Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 380-DS5-1POG |
| Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
| Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
| Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
| Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy |
| Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
| Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z klasycznymi i współczesnymi teoriami rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania przygotowanie do ich krytycznej oceny i twórczego z nich korzystania. Zaznajomienie studentów z procesami wychowania i kształcenia, ontologicznymi, aksjologicznymi i antropologicznymi podstawami wychowania, istotą wychowania. Przygotowanie studentów do wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania. Przygotowanie studentów do wykorzystywania posiadanej wiedzy teoretycznej w sposób refleksyjny i krytyczny, a także prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii popartych rozbudowaną argumentacją teoretyczną. Przygotowanie studentów do pracy w zespole. Przygotowanie studentów do doceniania znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym. |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z klasycznymi i współczesnymi teoriami rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania przygotowanie do ich krytycznej oceny i twórczego z nich korzystania. Zaznajomienie studentów z procesami wychowania i kształcenia, ontologicznymi, aksjologicznymi i antropologicznymi podstawami wychowania, istotą wychowania. Przygotowanie studentów do wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania. Przygotowanie studentów do wykorzystywania posiadanej wiedzy teoretycznej w sposób refleksyjny i krytyczny, a także prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii popartych rozbudowaną argumentacją teoretyczną. Przygotowanie studentów do pracy w zespole. Przygotowanie studentów do doceniania znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym. |
| Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z klasycznymi i współczesnymi teoriami rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania przygotowanie do ich krytycznej oceny i twórczego z nich korzystania. Zaznajomienie studentów z procesami wychowania i kształcenia, ontologicznymi, aksjologicznymi i antropologicznymi podstawami wychowania, istotą wychowania. Przygotowanie studentów do wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania. Przygotowanie studentów do wykorzystywania posiadanej wiedzy teoretycznej w sposób refleksyjny i krytyczny, a także prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii popartych rozbudowaną argumentacją teoretyczną. Przygotowanie studentów do pracy w zespole. Przygotowanie studentów do doceniania znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym. |
| Literatura: |
1. Dudel B., Kowalczuk-Walędziak M., Łogwiniuk K. M., Szorc K., Wróblewska U., Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej, Białystok 2014. 2. Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. 3. Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008, s. 210-256. 4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993, Rozdział II Pojęcie pedagogiki jako nauki, s. 25 –34, rozdz. 1. Pojęcie wychowania s.164-180. 5. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. s. 101-109. 6. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, Warszawa 2019, s. 24 – 29. 7. Nowotniak J., Ukryty program rzeczywistości edukacyjnej, Szczecin 2002. 8. Rutkowiak J., Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości, [W:] Wprowadzenie do pedagogiki, T. Jaworska, R. Leppert (red.), Kraków 1996 LUB [W:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994. 9. Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 2000. s. 38-48. 10. Wróbel A., Język współczesnej pedagogiki w perspektywie komparatystyki myśli pedagogicznej. Wybrane przykłady zmian leksykalnych. Forum Pedagogiczne 2018, 1, s. 93-103. |
| Efekty uczenia się: |
EFEKTY OGÓLNE UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE: - WIEDZY – Student zna i rozumie: O.W2 klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. Efekt szczegółowy: A.1.W2. procesy wychowania i kształcenia (wybrane ujęcia teoretyczne): ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania, istotę wychowania, zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu […]. Sposoby weryfikacji: Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: kolokwium pisemne. - UMIEJĘTNOŚCI – Student potrafi: O.U3 wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy. Efekty szczegółowe: A.1.U1. wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych. Sposoby weryfikacji: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna, wypowiedź ustna, esej. A.1.U2. interpretować działalność nauczycieli w kontekstach jej prowadzenia z wykorzystaniem posiadanej wiedzy w zakresie pedagogiki i psychologii, charakteryzować swoistość działania pedagogicznego, a także prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie poparte rozbudowaną argumentacją teoretyczną. Sposoby weryfikacji: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna, wypowiedź ustna, esej. - KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH – Student jest gotów do: O.K4. pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. Efekty szczegółowe: A.1.K1. doceniania znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych. Sposoby weryfikacji: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna, wypowiedź ustna, esej. A.1.K2. nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym. Sposoby weryfikacji: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna, wypowiedź ustna, esej. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny (pytania zamknięte jednokrotnego wyboru i otwarte); ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. Zaliczenia cząstkowe ćwiczeń: kolokwium (pytania otwarte), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach, pisemne prace zespołowe na ćwiczeniach, samoocena studentów, esej. 51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej. 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Szorc | |
