Straże
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-WN2-2RS |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Straże |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L niestac.II st.studia bezpieczeństwa i prawa- przedmioty specjalizacyjne Bezpieczeństwo i Prawo Niestacjonarne 2 rok 2 stopnia sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych zasad i uwarunkowań prawnych funkcjonowania straży w polskim porządku prawnym. |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje treści programowe w zakresie: podstaw prawnych funkcjonowania Straży w Polsce, klasyfikacji straży, roli oraz miejsca straży w systemie organów kontroli i nadzoru nad działalnością obywateli, osób prawnych i administracji publicznej; prawnych form działania straży w Polsce; organizacji i zakresu działania następujących straży: Straż Graniczna, Straż Pożarna, Straż Miejska, Straż Ochrony Kolei, Straż Leśna, Państwowa Straż Rybacka, Państwowa Straż Łowiecka, Straż Parku Narodowego. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 4 zdalne synchroniczne i 3 asynchroniczne) Metody dydaktyczne: metoda konwersatoryjna, metoda heurystyczna, metoda problemowa (w ramach zajęć w sali i zdalnie synchronicznie), dyskusja moderowana (w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych). Punkty ECTS – 4. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 4 zdalne synchroniczne i 3 asynchroniczne), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 38 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. Filaber J., Ochrona bezpieczeństwa publicznego w gminie, Difin, Warszawa 2016 2. Lis W., Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015 3. Konieczny J. (red.), Administracja ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wielkopolsce służby inspekcje i straże, Garmond 2010 4. Serafin T., Parszowski S. (red.), Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa, Difin 2011 5. Tomaszyk M., Głos w debacie o strażach gminnych, w: Rondalska D., Straż miejska w kreowaniu kaliskiej przestrzeni przyjaznego bezpieczeństwa, Kalisz 2014 6. Tomaszyk M., Media w służbie bezpieczeństwu – wybrane tytuły prasowe dedykowane zarządzającym gminą i podejmującym studia nad bezpieczeństwem, w: Andruszkiewicz I., Skarżyński M., (red.), Media w systemie bezpieczeństwa narodowego, Studia nad bezpieczeństwem, Poznań 2015r. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA7_WK2 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze powiązanym z bezpieczeństwem UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi KA7_UO2 - współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach KOMPETNCJE SPOŁECZNE absolwent jest gotów do KA7_KK2 - uznawania znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania organów i sądów realizujących zadania z obszaru bezpieczeństwo KA7_KR1 - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych związanych z funkcjonowaniem podmiotów (sądów, organów, funkcjonariuszy) związanych z obszarem bezpieczeństwo, w tym: − rozwijania dorobku zawodu urzędnika zajmującego się problematyką bezpieczeństwa (w tym przepisami prawa obowiązującego w tym obszarze), funkcjonariusza publicznego, − podtrzymywania etosu zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego, − przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej urzędnika, funkcjonariusza publicznego oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne lub pisemne W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kierznowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kierznowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot zakłada zapoznanie się studenta z regulacjami prawnymi dotyczanymi wybranych straży funkcjonujących w polskim systemie prawnym. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learning, 3 godz. w formie asynhronicnzej) Metody dydaktyczne – konersatorium, konsultacje. Punkty ECTS – 4. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 7 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS. Studenci będą mogli zapoznać się z funkcjonowaniem i regulacjami straży w polskim systemie prawym. 1. Straż pożarna 2. Straż Marszałkowska 3. Straż miejska 4. Straż leśna 5. Straż ryback 6. Straż ochrony kolei |
|
Literatura: |
1. Filaber J., Ochrona bezpieczeństwa publicznego w gminie, Difin, Warszawa 2016 2. Lis W., Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015 3. Konieczny J. (red.), Administracja ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wielkopolsce służby inspekcje i straże, Garmond 2010 4. Serafin T., Parszowski S. (red.), Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa, Difin 2011 5. Tomaszyk M., Głos w debacie o strażach gminnych, w: Rondalska D., Straż miejska w kreowaniu kaliskiej przestrzeni przyjaznego bezpieczeństwa, Kalisz 2014 6. Tomaszyk M., Media w służbie bezpieczeństwu – wybrane tytuły prasowe dedykowane zarządzającym gminą i podejmującym studia nad bezpieczeństwem, w: Andruszkiewicz I., Skarżyński M., (red.), Media w systemie bezpieczeństwa narodowego, Studia nad bezpieczeństwem, Poznań 2015r. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kierznowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kierznowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot zakłada zapoznanie się studenta z regulacjami prawnymi dotyczanymi wybranych straży funkcjonujących w polskim systemie prawnym. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learning, 3 godz. w formie asynhronicnzej) Metody dydaktyczne – konersatorium, konsultacje. Punkty ECTS – 4. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 7 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS. Studenci będą mogli zapoznać się z funkcjonowaniem i regulacjami straży w polskim systemie prawym. 1. Straż pożarna 2. Straż Marszałkowska 3. Straż miejska 4. Straż leśna 5. Straż ryback 6. Straż ochrony kolei |
|
Literatura: |
1. Filaber J., Ochrona bezpieczeństwa publicznego w gminie, Difin, Warszawa 2016 2. Lis W., Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015 3. Konieczny J. (red.), Administracja ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wielkopolsce służby inspekcje i straże, Garmond 2010 4. Serafin T., Parszowski S. (red.), Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa, Difin 2011 5. Tomaszyk M., Głos w debacie o strażach gminnych, w: Rondalska D., Straż miejska w kreowaniu kaliskiej przestrzeni przyjaznego bezpieczeństwa, Kalisz 2014 6. Tomaszyk M., Media w służbie bezpieczeństwu – wybrane tytuły prasowe dedykowane zarządzającym gminą i podejmującym studia nad bezpieczeństwem, w: Andruszkiewicz I., Skarżyński M., (red.), Media w systemie bezpieczeństwa narodowego, Studia nad bezpieczeństwem, Poznań 2015r. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.