Introduction to Sociology
General data
Course ID: | 370-PS5-1PDS |
Erasmus code / ISCED: |
10.001
|
Course title: | Introduction to Sociology |
Name in Polish: | Podstawy socjologii |
Organizational unit: | Faculty of Law |
Course groups: |
(in Polish) 5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty fakultatywne (in Polish) PR.Stacj. 1 rok sem. Letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej socjologii w odniesieniu do jej związków z naukami prawnymi, w tym przedstawienie makrosocjologii i mikrosocjologii, koncepcji rozwoju społeczeństw, socjalizacji, grup społecznych, tożsamości oraz współczesnych problemów: mobilności, migracji, globalizacji i wielokulturowości. Zajęcia prowadzone w ramach przedmiotu mają przyczynić się do wyposażenia studentów w nich uczestniczących w tzw. wyobraźnię socjologiczną, niezbędną do rzetelnej i właściwej oceny otaczającej nas rzeczywistości. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki socjologiczne Rok studiów/semestr - rok I/ semestr II Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. konwersatorium Metody dydaktyczne - konwersatorium, dyskusja; konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 15 godz. przygotowanie do zajęć - 37,5 godz.; udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 22,5 godz.; Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań 1994. 2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań 1997. 3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań 1994. 4. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012. 5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. 6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001. 7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Warszawa 2008. 8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa 2005. 9. A. Giddens, Socjologia, Warszawa 2007. 10. E. Kramkowska, Człowiek stary jako ofiara przemocy w rodzinie, Gdańsk 2016. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza, absolwent: - ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych dziedzin prawa i wybranych zagadnień z innych nauk społecznych (KP7_WG5); Umiejętności, absolwent: - dostrzega związki między zjawiskami prawnymi, a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi (KP7_UU2); Kompetencje społeczne, absolwent: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (KP7_KO1); - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (KP7_KK2). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie zajęć następuje na podstawie przygotowania prezentacji multimedialnej na określony temat - praca w grupach, po której prowadzona jest dyskusja. Wpływ na ocenę końcową ma także obecność i aktywność na zajęciach. |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Colloquium seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Szczygielski | |
Group instructors: | Krzysztof Szczygielski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Type of course: | elective courses |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej socjologii w odniesieniu do jej związków z naukami prawnymi, w tym przedstawienie makrosocjologii i mikrosocjologii, koncepcji rozwoju społeczeństw, socjalizacji, grup społecznych, tożsamości oraz współczesnych problemów: mobilności, migracji, globalizacji i wielokulturowości. Zajęcia prowadzone w ramach przedmiotu mają przyczynić się do wyposażenia studentów w nich uczestniczących w tzw. wyobraźnię socjologiczną, niezbędną do rzetelnej i właściwej oceny otaczającej nas rzeczywistości. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki socjologiczne Rok studiów/semestr - rok I/ semestr II Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. konwersatorium Metody dydaktyczne - konwersatorium, dyskusja; konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 15 godz. przygotowanie do zajęć - 37,5 godz.; udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 22,5 godz.; Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań 1994. 2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań 1997. 3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań 1994. 4. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012. 5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. 6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001. 7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Warszawa 2008. 8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa 2005. 9. A. Giddens, Socjologia, Warszawa 2007. 10. E. Kramkowska, Człowiek stary jako ofiara przemocy w rodzinie, Gdańsk 2016. |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (in progress)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Colloquium seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Szczygielski | |
Group instructors: | Krzysztof Szczygielski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z takimi treściami jak: założenia twórców socjologii, główne teorie socjologiczne i ich przedstawiciele; socjalizacja jako podstawowy proces społeczny; socjologiczne rozumienie kultury; społeczeństwo nowoczesne a społeczeństwo tradycyjne - różnice; starzenie się społeczeństwa polskiego - przyczyny, przejawy i skutki problemu, kobiety i mężczyźni w społeczeństwie. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 370-PS5-1PDS Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot do wyboru Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr letni Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauk prawnych (2,25 pkt ECTS) i dyscyplina nauk socjologicznych (0,75 pkt ECTS) Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu prowadzonych w formie konwersatoriów Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny; konsultacje Punkty ECTS: 3 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21,5 godz., zaliczenie 1 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS. Łącznie - 3 pkt. ECTS |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. 2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. 3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań: Wydawnictwo: Ars Boni et Aequi 1994 4. P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. 8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 9. A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 10. E. Kramkowska, Człowiek stary jako ofiara przemocy w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016 |
|
Notes: |
(in Polish) Podczas konwersatoriów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, wykorzystuje filmy i prowadzi dyskusję. Podstawą uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu jest pisemne zaliczenie testu kończącego przedmiot i sprawdzającego znajomość omawianych treści - forma zaliczenia: test wielokrotnego wyboru. |
Copyright by University of Bialystok.