Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1JAZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest poznanie wiadomości z zakresu zagadnień dydaktycznych dotyczących specyfiki i uwarunkowań współczesnego procesu kształcenia. Zamierzeniem realizacji przedmiotu jest również kształtowanie umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów edukacyjnych w symulowanych sytuacjach oraz rozwijanie kompetencji społecznych związanych z działalnością edukacyjną. |
Pełny opis: |
Celem realizacji treści wykładów z "Podstaw dydaktyki" jest ukształtowanie wiedzy studentów o współczesnym środowisku edukacyjnym, zdobycie przez studentów wiedzy o dydaktyce jako subdyscyplinie pedagogicznej; poznanie i zrozumienie współczesnych teorii uczenia się i nauczania, jak i różnych ujęć koncepcji szkoły; poznanie innowacyjnych działań dydaktycznych w obszarze edukacji przedszkolnej i szkolnej. Celem realizacji treści przedmiotu "Podstawy dydaktyki" w zakresie laboratorium jest zdobycie przez studentów wiedzy o procesie uczenia się i nauczania, wybranych elementach instrumentarium pracy dydaktycznej nauczyciela, kształtowanie umiejętności niezbędnych do projektowania zajęć dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji społecznych wymaganych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z przyszłej roli nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin laboratoriów: 30 Liczba godzin wykładów: 15 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna Formy organizacji zajęć: praca zbiorowa i grupowa Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15 godz. Udział w laboratoriach: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: 15 godz. Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 2 godz. Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów: 18 godz. Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 12 godz. Suma: 92 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 49 godz. – 1,5 pkt. ECTS. |
Literatura: |
* Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. * Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. * Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne. Renesans myśli naukowej, Trans Humana, Białystok 2013. * Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018. * Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. * Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2004 * Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. * Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. * Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. *Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2022. |
Efekty uczenia się: |
Student z zakresu wiedzy zna i rozumie: - współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (KA7_WG2), - istotę i znaczenie innowacyjnych działań dydaktycznych w obszarze edukacji szkolnej, inspirujących do projektowania i realizowania własnej pracy jako nauczyciela (KA7_WG8). Student w zakresie umiejętności potrafi: - dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody i formy adekwatnie do celów kształcenia (KA7_UW4), - skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych (KA7_UW5). Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do: - projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KA7_KR2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny (test) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karpińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Anna Karpińska, Alina Szwarc, Walentyna Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.