Edukacja plastyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2BHS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja plastyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych ucznia. Sposoby rozwijania twórczej aktywności ucznia. Zasady projektowania zajęć plastycznych w klasach I–III szkoły podstawowej. Metody i techniki diagnozowania ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju. Rozwijanie samodzielnej, twórczej aktywności uczniów w obszarze działań plastycznych. Projektowanie zajęć inspirujących uczniów do działań twórczych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Kod przedmiotu: 380-DS5-2BHS Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów /semestr: II rok, semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h – wykłady, 15 h – ćwiczenia Metody dydaktyczne: dyskusja, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, praca plastyczna Punkty ECTS: 3 pkt. Metody dydaktyczne: wykład, metody ćwiczebne, metoda praktyczna, dyskusja Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów) - udział w wykładach: 15h - udział w ćwiczeniach: 15h - udział w konsultacjach: 10 h - przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów): 10h - przygotowanie na zaliczenie ćwiczeń: 15h - przygotowanie do egzaminu: 20h |
Literatura: |
1) Braun D., Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Wyd, „Jedność”, Kielce 2009. 2) Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, „Impuls”, Kraków 2007. 3) Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Difin, Warszawa 2009. 4) Popek S., Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987. 5) Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010. 6) Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, KAPITAŁ LUDZKI, MEN 2009. 7) Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990. 8) Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. 9) Wallon P., Cambier A., Englhart D.: tł. “[z fr.] Gałkowski R., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: w zakresie wiedzy zna i rozumie: - metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej plastycznej (KA7_WG6) w zakresie umiejętności potrafi: -wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej plastycznej i artystycznej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy ( KA7_UW3) -dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia plastycznego (KA7_UW4) w zakresie kompetencji jest gotów do: -formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (KA7_KK1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne/praktyczne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Świdzińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Świdzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Świdzińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Świdzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych ucznia. Sposoby rozwijania twórczej aktywności ucznia. Zasady projektowania zajęć plastycznych w klasach I–III szkoły podstawowej. Metody i techniki diagnozowania ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju. Rozwijanie samodzielnej, twórczej aktywności uczniów w obszarze działań plastycznych. Projektowanie zajęć inspirujących uczniów do działań twórczych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Kod przedmiotu: 380-DS5-2BHS Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów /semestr: II rok, semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h – wykłady, 15 h – ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, praca plastyczna Punkty ECTS: 3 pkt. Metody dydaktyczne: wykład, metody ćwiczebne, metoda praktyczna, dyskusja Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów) - udział w wykładach: 15h - udział w ćwiczeniach: 15h - udział w konsultacjach: 10h - przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów): 10h - przygotowanie na zaliczenie ćwiczeń: 15h - przygotowanie do egzaminu: 20h |
|
Literatura: |
1) Braun D., Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Wyd, „Jedność”, Kielce 2009. 2) Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, „Impuls”, Kraków 2007. 3) Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Difin, Warszawa 2009. 4) Popek S., Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987. 5) Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010. 6) Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, KAPITAŁ LUDZKI, MEN 2009. 7) Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990. 8) Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. 9) Wallon P., Cambier A., Englhart D.: tł. “[z fr.] Gałkowski R., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych ucznia. Sposoby rozwijania twórczej aktywności ucznia. Zasady projektowania zajęć plastycznych w klasach I–III szkoły podstawowej. Metody i techniki diagnozowania ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju. Rozwijanie samodzielnej, twórczej aktywności uczniów w obszarze działań plastycznych. Projektowanie zajęć inspirujących uczniów do działań twórczych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Kod przedmiotu: 380-DS5-2BHS Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów /semestr: II rok, semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h – wykłady, 15 h – ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, praca plastyczna Punkty ECTS: 3 pkt. Metody dydaktyczne: wykład, metody ćwiczebne, metoda praktyczna, dyskusja Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów) - udział w wykładach: 15h - udział w ćwiczeniach: 15h - udział w konsultacjach: 10h - przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów): 10h - przygotowanie na zaliczenie ćwiczeń: 15h - przygotowanie do egzaminu: 20h |
|
Literatura: |
1) Braun D., Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Wyd, „Jedność”, Kielce 2009. 2) Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, „Impuls”, Kraków 2007. 3) Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Difin, Warszawa 2009. 4) Popek S., Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987. 5) Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010. 6) Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, KAPITAŁ LUDZKI, MEN 2009. 7) Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990. 8) Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. 9) Wallon P., Cambier A., Englhart D.: tł. “[z fr.] Gałkowski R., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.