| Prowadzący grup: | Beata Kunat, Katarzyna Szorc | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Pełny opis: |
Cele przedmiotu: • doprowadzenie studentów do poprawnego posługiwania się kategoriami pojęciowymi współczesnych nauk społecznych; • zapoznanie ze złożonością i zmiennością relacji między teorią i praktyką edukacyjną zorientowanych na konieczność podejmowania innowacji pedagogicznych • nabycie umiejętności budowania „mapy” pojęciowej dla wybranych orientacji w pedagogice i pedagogii; • nabycie umiejętności poprawnego formułowania problemów oraz tworzenia dyrektyw i projektów zorientowanych na szacunek i godność dla każdego człowieka, które mogłyby być egzemplifikowane w przyszłych działaniach praktycznych (edukacyjnych) absolwentów; • kształtowanie umiejętności formułowania problemów badawczych osadzonych w kontekście filozoficznym, teoretycznym i historycznym. Treści przedmiotu: • Język pedagogiki – próba budowania systemu kategorialnego współczesnego ujęcia w naukach społecznych w kontekście mapy pojęciowej pedagogiki tradycyjnej. • Zmiany relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną. • Wielość współczesnych pedagogii i zróżnicowania ich recepcji. Innowacje pedagogiczne w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. • Edukacja jako konstytutywne pojęcie pedagogiki – demistyfikacja stereotypów w myśleniu o edukacji, pedagogice, nauczycielu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ukryty program szkoły. • Mapa współczesnych celów wychowania, metod, materiałów dydaktycznych. • Filozoficzne problemy wychowania (ontyczne i aksjologiczne). |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: • Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008 • Dudzikowa, M., Czerepaniak – Walczak, M. (red.). (2007). Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Gdańsk: GWP. • Hejnicka - Bezwińska T. (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa: Wyd. Difin. • Hejnicka-Bezwińska T. (2017). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: PWN. • Benner D., Pedagogika ogólna, tłum. D. Stępkowski, Warszawa 2015. • Kowalczuk – Walędziak, M., Korzeniecka – Bondar, A., Bocheńska – Włostowska, K. (red.). (2014). Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje. Kraków: „Impuls”. • Palka, S. (red.). (2004). Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. • Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1997. • Schulz R. Szkice z pedagogiki ogólnej, Toruń 2016. • Rutkowiak J., Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości, [W:]Wprowadzenie do pedagogiki. T. Jaworska, R. Leppert (red.), Kraków 1996 LUB [W:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994. • Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003 (i późniejsze). • Pedagogika. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019 • Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. • Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk 2003. • Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012. • Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków 2000. • Illich I.: Społeczeństwo bez szkoły, Warszawa 1986, (ważna przedmowa B. Suchodolskiego). • Kontestacje pedagogiczne, Śliwerski B. ( red.), Kraków 1995. • Wróbel, A. (2018). Język współczesnej pedagogiki w perspektywie komparatystyki myśli pedagogicznej. wybrane przykłady zmian leksykalnych. Forum Pedagogiczne, 1, s.93-103. DOI: 10.21697/fp.2018.1.07 Literatura uzupełniająca • Prokopiuk W.: Wyznaczniki nowego sensu samokształcenia nauczycieli, W: Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, Prokopiuk W. ( red. ), Białystok 1998. • T. Szkudlarek. Pedagogie amerykańskiego postmodernizmu: edukacja wobec kulturowego przełomu. W: Spory o edukację… L. Witkowski, Z. Kwieciński (red.)Warszawa 1993. • Rozwój pedagogiki ogólnej. Bogaj A. (red.). Warszawa - Kielce 2001. • Blusz K.: Edukacja i wyzwolenie. Kraków 1992. • Schoenebeck H.: Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994. • Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Bydgoszcz 2005. • Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości. Bydgoszcz 2000. • Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna. M. Myszkowska-Litwa (red.), Kraków 2011. • Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Bydgoszcz 2011. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Szorc | |
| Prowadzący grup: | Katarzyna Szorc | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Pełny opis: |
