Historia najnowsza państwa i prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-2HNP |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Historia najnowsza państwa i prawa |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty fakultatywne PR.Stacj. 2 rok sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia prawa prywatnego 370-PS5-1HPB |
Założenia (opisowo): | Przekazanie wiedzy dotyczącej najnowszej ewolucji prawa sądowego i ustrojowego w Europie ze szczególnym uwzględnieniem prawa polskiego, w tym ukazanie kierunków zmian prawa na przełomie XX i XXI wieku oraz perspektyw jego rozwoju. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawienie wybranych zagadnień z najnowszej historii prawa, nie objętych ani wykładem z historii prawa publicznego, ani z historii prawa prywatnego. Zagadnienia omawiane w trakcie kursu obejmują zarówno historię prawa i ustroju polskiego, jak i powszechną historię ustroju i prawa, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń w Europie po II wojnie światowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina/dyscyplina nauki - nauki społeczne/nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. , przygotowanie do zajęć i napisanie eseju zaliczeniowego 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22,5 godz.. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. K. Sójka-Zielińska, Wielkie kodyfikacje cywilne. Historia i współczesność, Warszawa 2009. 2. A. Lityński, Prawo Rosji i ZSRR czyli historia wszechzwiązkowego komunistycznego prawa (bolszewików). Krótki kurs, 3 wyd., Warszawa 2017 (fragmenty). 3. Prawo karne stanu wojennego, red. A. Grześkowiak, Lublin 2003 ,(wybrane teksty). 4. Trudne rozliczenia z przeszłością, red. K. Wigura, J. Kuisz, W. Sadurski, t. I-II, Warszawa 2018 (wybrane teksty). 5. P. Tuleja, P. Radziewicz, Konstytucyjny spór o granice zmian organizacji i zasad działania Trybunału Konstytucyjnego: czerwiec 2015 - marzec 2016, Warszawa 2017. 6. Trybunał Konstytucyjny na straży wartości konstytucyjnych 1986-2016, red. A. Szmyt, R. Piotrowski, Warszawa 2018. 7. J. Zaleśny, Tworzenie konstytucji z 1997 roku. Przejaw kooperacji czy rywalizacji elit politycznych, "Przegląd Sejmowy" 2017, nr 6(143), s. 1777-206. 8. Materiały internetowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KP7_WG2 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawniczych dyscyplin ogólnych (prawoznawstwo, logika prawnicza, teoria i filozofia prawa, doktryny polityczno-prawne, teoria prawa i demokracji), prawniczych dyscyplin historycznych (historia prawa polskiego, powszechna historia prawa, prawo rzymskie), KP7_WG6 - ma pogłębioną wiedzę o źródłach prawa polskiego, o procesie jego tworzenia i przeprowadzania zmian, KP7_WK2 - zna i rozumie podstawową terminologię prawniczą. Umiejętności: KP7_UW2 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ujęciu interdyscyplinarnym, KP7_UU1 - rozumie i potrafi dokonać samodzielnej analizy przyczyn i przebiegu zmian zachodzących w prawie; poddaje merytorycznej ocenie wybrane regulacje, wykorzystując metody badawcze stosowane w naukach prawnych, KP7_UU2 - dostrzega związki między zjawiskami prawnymi, a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi Kompetencje społeczne: KP7_KO1 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób KP7_KK2 - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia konwersatorium będą referaty w formie ustnej przedstawiane podczas zajęć oraz esej w formie pisemnej dotyczący jednego z zagadnień omawianych na zajęciach. W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Zagadnienia – tematy esejów Skala trudności: A- przeciętne, B – skomplikowane, C – bardzo trudne 1. Rozwój prawa cywilnego w Europie Zachodniej po II wojnie światowej. A 2. Rola prawa własności w prawie cywilnym i w doktrynie w Europie Zachodniej po II wojnie światowej. B 3. Rozwój prawa rodzinnego w Europie Zachodniej po II wojnie światowej. A 4. Unormowanie związków partnerskich oraz małżeństw jednopłciowych we Francji. B 5. Związki partnerskie prawie państw europejskich. B 6. Małżeństwa jednopłciowe w prawie państw europejskich. B 7. Ewolucja orzecznictwa ETPCz w sprawie związków partnerskich i małżeństw jednopłciowych. B 8. Problem kodyfikacji prawa cywilnego w państwach byłego bloku radzieckiego. C 9. Problem kodyfikacji prawa cywilnego w Polsce po 1989 r. B 10. Reprywatyzacja w Polsce po 1989 r. C 11. Podstawy prawne i kwestia legalności wprowadzenia stanu wojennego w Polsce w 1981 r. Odpowiedzialność za jego wprowadzenie. B 12. Przestępstwa i kary w prawie karnym stanu wojennego w Polsce 1981-83. B 13. Prawo karne procesowe w okresie stanu wojennego. A 