Court and Administrative Proceedings
General data
Course ID: | 370-AN2-1PSA |
Erasmus code / ISCED: |
10.002
|
Course title: | Court and Administrative Proceedings |
Name in Polish: | Postępowanie sądowo-administracyjne |
Organizational unit: | Faculty of Law |
Course groups: |
(in Polish) 2L niestac.II st. studia administracji-przedmioty obowiązkowe (in Polish) Administracja Niestacjonarna 1 rok 2 stopnia sem. Letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o pojęciach, strukturze i instytucjach postępowania sądowoadministracyjnego. Student winien uzyskać umiejętność analizowania i stosowania rozwiązań procesowych, które składają się na postępowanie sądowoadministracyjne, tak z pozycji skarżącego, jak i organu. |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o pojęciach, strukturze i instytucjach postępowania sądowoadministracyjnego. Student winien uzyskać umiejętność analizowania i stosowania rozwiązań procesowych, które składają się na postępowanie sądowoadministracyjne, tak z pozycji skarżącego, jak i organu. Wykład cechuje nowoczesne podejście do omawianego zagadnienia, uwzględniające całokształt badanych w sądownictwie administracyjnym zjawisk. Wykład podzielony jest na dwie części - pierwsza odbywa się w sali (lub zdalnie) przy wykorzystaniu metody sokratycznej, analizy przypadków, prezentacji multimedialnych oraz konsultacji; druga część realizowana jest przy użyciu platformy e-learning oraz konsultacji. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne Rok studiów/semestr - I rok/semestr II (II stopień) Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godzin wykładu (w tym 8 godzin e-learningu) i 9 godzin ćwiczeń (w tym 4 godziny w e-learningu) Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, zadania e-learning, konsultacje Punkty ECTS - 6 pkt Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 25 godz. (w tym 12 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 105 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21 godz., egzamin 2 godz. Razem: 153 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godz., co odpowiada 1,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 105 godz., co odpowiada 4,2 pkt ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) Wykaz literatury podstawowej: Kmieciak Z. (red.), Polskie sądownictwo administracyjne, Warszawa 2006 Tarno J.P., Frankiewicz E., Sieniuć M., Szewczyk M., Wyporska J., Sądowa kontrola administracji. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006 Jaśkowska M., Masternak M., Ochendowski E., Postępowanie sądowoadministracyjne, Warszawa 2010 Woś T., Knysiak-Sudyka H., Romańska M., Postępowanie sądowoadministracyjne, Podręcznik akademicki, Warszawa 2015 Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016 Knysiak-Molczyk H. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne. Zarys wykładu, wyd. 1, LexisNexis, Warszawa 2018 Wykaz literatury uzupełniającej: Dauter B., Drachal J., Niezgódka-Medek M., Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2006 Knysiak-Molczyk H., Skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Warszawa 2009 Romańska M., Skuteczność orzeczeń sądów administracyjnych, LexisNexis, Warszawa 2010 Pietrasz P., Suwaj R. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne, Ćwiczenia, Warszawa 2010 Kowalski M., Prawo do sądu administracyjnego. Standard międzynarodowy i konstytucyjny oraz jego realizacja, Wolters Kluwer 2018 |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KP7_WG2 - w pogłębionym stopniu zasady, instrumenty i terminologię nauk prawnych, w szczególności w obszarze prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego); sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu KP7_WG3 - uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego); sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu KP7_WG5 - główne tendencje rozwojowe prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego); sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP7_UW2 - wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: - dobór oraz stosowanie właściwych metod wykładni prawa administracyjnego i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno- komunikacyjnych; sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu KP7_UK1 - komunikować się na tematy związane z prawem administracyjnym (materialnym, ustrojowym i procesowym) ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (stanowiących odbiorców usług świadczonych przez administrację publiczną, stron postępowań administracyjnych); sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP7_KR1 - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, w tym: − rozwijania dorobku zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego, − podtrzymywania etosu zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego, − przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej urzędnika, funkcjonariusza publicznego oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad; sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ćwiczenia: obserwacja ciągła podczas zajęć, praca w grupach, ocena aktywności na zajęciach e-learningowych; zaliczenie pisemne Wykład: egzamin ustny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA CW
