. Łossowski, Stosunki polsko-litewskie 1921-1939, Warszawa 1997 P. Łossowski, Litwa a sprawy polskie 1939-1940, Warszawa 1985 K. Buchowski, Litwomani i polonizatorzy. Mity, wzajemne postrzeganie i stereotypy w stosunkach polsko-litewskich w pierwszej połowie XX w., Białystok 2006 P. Rokicki. Glinciszki i Dubinki. Zbrodnie wojenne na Wileńszczyźnie w połowie 1944 roku i ich konsekwencje we współczesnych relacjach polsko-litewskich, Warszawa 2015 K. Sidorkiewicz, Od trudnego sąsiedztwa po strategiczne partnerstwo. Polska wobec Litwy w latach 1990-2004, Elbląg 2014 J. Sobczak, Potomkowie Lecha i Giedymina. Stosunki polityczne miedzy Litwą a Polską w pierwszych latach odrodzenia państwa litewskiego, Poznań 2009 B. Jundo-Kaliszewska, Zakładnicy historii. Mniejszość polska w postradzieckiej Litwie, Łódź 2019 V. Landsbergis, Nasz patriotyzm, ich szowinizm? Rozmawia Mariusz Maszkiewicz, Toruń 2011 J. Widacki, Litwo, Ojczyzno nie moja, Kraków 2005 |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - (KP7_WG1) w pogłębionym stopniu zagadnienia historii powszechnej na poziomie zaawansowanym w zakresie dziejów stosunków polsko-litewskich oraz dorobek historiografii w tym zakresie; - (KP7_WG2) w pogłębionym stopniu metody krytyki, analizy i interpretacji różnorodnych źródeł, rozumiejąc ich przydatność w badaniach historycznych - (KP7_WG3) w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych, militarnych - (KP7_WG1) wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne Student potrafi: - (KP7_WK3) samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji - (KP7_UW1) formułować tematy badawcze; stosując metody i techniki badań w zakresie wybranej dziedziny historii oraz posługując się teoriami i paradygmatami badawczymi - (KP7_UW2) analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę - (KP7_UW3) prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Student gotów jest - (KP7_UW6) krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii - (KP7_UK1) zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów - (KP7_UK3) aktywnego uczestnictwa w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach oraz w przekazywania informacji o nich osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców - (KP7_UO2) wykazywania niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne na podstawie pytań związanych z tematyką tematyki omawiana w trakcie zajęć. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest frekwencja na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność). Dokonana przez prowadzącego na bieżąco pozytywna weryfikacja przygotowania oraz aktywności w trakcie wszystkich zajęć zwalnia od konieczność zaliczenia ustnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.