14. Orzecznictwo Sądu Najwyższego w okresie stanu wojennego. A 15. Czy prokurator i sędzia może odpowiadać za stosowanie prawa ?Problem rozliczeń z wymiarem sprawiedliwości Polski Ludowej. B 16. Orzeczenie SN z 20.XII 2007 r. I KZP 37/07 ws. odpowiedzialności sędziów i glosa A. Sakowicza: „Miscellanea Historico-Iuridica” 2009, t. VII. B 17. Ustawa z 1985 r. o szczególnej odpowiedzialności karnej, tzw. epizodyczna. B 18. Podstawowe rozwiązania tzw. Małej konstytucji z 1992 r. A 19. Uchwalenie konstytucji RP z 1997 r. A 20. Aksjologia polskiej konstytucji w zakresie: a/ godności człowieka b/ demokratycznego państwa prawa, c/ niezależności sądów i niezawisłości sędziów, d/ państwa świeckiego. Proszę wybrać jedną z zasad. B 21. Nowelizacje i postulaty nowelizacji konstytucji RP. B 22. Proces rozpadu ZSRR. B 23. Kwestia sukcesji międzynarodowej po upadku ZSRR. C 24. Przekształcenia pozycji prawnej: a/ sądów powszechnych, b/Sądu Najwyższego, c/ Krajowej Rady Sądownictwa, d/ Trybunału Konstytucyjnego od 2015 r. i ich ocena. Wybieramy tylko jedną z instytucji abcd! C |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Fiedorczyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Fiedorczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawienie wybranych zagadnień z najnowszej historii prawa, nie objętych ani wykładem z historii prawa publicznego, ani z historii prawa prywatnego. Zagadnienia omawiane w trakcie kursu obejmują zarówno historię prawa i ustroju polskiego, jak i powszechną historię ustroju i prawa, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń w Europie po II wojnie światowej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina/dyscyplina nauki - nauki społeczne/nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. , przygotowanie do zajęć i napisanie eseju zaliczeniowego 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22,5 godz.. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. K. Sójka-Zielińska, Wielkie kodyfikacje cywilne. Historia i współczesność, Warszawa 2009. 2. A. Lityński, Prawo Rosji i ZSRR czyli historia wszechzwiązkowego komunistycznego prawa (bolszewików). Krótki kurs, 3 wyd., Warszawa 2017 (fragmenty). 3. Prawo karne stanu wojennego, red. A. Grześkowiak, Lublin 2003 (wybrane teksty). 4. Trudne rozliczenia z przeszłością, red. K. Wigura, J. Kuisz, W. Sadurski, t. I-II, Warszawa 2018 (wybrane teksty). 5. P. Tuleja, P. Radziewicz, Konstytucyjny spór o granice zmian organizacji i zasad działania Trybunału Konstytucyjnego: czerwiec 2015 - marzec 2016, Warszawa 2017. 6. Trybunał Konstytucyjny na straży wartości konstytucyjnych 1986-2016, red. A. Szmyt, R. Piotrowski, Warszawa 2018. 7. J. Zaleśny, Tworzenie konstytucji z 1997 roku. Przejaw kooperacji czy rywalizacji elit politycznych, "Przegląd Sejmowy" 2017, nr 6(143), s. 1777-206. 8. Materiały internetowe. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Fiedorczyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Fiedorczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawienie wybranych zagadnień z najnowszej historii prawa, nie objętych ani wykładem z historii prawa publicznego, ani z historii prawa prywatnego. Zagadnienia omawiane w trakcie kursu obejmują zarówno historię prawa i ustroju polskiego, jak i powszechną historię ustroju i prawa, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń w Europie po II wojnie światowej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina/dyscyplina nauki - nauki społeczne/nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. , przygotowanie do zajęć i napisanie eseju zaliczeniowego 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22,5 godz.. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. K. Sójka-Zielińska, Wielkie kodyfikacje cywilne. Historia i współczesność, Warszawa 2009. 2. A. Lityński, Prawo Rosji i ZSRR czyli historia wszechzwiązkowego komunistycznego prawa (bolszewików). Krótki kurs, 3 wyd., Warszawa 2017 (fragmenty). 3. Prawo karne stanu wojennego, red. A. Grześkowiak, Lublin 2003 (wybrane teksty). 4. Trudne rozliczenia z przeszłością, red. K. Wigura, J. Kuisz, W. Sadurski, t. I-II, Warszawa 2018 (wybrane teksty). 5. P. Tuleja, P. Radziewicz, Konstytucyjny spór o granice zmian organizacji i zasad działania Trybunału Konstytucyjnego: czerwiec 2015 - marzec 2016, Warszawa 2017. 6. Trybunał Konstytucyjny na straży wartości konstytucyjnych 1986-2016, red. A. Szmyt, R. Piotrowski, Warszawa 2018. 7. J. Zaleśny, Tworzenie konstytucji z 1997 roku. Przejaw kooperacji czy rywalizacji elit politycznych, "Przegląd Sejmowy" 2017, nr 6(143), s. 1777-206. 8. Materiały internetowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.