Alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-4ADR |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.004
|
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR) |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty obowiązkowe PR.Stacj. 4 rok sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć w sposób obszerny omawiane są – w aspekcie teoretycznym i praktycznym - procedury ADR ze szczególnym uwzględnieniem negocjacji i mediacji. Przybliżane są poszczególne etapy postępowania mediacyjnego, charakteryzowana jest rola i pozycja mediatora. Następnie analizowane są możliwości wykorzystania poznanych instytucji. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne/nauki prawne. Rok studiów/semestr – rok IV/VII semestr Wymagania wstępne – prawo cywilne część ogólna, zobowiązania Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 10 godzin wykładu, 20 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne – wykład, ćwiczenia, konsultacje Punkty ECTS – 3. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godzin, przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5,5, godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Ch.W. Moore, Mediacje – praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, wyd.3 Warszawa 2016 R. Morek, Mediacja i arbitraż (art. 1831-18315, 1154-1217 KPC), Komentarz, Warszawa 2006 M. Białecki, Mediacja w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012 N.Doherty, M.Guyer, Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy, Warszawa 2010r. E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym – zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa 2007 E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, wyd. 3 Warszawa 2018 E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, Warszawa 2014 Ł. Błaszczak, M. Ludwik, Sądownictwo polubowne (arbitraż), Warszawa 2007 A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007 A. Jakubiak – Mirończuk, Alternatywne, a sądowe rozstrzyganie sporów sądowych, Warszawa 2008 A. Jakubiak – Mirończuk, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Warszawa 2010 Z. Kmieciak, Mediacja i koncyliacja w prawie administracyjnym, Kraków 2004 E. Kruk, H. Spasowska, Wybór źródeł, wzory dokumentów i pism, statystyki, bibliografia, Warszawa 2008 A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, wyd. 2 Warszawa 2014 A. Kalisz, Mediacja jako forma dialogu w stosowaniu prawa, Warszawa 2016 J. Czapska, M. Szeląg-Dylewski (red.), Mediacje w prawie, Kraków 2014 P. Malinowski, H. Duszka-Jakimko, A. Suchorska (red.), Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, Kraków 2015 M. Myślińska, Mediator w polskim porządku prawnym, Warszawa 2018 M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, wyd. 2 Warszawa 2018 M. Tabernacka (red.), Antropologia mediacji, Wrocław 2015 A. Arkuszewska, J. Plis (red.), Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, Warszawa 2014 K. Pełszka, J. Czapska, M. Araszkiewicz, M. Pękala, Mediacja: Teoria, Normy, Praktyka, Warszawa 2017. D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Media rodzina, 2005. A. de Botton, The school of Life, an Emotional Education, 2019. M. L. Bryant-Frank, The Mind of a Peacemaker, the Psychology of Mediation, Kendall Hunt, 2019. Kwartalnik „Arbitraż i mediacja”, Wydawnictwo C.H. Beck |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent: KA7_WK2 -zna i rozumie podstawową terminologię prawniczą odnoszącą się do alternatywnych metod rozwiązywania sporów Umiejętności - absolwent: KA7_K01 -rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie wykorzystywania alternatywnych metod rozwiązywania sporów Kompetencje społeczne - absolwent: KA7_KRI -potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z alternatywnymi metodami rozwiązywania sporów |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: zaliczenie końcowe - praca pisemna na podany temat; egzamin - rozwiązanie mini kazusu na podstawie podanego stanu faktycznego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Bieliński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Bieliński, Marta Kuklo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć w sposób obszerny omawiane są – w aspekcie teoretycznym i praktycznym - procedury ADR ze szczególnym uwzględnieniem negocjacji i mediacji. Przybliżane są poszczególne etapy postępowania mediacyjnego, charakteryzowana jest rola i pozycja mediatora. Następnie analizowane są możliwości wykorzystania poznanych instytucji. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne/nauki prawne. Rok studiów/semestr – rok IV/VII semestr Wymagania wstępne – prawo cywilne część ogólna, zobowiązania Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 10 godzin wykładu, 20 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne – wykład, ćwiczenia, konsultacje Punkty ECTS – 3. