Adaptacja uczniów z doświadczeniem migracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-3JED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Adaptacja uczniów z doświadczeniem migracji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Problematyka przedmiotu Adaptacja uczniów z doświadczeniem migracji dotyczy przynajmniej czterech grup dzieci: powracających z zagranicy, wyjeżdżających za granicę (z rodzin osiedleńczych), migrantów ekonomicznych, z doświadczeniem uchodźstwa. Wyzwania i zadania edukacyjne wynikające z różnorodności dziecięcych doświadczeń wymagają analizy adekwatnie do każdej grupy doświadczeń. Ich analiza wynika ze wzrostu liczby dzieci pochodzących z zagranicy w polskim systemie edukacyjnym i konieczności przyszłych nauczycieli do pracy w zróżnicowanej grupie dzieci. |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć omawiane są: podstawowe zagadnienia związane z migracją międzynarodową; uwarunkowania migracji międzynarodowych i ich typów oraz i wynikające z tego konsekwencje dla edukacji uczniów. specyfika pracy z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym; skuteczne porozumiewanie się z uczniami, rodzicami lub opiekunami uczniów z doświadczeniem migracji; działania edukacyjne wspierające uczniów z doświadczeniem migracji w adaptacji do warunków szkolnych; zasady etycznego postępowania w procesie wychowania kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć podejmowane są zagadnienia dotyczące aktualnych doświadczeń dzieci wynikających z migracji międzynarodowych, zwłaszcza przemieszczeń uchodźczych, ekonomicznych (rodziców), powrotnych oraz osiedleńczych. Omawiane są przyczyny doświadczeń oraz ich konsekwencje indywidualne oraz dla systemu edukacyjnego i polityki społecznej. Szczególnie istotna jest adaptacja dziecka do systemu edukacyjnego dzieci z różnymi doświadczenia migracyjnymi, w tym wynikającymi z wielokulturowości. |
Literatura: |
Cieślikowska, D. i Sarata, N. (2012). Dyskryminacja wielokrotna – historia, teorie, przegląd badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. http://www.tea.org.pl/userfiles/file/Wielokrotna.pdf. Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015). (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka. Jurek, A. (2015). Psychologiczne aspekty doświadczeń migracyjnych u dziecimi młodzieży. W: N. Klorek i K. Kubin (red.) Migracja, tożsamość, dojrzewanie. Adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym, 27–64. Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej. Klorek, N. (2015). Równe traktowanie w edukacji – przegląd rozwiązań zagranicznych wspierających edukację uczniów i uczennic innojęzycznych, Seria „Z teorią w praktykę” nr 2/2015, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/ FRS_SeriaT_Klorek_02.2015.pdf2015). Ślusarczyk M. (2014). Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych. Zeszyty Pracy Socjalnej, 3, 75–89. Ślusarczyk M., Pustułka P. (2017). Transnarodowość w przestrzeni domowej polskich rodzin w Norwegii. Studia Humanistyczne AGH, 16(1), 23–37. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, Dz.U. Nr 170, poz.1143 |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 - osoba studiująca posiada wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; KA7_WK4 - osoba studiująca znaprocesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia; KA7_WK6 - os.st. rozpoznaje główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące; KA7_WK8 - os. st. zna zagadnienie edukacji międzykulturowej; KA7_UW4 - os. st. potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia KA7_UK1- os. st. potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia; KA7_UK4 - os. st. potrafi efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, w tym z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne; KA7_KO2 os. st. posiada kom. w zakresie porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca w grupach, dyskusja, analiza literatury przedmiotu; Kryteria oceniania: -obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach; pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji; - aktywność i przygotowanie do zajęć - przygotowanie prezentacji w małych grupach dotycząca wskazanego obszaru doświadczeń dzieci w systemie eduk. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioleta Danilewicz | |
Prowadzący grup: | Wioleta Danilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioleta Danilewicz | |
Prowadzący grup: | Wioleta Danilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.