Prawo konstytucyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-WS2-1NM |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo konstytucyjne |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L stac.II st.studia bezpieczeństwa i prawa- przedmioty obowiązkowe BiP.Stacj. 1 rok 2 stopnia sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie studenta z podstawowymi instytucjami polskiego prawa konstytucyjnego oraz praktyką konstytucyjną. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu jest przedstawienie: najważniejszych zasad konstytucyjnych, źródeł prawa konstytucyjnego, organów konstytucyjnych, konstytucyjnego statusu jednostki, demokracji bezpośredniej oraz stanów nadzwyczajnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne Rok studiów/sem. - rok I/sem. 1 Wymagania wstępne - (brak) Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu Metody dydaktyczne – metoda heurystyczna, metoda problemowa (w ramach wykładu); formy dydaktyczne: klasyczny wykład, dyskusja moderowana w ramach konsultacji, zadania (prezentacje przygotowane przez studentów), zajęcia zdalne, konsultacje. Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 30 godz. (w tym 14 godz. zajęć zdalnych), przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 34 godz., Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. S. Bożyk (red.) Prawo konstytucyjne, Białystok 2020, 2. Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997r. Literatura uzupełniająca dotycząca projektowania uniwersalnego: 1. https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzebedukacyjnych.html 2. https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji 3. www.universaldesign.com 4. M. Błaszczak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa 2010 (do pobrania na stronie: https://scholar.com.pl/en/free-ebooks/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnegoprojektowania.html) |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent ma: - uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzęobejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu prawa (materialnego, ustrojowego i procesowego) i pozostałych zagadnień związanych z obszarem bezpieczeństwo (KA7_WG3) W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: – właściwy dobór źródeł nauki i prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (aktów normatywnych, poglądów doktryny, orzecznictwa sądowego) i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji (KA7_UW1) - ukierunkowywać innych w zakresie samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe życie (KA7_UU2) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska publicznego podejmując czynności obszarze bezpieczeństwa (KA7_KO1) |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny lub ustny zdalnie w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istniej możliwość wprowadzenia elastycznych form zaliczenia przedmiotu dla osób ze szczególnymi potrzebami po wcześniejszym ustaleniu tego z prowadzącym zajęcia |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Kużelewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kużelewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi instytucjami ustroju konstytucyjnego RP. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładu w szczególności omawiane są: definicje i podstawowe pojęcia, źródła prawa konstytucyjnego, zasady konstytucyjne, prawa, wolności oraz obowiązki człowieka i obywatela, - prawo do egzekwowania zapewniania dostępności w obrębie prawa przez osoby ze szczególnymi potrzebami - projektowanie uniwersalne w kontekście stosowania prawa do kształcenia, zatrudnienia i awansów - znajomość prawa w kontekście projektowania uniwersalnego - dostosowywanie usług prawnych do osób ze szczególnymi potrzebami w kontekście projektowania uniwersalnego Sejm i Senat, Prezydent, Rada Ministrów, Sądy i Trybunały, Demokracja bezpośrednia Polska w UE organy kontroli państwowej i ochrony prawa. |
|
Literatura: |
Prawo konstytucyjne red. S. Bożyk, Białystok 2020. Konstytucja RP z 1997 r. Literatura uzupełniająca dotycząca projektowania uniwersalnego: 1. https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzebedukacyjnych.html 2. https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji 3. www.universaldesign.com 4. M. Błaszczak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa 2010 (do pobrania na stronie: https://scholar.com.pl/en/free-ebooks/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnegoprojektowania.html) |
|
Uwagi: |
egzamin ustny lub ustny zdalnie w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istniej możliwość wprowadzenia elastycznych form zaliczenia przedmiotu dla osób ze szczególnymi potrzebami po wcześniejszym ustaleniu tego z prowadzącym zajęcia |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Bezubik | |
Prowadzący grup: | Kamila Bezubik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi instytucjami ustroju konstytucyjnego RP. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładu w szczególności omawiane są: definicje i podstawowe pojęcia, źródła prawa konstytucyjnego, zasady konstytucyjne, prawa, wolności oraz obowiązki człowieka i obywatela, - prawo do egzekwowania zapewniania dostępności w obrębie prawa przez osoby ze szczególnymi potrzebami - projektowanie uniwersalne w kontekście stosowania prawa do kształcenia, zatrudnienia i awansów - znajomość prawa w kontekście projektowania uniwersalnego - dostosowywanie usług prawnych do osób ze szczególnymi potrzebami w kontekście projektowania uniwersalnego Sejm i Senat, Prezydent, Rada Ministrów, Sądy i Trybunały, Demokracja bezpośrednia Polska w UE organy kontroli państwowej i ochrony prawa. |
|
Literatura: |
Prawo konstytucyjne red. S. Bożyk, Białystok 2020. Konstytucja RP z 1997 r. Literatura uzupełniająca dotycząca projektowania uniwersalnego: 1. https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzebedukacyjnych.html 2. https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji 3. www.universaldesign.com 4. M. Błaszczak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa 2010 (do pobrania na stronie: https://scholar.com.pl/en/free-ebooks/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnegoprojektowania.html) |
|
Uwagi: |
egzamin ustny lub ustny zdalnie w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istniej możliwość wprowadzenia elastycznych form zaliczenia przedmiotu dla osób ze szczególnymi potrzebami po wcześniejszym ustaleniu tego z prowadzącym zajęcia |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi instytucjami ustroju konstytucyjnego RP. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładu w szczególności omawiane są: definicje i podstawowe pojęcia, źródła prawa konstytucyjnego, zasady konstytucyjne, prawa, wolności oraz obowiązki człowieka i obywatela, - prawo do egzekwowania zapewniania dostępności w obrębie prawa przez osoby ze szczególnymi potrzebami - projektowanie uniwersalne w kontekście stosowania prawa do kształcenia, zatrudnienia i awansów - znajomość prawa w kontekście projektowania uniwersalnego - dostosowywanie usług prawnych do osób ze szczególnymi potrzebami w kontekście projektowania uniwersalnego Sejm i Senat, Prezydent, Rada Ministrów, Sądy i Trybunały, Demokracja bezpośrednia Polska w UE organy kontroli państwowej i ochrony prawa. |
|
Literatura: |
Prawo konstytucyjne red. S. Bożyk, Białystok 2020. Konstytucja RP z 1997 r. Literatura uzupełniająca dotycząca projektowania uniwersalnego: 1. https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzebedukacyjnych.html 2. https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji 3. www.universaldesign.com 4. M. Błaszczak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa 2010 (do pobrania na stronie: https://scholar.com.pl/en/free-ebooks/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnegoprojektowania.html) |
|
Uwagi: |
egzamin ustny lub ustny zdalnie w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istniej możliwość wprowadzenia elastycznych form zaliczenia przedmiotu dla osób ze szczególnymi potrzebami po wcześniejszym ustaleniu tego z prowadzącym zajęcia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.