Cele przedmiotu: • doprowadzenie studentów do poprawnego posługiwania się kategoriami pojęciowymi współczesnych nauk społecznych; • zapoznanie ze złożonością i zmiennością relacji między teorią i praktyką edukacyjną zorientowanych na konieczność podejmowania innowacji pedagogicznych • nabycie umiejętności budowania „mapy” pojęciowej dla wybranych orientacji w pedagogice i pedagogii; • nabycie umiejętności poprawnego formułowania problemów oraz tworzenia dyrektyw i projektów zorientowanych na szacunek i godność dla każdego człowieka, które mogłyby być egzemplifikowane w przyszłych działaniach praktycznych (edukacyjnych) absolwentów; • kształtowanie umiejętności formułowania problemów badawczych osadzonych w kontekście filozoficznym, teoretycznym i historycznym. Treści przedmiotu: • Język pedagogiki – próba budowania systemu kategorialnego współczesnego ujęcia w naukach społecznych w kontekście mapy pojęciowej pedagogiki tradycyjnej. • Zmiany relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną. • Wielość współczesnych pedagogii i zróżnicowania ich recepcji. Innowacje pedagogiczne w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. • Edukacja jako konstytutywne pojęcie pedagogiki – demistyfikacja stereotypów w myśleniu o edukacji, pedagogice, nauczycielu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ukryty program szkoły. • Mapa współczesnych celów wychowania, metod, materiałów dydaktycznych. • Filozoficzne problemy wychowania (ontyczne i aksjologiczne). |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: • Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008 • Dudzikowa, M., Czerepaniak – Walczak, M. (red.). (2007). Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Gdańsk: GWP. • Hejnicka - Bezwińska T. (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa: Wyd. Difin. • Hejnicka-Bezwińska T. (2017). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: PWN. • Benner D., Pedagogika ogólna, tłum. D. Stępkowski, Warszawa 2015. • Kowalczuk – Walędziak, M., Korzeniecka – Bondar, A., Bocheńska – Włostowska, K. (red.). (2014). Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje. Kraków: „Impuls”. • Palka, S. (red.). (2004). Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. • Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1997. • Schulz R. Szkice z pedagogiki ogólnej, Toruń 2016. • Rutkowiak J., Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości, [W:]Wprowadzenie do pedagogiki. T. Jaworska, R. Leppert (red.), Kraków 1996 LUB [W:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994. • Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003 (i późniejsze). • Pedagogika. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019 • Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. • Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk 2003. • Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012. • Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków 2000. • Illich I.: Społeczeństwo bez szkoły, Warszawa 1986, (ważna przedmowa B. Suchodolskiego). • Kontestacje pedagogiczne, Śliwerski B. ( red.), Kraków 1995. • Wróbel, A. (2018). Język współczesnej pedagogiki w perspektywie komparatystyki myśli pedagogicznej. wybrane przykłady zmian leksykalnych. Forum Pedagogiczne, 1, s.93-103. DOI: 10.21697/fp.2018.1.07 Literatura uzupełniająca • Prokopiuk W.: Wyznaczniki nowego sensu samokształcenia nauczycieli, W: Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, Prokopiuk W. ( red. ), Białystok 1998. • T. Szkudlarek. Pedagogie amerykańskiego postmodernizmu: edukacja wobec kulturowego przełomu. W: Spory o edukację… L. Witkowski, Z. Kwieciński (red.)Warszawa 1993. • Rozwój pedagogiki ogólnej. Bogaj A. (red.). Warszawa - Kielce 2001. • Blusz K.: Edukacja i wyzwolenie. Kraków 1992. • Schoenebeck H.: Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994. • Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Bydgoszcz 2005. • Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości. Bydgoszcz 2000. • Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna. M. Myszkowska-Litwa (red.), Kraków 2011. • Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Bydgoszcz 2011. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Szorc | |
| Prowadzący grup: | Katarzyna Szorc | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z klasycznymi i współczesnymi teoriami rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania przygotowanie do ich krytycznej oceny i twórczego z nich korzystania. Zaznajomienie studentów z procesami wychowania i kształcenia, ontologicznymi, aksjologicznymi i antropologicznymi podstawami wychowania, istotą wychowania. Przygotowanie studentów do wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania. Przygotowanie studentów do wykorzystywania posiadanej wiedzy teoretycznej w sposób refleksyjny i krytyczny, a także prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii popartych rozbudowaną argumentacją teoretyczną. Przygotowanie studentów do pracy w zespole. Przygotowanie studentów do doceniania znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym. |
|
| Literatura: |
1. Dudel B., Kowalczuk-Walędziak M., Łogwiniuk K. M., Szorc K., Wróblewska U., Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej, Białystok 2014. 2. Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. 3. Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008, s. 210-256. 4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993, Rozdział II Pojęcie pedagogiki jako nauki, s. 25 –34, rozdz. 1. Pojęcie wychowania s.164-180. 5. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. s. 101-109. 6. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, Warszawa 2019, s. 24 – 29. 7. Nowotniak J., Ukryty program rzeczywistości edukacyjnej, Szczecin 2002. 8. Rutkowiak J., Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości, [W:] Wprowadzenie do pedagogiki, T. Jaworska, R. Leppert (red.), Kraków 1996 LUB [W:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994. 9. Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 2000. s. 38-48. 10. Wróbel A., Język współczesnej pedagogiki w perspektywie komparatystyki myśli pedagogicznej. Wybrane przykłady zmian leksykalnych. Forum Pedagogiczne 2018, 1, s. 93-103. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