WYK
|
Type of class: |
Class, 9 hours
Lecture, 16 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Kulikowska-Kulesza | |
Group instructors: | Agnieszka Daniluk, Justyna Kulikowska-Kulesza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Examination
Class - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Blended learning |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o pojęciach, strukturze i instytucjach postępowania sądowoadministracyjnego. Student winien uzyskać umiejętność analizowania i stosowania rozwiązań procesowych, które składają się na postępowanie sądowoadministracyjne, tak z pozycji skarżącego, jak i organu. Wykład cechuje nowoczesne podejście do omawianego zagadnienia, uwzględniające całokształt badanych w sądownictwie administracyjnym zjawisk. Wykład podzielony jest na dwie części - pierwsza odbywa się w sali (lub zdalnie) przy wykorzystaniu metody sokratycznej, analizy przypadków, prezentacji multimedialnych oraz konsultacji; druga część realizowana jest przy użyciu platformy EduPortal oraz konsultacji. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne Rok studiów/semestr - I rok/semestr II (II stopień) Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godzin wykładu (w tym 8 godzin e-learningu) i 9 godzin ćwiczeń (w tym 4 godziny w e-learningu) Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, zadania e-learning, konsultacje Punkty ECTS - 6 pkt Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 25 godz. (w tym 12 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 105 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21 godz., egzamin 2 godz. Razem: 153 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godz., co odpowiada 1,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 105 godz., co odpowiada 4,2 pkt ECTS |
|
Bibliography: |
(in Polish) Wykaz literatury podstawowej: Kmieciak Z. (red.), Polskie sądownictwo administracyjne, Warszawa 2006 Tarno J.P., Frankiewicz E., Sieniuć M., Szewczyk M., Wyporska J., Sądowa kontrola administracji. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006 Jaśkowska M., Masternak M., Ochendowski E., Postępowanie sądowoadministracyjne, Warszawa 2010 Woś T., Knysiak-Sudyka H., Romańska M., Postępowanie sądowoadministracyjne, Podręcznik akademicki, Warszawa 2015 Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016 Knysiak-Molczyk H. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne. Zarys wykładu, wyd. 1, LexisNexis, Warszawa 2018 Wykaz literatury uzupełniającej: Dauter B., Drachal J., Niezgódka-Medek M., Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2006 Knysiak-Molczyk H., Skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Warszawa 2009 Romańska M., Skuteczność orzeczeń sądów administracyjnych, LexisNexis, Warszawa 2010 Pietrasz P., Suwaj R. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne, Ćwiczenia, Warszawa 2010 Kowalski M., Prawo do sądu administracyjnego. Standard międzynarodowy i konstytucyjny oraz jego realizacja, Wolters Kluwer 2018 |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
CW
|
Type of class: |
Class, 9 hours
Lecture, 16 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Kulikowska-Kulesza | |
Group instructors: | Agnieszka Daniluk, Justyna Kulikowska-Kulesza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Examination
Class - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Blended learning |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o pojęciach, strukturze i instytucjach postępowania sądowoadministracyjnego. Student winien uzyskać umiejętność analizowania i stosowania rozwiązań procesowych, które składają się na postępowanie sądowoadministracyjne, tak z pozycji skarżącego, jak i organu. Wykład cechuje nowoczesne podejście do omawianego zagadnienia, uwzględniające całokształt badanych w sądownictwie administracyjnym zjawisk. Wykład podzielony jest na dwie części - pierwsza odbywa się w sali (lub zdalnie) przy wykorzystaniu metody sokratycznej, analizy przypadków, prezentacji multimedialnych oraz konsultacji; druga część realizowana jest przy użyciu platformy EduPortal oraz konsultacji. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne Rok studiów/semestr - I rok/semestr II (II stopień) Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godzin wykładu (w tym 8 godzin e-learningu) i 9 godzin ćwiczeń (w tym 4 godziny w e-learningu) Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, zadania e-learning, konsultacje Punkty ECTS - 6 pkt Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 25 godz. (w tym 12 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 105 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21 godz., egzamin 2 godz. Razem: 153 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godz., co odpowiada 1,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 105 godz., co odpowiada 4,2 pkt ECTS |
