Psychologia różnic indywidualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1IBG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia różnic indywidualnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Psychologia różnic indywidualnych jest dziedziną wiedzy, która poszukuje odpowiedzi na pytanie, pod jakim względem i dlaczego ludzie różnią się między sobą. Podczas zajęć zostaną omówione podstawowe zagadnienia dotyczące inteligencji, temperamentu i osobowości. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: PiW Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/MODUŁ PODSTAWY PSYCHOLOGII DLA NAUCZYCIELI Dziedzina nauki: Psychologia 1 rok PiW SJ sem. letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia: 15 godz. - wykład; 15 godz. - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 15 godz. - udział w ćwiczeniach 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładów 15 godz. Liczba punktów ECTS 2 w tym: - wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. = 1 ECTS - nie wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. = 1 ECTS |
Literatura: |
Matczak A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Warszawa: PTP PTP. Nęcka E. (2023). Psychologia. Wprowadzenie. Warszawa: SCHOLAR. Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: SCHOLAR. Strelau J. (2014). Różnice indywidualne. Historia - determinanty - zastosowanie. Warszawa: SCHOLAR. Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Warszawa: PTP PTP. Zawadzki B., Strelau J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu (FCZ-KT). Warszawa: PTP PTP. Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Psychologia osobowości. Tom 4. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG4 - absolwent ma interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą dzieciństwa (CHILDHOOD STUDIES) – rozwoju człowieka, współczesnych badań nad dzieciństwem i dobrostanem dziecka KA7_WK1 - absolwent ma wiedzę dotyczącą praw dziecka, sposobów ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz ich kulturowych uwarunkowaniach KA7_UW1 - absolwent ma umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych i proponuje ich rozwiązania |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: pisemne na ocenę Zaliczenie wykładów: pisemne na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz, Anna Karolczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Psychologia różnic indywidualnych jest dziedziną wiedzy, która poszukuje odpowiedzi na pytanie, pod jakim względem i dlaczego ludzie różnią się między sobą. Podczas zajęć zostaną omówione podstawowe zagadnienia dotyczące inteligencji, temperamentu i osobowości. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: psychologia Rok studiów/semestr: pierwszy/semestr drugi Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład 15 godz.; ćwiczenia 15 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje, metody aktywizujące, testy i ich omówienie Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 15 godz. - udział w ćwiczeniach 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładów 5 godz. |
|
Literatura: |
Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: WN Scholar. Pervin L.A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. Sternberg R.J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP S.A. Strelau J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: WN Scholar. Strelau J., Zawadzki B. (2008). Rozdział 9. Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 765-846). Gdańsk: GWP. Zimbardo P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Psychologia osobowości. Tom 4. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Psychologia różnic indywidualnych jest dziedziną wiedzy, która poszukuje odpowiedzi na pytanie, pod jakim względem i dlaczego ludzie różnią się między sobą. Podczas zajęć zostaną omówione podstawowe zagadnienia dotyczące inteligencji, temperamentu i osobowości. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: PiW Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/MODUŁ PODSTAWY PSYCHOLOGII DLA NAUCZYCIELI Dziedzina nauki: Psychologia 1 rok PiW SJ sem. letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia: 15 godz. - wykład; 15 godz. - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 15 godz. - udział w ćwiczeniach 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładów 15 godz. Liczba punktów ECTS 2 w tym: - wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. = 1 ECTS - nie wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. = 1 ECTS |
|
Literatura: |
Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: WN Scholar. Pervin L.A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. Sternberg R.J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP S.A. Strelau J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: WN Scholar. Strelau J., Zawadzki B. (2008). Rozdział 9. Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 765-846). Gdańsk: GWP. Zimbardo P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Psychologia osobowości. Tom 4. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Psychologia różnic indywidualnych jest dziedziną wiedzy, która poszukuje odpowiedzi na pytanie, pod jakim względem i dlaczego ludzie różnią się między sobą. Podczas zajęć zostaną omówione podstawowe zagadnienia dotyczące inteligencji, temperamentu i osobowości. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: PiW Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/MODUŁ PODSTAWY PSYCHOLOGII DLA NAUCZYCIELI Dziedzina nauki: Psychologia 1 rok PiW SJ sem. letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia: 15 godz. - wykład; 15 godz. - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 15 godz. - udział w ćwiczeniach 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładów 15 godz. Liczba punktów ECTS 2 w tym: - wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. = 1 ECTS - nie wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. = 1 ECTS |
|
Literatura: |
Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: WN Scholar. Pervin L.A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. Sternberg R.J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP S.A. Strelau J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: WN Scholar. Strelau J., Zawadzki B. (2008). Rozdział 9. Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 765-846). Gdańsk: GWP. Zimbardo P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Psychologia osobowości. Tom 4. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.