Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo konstytucyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 370-WS2-1NM
Kod Erasmus / ISCED: 10.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo konstytucyjne
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy: 2L stac.II st.studia bezpieczeństwa i prawa- przedmioty obowiązkowe
BiP.Stacj. 1 rok 2 stopnia sem. Zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zapoznanie studenta z podstawowymi instytucjami polskiego prawa konstytucyjnego oraz praktyką konstytucyjną.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem wykładu jest przedstawienie: najważniejszych zasad konstytucyjnych, źródeł prawa konstytucyjnego, organów konstytucyjnych, konstytucyjnego statusu jednostki, demokracji bezpośredniej oraz stanów nadzwyczajnych.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - stacjonarne

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne

Rok studiów/sem. - rok I/sem. 1

Wymagania wstępne - (brak)

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu

Metody dydaktyczne – metoda heurystyczna, metoda problemowa (w ramach wykładu); formy dydaktyczne: klasyczny wykład, dyskusja moderowana w ramach konsultacji, zadania (prezentacje przygotowane przez studentów), zajęcia zdalne, konsultacje.

Punkty ECTS - 3

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 30 godz. (w tym 14 godz. zajęć zdalnych), przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 34 godz., Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS.

Literatura:

1. S. Bożyk (red.) Prawo konstytucyjne, Białystok 2020,

2. Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997r.

Literatura uzupełniająca dotycząca projektowania uniwersalnego:

1. https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzebedukacyjnych.html

2. https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji

3. www.universaldesign.com

4. M. Błaszczak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa 2010 (do pobrania

na stronie: https://scholar.com.pl/en/free-ebooks/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnegoprojektowania.html)

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent ma:

- uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzęobejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu prawa (materialnego, ustrojowego i procesowego) i pozostałych zagadnień związanych z obszarem bezpieczeństwo (KA7_WG3)

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

- wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych

warunkach przez: – właściwy dobór źródeł nauki i prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (aktów normatywnych, poglądów doktryny, orzecznictwa sądowego) i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji (KA7_UW1)

- ukierunkowywać innych w zakresie samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe życie (KA7_UU2)

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

- wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska publicznego podejmując czynności obszarze bezpieczeństwa (KA7_KO1)

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny lub ustny zdalnie w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej

Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istniej możliwość wprowadzenia elastycznych form zaliczenia przedmiotu dla osób ze

szczególnymi potrzebami po wcześniejszym ustaleniu tego z prowadzącym zajęcia

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kużelewska
Prowadzący grup: Elżbieta Kużelewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi instytucjami ustroju konstytucyjnego RP.

Pełny opis:

W trakcie wykładu w szczególności omawiane są: definicje i podstawowe pojęcia,

źródła prawa konstytucyjnego,

zasady konstytucyjne,

prawa, wolności oraz obowiązki człowieka i obywatela,

- prawo do egzekwowania zapewniania dostępności w obrębie prawa przez osoby ze szczególnymi potrzebami

- projektowanie uniwersalne w kontekście stosowania prawa do kształcenia, zatrudnienia i awansów

- znajomość prawa w kontekście projektowania uniwersalnego

- dostosowywanie usług prawnych do osób ze szczególnymi potrzebami w kontekście projektowania uniwersalnego

Sejm i Senat,

Prezydent, Rada Ministrów,

Sądy i Trybunały,

Demokracja bezpośrednia

Polska w UE

organy kontroli państwowej i ochrony prawa.

Literatura:

Prawo konstytucyjne red. S. Bożyk, Białystok 2020.

Konstytucja RP z 1997 r.

Literatura uzupełniająca dotycząca projektowania uniwersalnego:

1. https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzebedukacyjnych.html

2. https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji

3. www.universaldesign.com

4. M. Błaszczak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa 2010 (do pobrania

na stronie: https://scholar.com.pl/en/free-ebooks/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnegoprojektowania.html)

Uwagi:

egzamin ustny lub ustny zdalnie w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej

Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istniej możliwość wprowadzenia elastycznych form zaliczenia przedmiotu dla osób ze

szczególnymi potrzebami po wcześniejszym ustaleniu tego z prowadzącym zajęcia

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Bezubik
Prowadzący grup: Kamila Bezubik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi instytucjami ustroju konstytucyjnego RP.

Pełny opis:

W trakcie wykładu w szczególności omawiane są: definicje i podstawowe pojęcia,

źródła prawa konstytucyjnego,

zasady konstytucyjne,

prawa, wolności oraz obowiązki człowieka i obywatela,

- prawo do egzekwowania zapewniania dostępności w obrębie prawa przez osoby ze szczególnymi potrzebami

- projektowanie uniwersalne w kontekście stosowania prawa do kształcenia, zatrudnienia i awansów

- znajomość prawa w kontekście projektowania uniwersalnego

- dostosowywanie usług prawnych do osób ze szczególnymi potrzebami w kontekście projektowania uniwersalnego

Sejm i Senat,

Prezydent, Rada Ministrów,

Sądy i Trybunały,

Demokracja bezpośrednia

Polska w UE

organy kontroli państwowej i ochrony prawa.

Literatura:

Prawo konstytucyjne red. S. Bożyk, Białystok 2020.

Konstytucja RP z 1997 r.

Literatura uzupełniająca dotycząca projektowania uniwersalnego:

1. https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzebedukacyjnych.html

2. https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji

3. www.universaldesign.com

4. M. Błaszczak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa 2010 (do pobrania

na stronie: https://scholar.com.pl/en/free-ebooks/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnegoprojektowania.html)

Uwagi:

egzamin ustny lub ustny zdalnie w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej

Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istniej możliwość wprowadzenia elastycznych form zaliczenia przedmiotu dla osób ze

szczególnymi potrzebami po wcześniejszym ustaleniu tego z prowadzącym zajęcia

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi instytucjami ustroju konstytucyjnego RP.

Pełny opis:

W trakcie wykładu w szczególności omawiane są: definicje i podstawowe pojęcia,

źródła prawa konstytucyjnego,

zasady konstytucyjne,

prawa, wolności oraz obowiązki człowieka i obywatela,

- prawo do egzekwowania zapewniania dostępności w obrębie prawa przez osoby ze szczególnymi potrzebami

- projektowanie uniwersalne w kontekście stosowania prawa do kształcenia, zatrudnienia i awansów

- znajomość prawa w kontekście projektowania uniwersalnego

- dostosowywanie usług prawnych do osób ze szczególnymi potrzebami w kontekście projektowania uniwersalnego

Sejm i Senat,

Prezydent, Rada Ministrów,

Sądy i Trybunały,

Demokracja bezpośrednia

Polska w UE

organy kontroli państwowej i ochrony prawa.

Literatura:

Prawo konstytucyjne red. S. Bożyk, Białystok 2020.

Konstytucja RP z 1997 r.

Literatura uzupełniająca dotycząca projektowania uniwersalnego:

1. https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzebedukacyjnych.html

2. https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji

3. www.universaldesign.com

4. M. Błaszczak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa 2010 (do pobrania

na stronie: https://scholar.com.pl/en/free-ebooks/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnegoprojektowania.html)

Uwagi:

egzamin ustny lub ustny zdalnie w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej

Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istniej możliwość wprowadzenia elastycznych form zaliczenia przedmiotu dla osób ze

szczególnymi potrzebami po wcześniejszym ustaleniu tego z prowadzącym zajęcia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)