|
Bibliography: |
(in Polish) Wykaz literatury podstawowej: Kmieciak Z. (red.), Polskie sądownictwo administracyjne, Warszawa 2006 Tarno J.P., Frankiewicz E., Sieniuć M., Szewczyk M., Wyporska J., Sądowa kontrola administracji. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006 Jaśkowska M., Masternak M., Ochendowski E., Postępowanie sądowoadministracyjne, Warszawa 2010 Woś T., Knysiak-Sudyka H., Romańska M., Postępowanie sądowoadministracyjne, Podręcznik akademicki, Warszawa 2015 Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016 Knysiak-Molczyk H. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne. Zarys wykładu, wyd. 1, LexisNexis, Warszawa 2018 Wykaz literatury uzupełniającej: Dauter B., Drachal J., Niezgódka-Medek M., Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2006 Knysiak-Molczyk H., Skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Warszawa 2009 Romańska M., Skuteczność orzeczeń sądów administracyjnych, LexisNexis, Warszawa 2010 Pietrasz P., Suwaj R. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne, Ćwiczenia, Warszawa 2010 Kowalski M., Prawo do sądu administracyjnego. Standard międzynarodowy i konstytucyjny oraz jego realizacja, Wolters Kluwer 2018 |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 9 hours
Lecture, 16 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Kulikowska-Kulesza | |
Group instructors: | Agnieszka Daniluk, Justyna Kulikowska-Kulesza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Examination
Class - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Blended learning |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o pojęciach, strukturze i instytucjach postępowania sądowoadministracyjnego. Student winien uzyskać umiejętność analizowania i stosowania rozwiązań procesowych, które składają się na postępowanie sądowoadministracyjne, tak z pozycji skarżącego, jak i organu. Wykład cechuje nowoczesne podejście do omawianego zagadnienia, uwzględniające całokształt badanych w sądownictwie administracyjnym zjawisk. Wykład podzielony jest na dwie części - pierwsza odbywa się w sali (lub zdalnie) przy wykorzystaniu metody sokratycznej, analizy przypadków, prezentacji multimedialnych oraz konsultacji; druga część realizowana jest przy użyciu platformy EduPortal oraz konsultacji. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne Rok studiów/semestr - I rok/semestr II (II stopień) Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godzin wykładu (w tym 8 godzin e-learningu) i 9 godzin ćwiczeń (w tym 4 godziny w e-learningu) Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, zadania e-learning, konsultacje Punkty ECTS - 6 pkt Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 25 godz. (w tym 12 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 105 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21 godz., egzamin 2 godz. Razem: 153 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godz., co odpowiada 1,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 105 godz., co odpowiada 4,2 pkt ECTS |
|
Bibliography: |
(in Polish) Wykaz literatury podstawowej: Kmieciak Z. (red.), Polskie sądownictwo administracyjne, Warszawa 2006 Tarno J.P., Frankiewicz E., Sieniuć M., Szewczyk M., Wyporska J., Sądowa kontrola administracji. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006 Jaśkowska M., Masternak M., Ochendowski E., Postępowanie sądowoadministracyjne, Warszawa 2010 Woś T., Knysiak-Sudyka H., Romańska M., Postępowanie sądowoadministracyjne, Podręcznik akademicki, Warszawa 2015 Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016 Knysiak-Molczyk H. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne. Zarys wykładu, wyd. 1, LexisNexis, Warszawa 2018 Wykaz literatury uzupełniającej: Dauter B., Drachal J., Niezgódka-Medek M., Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2006 Knysiak-Molczyk H., Skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Warszawa 2009 Romańska M., Skuteczność orzeczeń sądów administracyjnych, LexisNexis, Warszawa 2010 Pietrasz P., Suwaj R. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne, Ćwiczenia, Warszawa 2010 Kowalski M., Prawo do sądu administracyjnego. Standard międzynarodowy i konstytucyjny oraz jego realizacja, Wolters Kluwer 2018 |
Copyright by University of Bialystok.