Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adaptacja uczniów z doświadczeniem migracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DN5-3JED
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Adaptacja uczniów z doświadczeniem migracji
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok PiW NJ
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Problematyka przedmiotu Adaptacja uczniów z doświadczeniem migracji dotyczy przynajmniej czterech grup dzieci: powracających z zagranicy, wyjeżdżających za granicę (z rodzin osiedleńczych), migrantów ekonomicznych, z doświadczeniem uchodźstwa. Wyzwania i zadania edukacyjne wynikające z różnorodności dziecięcych doświadczeń wymagają analizy adekwatnie do każdej grupy doświadczeń. Ich analiza wynika ze wzrostu liczby dzieci pochodzących z zagranicy w polskim systemie edukacyjnym i konieczności przyszłych nauczycieli do pracy w zróżnicowanej grupie dzieci.

Skrócony opis:

Podczas zajęć omawiane są: podstawowe zagadnienia związane z migracją międzynarodową; uwarunkowania migracji międzynarodowych i ich typów oraz i wynikające z tego konsekwencje dla edukacji uczniów. specyfika pracy z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym; skuteczne porozumiewanie się z uczniami, rodzicami lub opiekunami uczniów z doświadczeniem migracji; działania edukacyjne wspierające uczniów z doświadczeniem migracji w

adaptacji do warunków szkolnych; zasady etycznego postępowania w procesie wychowania kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji.

Pełny opis:

Podczas zajęć podejmowane są zagadnienia dotyczące aktualnych doświadczeń dzieci wynikających z migracji międzynarodowych, zwłaszcza przemieszczeń uchodźczych, ekonomicznych (rodziców), powrotnych oraz osiedleńczych. Omawiane są przyczyny doświadczeń oraz ich konsekwencje indywidualne oraz dla systemu edukacyjnego i polityki społecznej. Szczególnie istotna jest adaptacja dziecka do systemu edukacyjnego dzieci z różnymi doświadczenia migracyjnymi, w tym wynikającymi z wielokulturowości.

Literatura:

Cieślikowska, D. i Sarata, N. (2012). Dyskryminacja wielokrotna – historia, teorie, przegląd

badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.

http://www.tea.org.pl/userfiles/file/Wielokrotna.pdf.

Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015). (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka.

Jurek, A. (2015). Psychologiczne aspekty doświadczeń migracyjnych u dziecimi młodzieży.

W: N. Klorek i K. Kubin (red.) Migracja, tożsamość, dojrzewanie. Adaptacja kulturowa

dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym, 27–64. Warszawa: Fundacja na rzecz

Różnorodności Społecznej.

Klorek, N. (2015). Równe traktowanie w edukacji – przegląd rozwiązań zagranicznych

wspierających edukację uczniów i uczennic innojęzycznych, Seria „Z teorią w praktykę”

nr 2/2015, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/ FRS_SeriaT_Klorek_02.2015.pdf2015).

Ślusarczyk M. (2014). Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych. Zeszyty Pracy Socjalnej, 3, 75–89.

Ślusarczyk M., Pustułka P. (2017). Transnarodowość w przestrzeni domowej polskich rodzin w Norwegii. Studia Humanistyczne AGH, 16(1), 23–37.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, Dz.U. Nr 170, poz.1143

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 - osoba studiująca posiada wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;

KA7_WK4 - osoba studiująca znaprocesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia;

KA7_WK6 - os.st. rozpoznaje główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące;

KA7_WK8 - os. st. zna zagadnienie edukacji międzykulturowej;

KA7_UW4 - os. st. potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia

KA7_UK1- os. st. potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia;

KA7_UK4 - os. st. potrafi efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, w tym z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne;

KA7_KO2 os. st. posiada kom. w zakresie porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi.

Metody i kryteria oceniania:

praca w grupach, dyskusja, analiza literatury przedmiotu;

Kryteria oceniania:

-obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach; pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji;

- aktywność i przygotowanie do zajęć

- przygotowanie prezentacji w małych grupach dotycząca wskazanego obszaru doświadczeń dzieci w systemie eduk.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioleta Danilewicz
Prowadzący grup: Wioleta Danilewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioleta Danilewicz
Prowadzący grup: Wioleta Danilewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)