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godzin, przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5,5, godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Ch.W. Moore, Mediacje – praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, wyd.3 Warszawa 2016 R. Morek, Mediacja i arbitraż (art. 1831-18315, 1154-1217 KPC), Komentarz, Warszawa 2006 M. Białecki, Mediacja w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012 N.Doherty, M.Guyer, Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy, Warszawa 2010r. E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym – zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa 2007 E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, wyd. 3 Warszawa 2018 E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, Warszawa 2014 Ł. Błaszczak, M. Ludwik, Sądownictwo polubowne (arbitraż), Warszawa 2007 A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007 A. Jakubiak – Mirończuk, Alternatywne, a sądowe rozstrzyganie sporów sądowych, Warszawa 2008 A. Jakubiak – Mirończuk, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Warszawa 2010 Z. Kmieciak, Mediacja i koncyliacja w prawie administracyjnym, Kraków 2004 E. Kruk, H. Spasowska, Wybór źródeł, wzory dokumentów i pism, statystyki, bibliografia, Warszawa 2008 A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, wyd. 2 Warszawa 2014 A. Kalisz, Mediacja jako forma dialogu w stosowaniu prawa, Warszawa 2016 J. Czapska, M. Szeląg-Dylewski (red.), Mediacje w prawie, Kraków 2014 P. Malinowski, H. Duszka-Jakimko, A. Suchorska (red.), Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, Kraków 2015 M. Myślińska, Mediator w polskim porządku prawnym, Warszawa 2018 M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, wyd. 2 Warszawa 2018 M. Tabernacka (red.), Antropologia mediacji, Wrocław 2015 A. Arkuszewska, J. Plis (red.), Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, Warszawa 2014 K. Pełszka, J. Czapska, M. Araszkiewicz, M. Pękala, Mediacja: Teoria, Normy, Praktyka, Warszawa 2017. D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Media rodzina, 2005. A. de Botton, The school of Life, an Emotional Education, 2019. M. L. Bryant-Frank, The Mind of a Peacemaker, the Psychology of Mediation, Kendall Hunt, 2019. Kwartalnik „Arbitraż i mediacja”, Wydawnictwo C.H. Beck |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Bieliński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Bieliński, Marta Kuklo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć w sposób obszerny omawiane są – w aspekcie teoretycznym i praktycznym - procedury ADR ze szczególnym uwzględnieniem negocjacji i mediacji. Przybliżane są poszczególne etapy postępowania mediacyjnego, charakteryzowana jest rola i pozycja mediatora. Następnie analizowane są możliwości wykorzystania poznanych instytucji. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne/nauki prawne. Rok studiów/semestr – rok IV/VII semestr Wymagania wstępne – prawo cywilne część ogólna, zobowiązania Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 10 godzin wykładu, 20 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne – wykład, ćwiczenia, konsultacje Punkty ECTS – 3. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godzin, przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5,5, godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Ch.W. Moore, Mediacje – praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, wyd.3 Warszawa 2016 R. Morek, Mediacja i arbitraż (art. 1831-18315, 1154-1217 KPC), Komentarz, Warszawa 2006 M. Białecki, Mediacja w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012 N.Doherty, M.Guyer, Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy, Warszawa 2010r. E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym – zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa 2007 E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, wyd. 3 Warszawa 2018 E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, Warszawa 2014 Ł. Błaszczak, M. Ludwik, Sądownictwo polubowne (arbitraż), Warszawa 2007 A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007 A. Jakubiak – Mirończuk, Alternatywne, a sądowe rozstrzyganie sporów sądowych, Warszawa 2008 A. Jakubiak – Mirończuk, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Warszawa 2010 Z. Kmieciak, Mediacja i koncyliacja w prawie administracyjnym, Kraków 2004 E. Kruk, H. Spasowska, Wybór źródeł, wzory dokumentów i pism, statystyki, bibliografia, Warszawa 2008 A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, wyd. 2 Warszawa 2014 A. Kalisz, Mediacja jako forma dialogu w stosowaniu prawa, Warszawa 2016 J. Czapska, M. Szeląg-Dylewski (red.), Mediacje w prawie, Kraków 2014 P. Malinowski, H. Duszka-Jakimko, A. Suchorska (red.), Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, Kraków 2015 M. Myślińska, Mediator w polskim porządku prawnym, Warszawa 2018 M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, wyd. 2 Warszawa 2018 M. Tabernacka (red.), Antropologia mediacji, Wrocław 2015 A. Arkuszewska, J. Plis (red.), Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, Warszawa 2014 K. Pełszka, J. Czapska, M. Araszkiewicz, M. Pękala, Mediacja: Teoria, Normy, Praktyka, Warszawa 2017. D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Media rodzina, 2005. A. de Botton, The school of Life, an Emotional Education, 2019. M. L. Bryant-Frank, The Mind of a Peacemaker, the Psychology of Mediation, Kendall Hunt, 2019. Kwartalnik „Arbitraż i mediacja”, Wydawnictwo C.H. Beck |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.