Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja plastyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-2BHS
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja plastyczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok PiW SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych ucznia. Sposoby rozwijania twórczej

aktywności ucznia. Zasady projektowania zajęć plastycznych w klasach I–III szkoły podstawowej.

Metody i techniki diagnozowania ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego

rozwoju. Rozwijanie samodzielnej, twórczej aktywności uczniów w obszarze działań plastycznych.

Projektowanie zajęć inspirujących uczniów do działań twórczych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Kod przedmiotu: 380-DS5-2BHS

Język przedmiotu: Język polski

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów /semestr: II rok, semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h – wykłady, 15 h – ćwiczenia

Metody dydaktyczne: dyskusja, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, praca plastyczna

Punkty ECTS: 3 pkt.

Metody dydaktyczne: wykład, metody ćwiczebne, metoda praktyczna, dyskusja

Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów)

- udział w wykładach: 15h

- udział w ćwiczeniach: 15h

- udział w konsultacjach: 10 h

- przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów): 10h

- przygotowanie na zaliczenie ćwiczeń: 15h

- przygotowanie do egzaminu: 20h

Literatura:

1) Braun D., Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Wyd, „Jedność”, Kielce 2009.

2) Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, „Impuls”, Kraków 2007.

3) Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Difin, Warszawa 2009.

4) Popek S., Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987.

5) Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010.

6) Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, KAPITAŁ LUDZKI, MEN 2009.

7) Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990.

8) Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.

9) Wallon P., Cambier A., Englhart D.: tł. “[z fr.] Gałkowski R., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

w zakresie wiedzy zna i rozumie:

- metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki

stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej plastycznej (KA7_WG6)

w zakresie umiejętności potrafi:

-wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej plastycznej i artystycznej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z

uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych

dzieci lub uczniów oraz grupy ( KA7_UW3)

-dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz

metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia plastycznego (KA7_UW4)

w zakresie kompetencji jest gotów do:

-formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym

wobec kultury i sztuki (KA7_KK1)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne/praktyczne

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Świdzińska
Prowadzący grup: Dorota Świdzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Świdzińska
Prowadzący grup: Dorota Świdzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych ucznia. Sposoby rozwijania twórczej

aktywności ucznia. Zasady projektowania zajęć plastycznych w klasach I–III szkoły podstawowej.

Metody i techniki diagnozowania ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego

rozwoju. Rozwijanie samodzielnej, twórczej aktywności uczniów w obszarze działań plastycznych.

Projektowanie zajęć inspirujących uczniów do działań twórczych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Kod przedmiotu: 380-DS5-2BHS

Język przedmiotu: Język polski

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów /semestr: II rok, semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h – wykłady, 15 h – ćwiczenia

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, praca plastyczna

Punkty ECTS: 3 pkt.

Metody dydaktyczne: wykład, metody ćwiczebne, metoda praktyczna, dyskusja

Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów)

- udział w wykładach: 15h

- udział w ćwiczeniach: 15h

- udział w konsultacjach: 10h

- przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów): 10h

- przygotowanie na zaliczenie ćwiczeń: 15h

- przygotowanie do egzaminu: 20h

Literatura:

1) Braun D., Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Wyd, „Jedność”, Kielce 2009.

2) Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, „Impuls”, Kraków 2007.

3) Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Difin, Warszawa 2009.

4) Popek S., Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987.

5) Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010.

6) Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, KAPITAŁ LUDZKI, MEN 2009.

7) Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990.

8) Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.

9) Wallon P., Cambier A., Englhart D.: tł. “[z fr.] Gałkowski R., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych ucznia. Sposoby rozwijania twórczej

aktywności ucznia. Zasady projektowania zajęć plastycznych w klasach I–III szkoły podstawowej.

Metody i techniki diagnozowania ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego

rozwoju. Rozwijanie samodzielnej, twórczej aktywności uczniów w obszarze działań plastycznych.

Projektowanie zajęć inspirujących uczniów do działań twórczych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Kod przedmiotu: 380-DS5-2BHS

Język przedmiotu: Język polski

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów /semestr: II rok, semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h – wykłady, 15 h – ćwiczenia

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, praca plastyczna

Punkty ECTS: 3 pkt.

Metody dydaktyczne: wykład, metody ćwiczebne, metoda praktyczna, dyskusja

Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów)

- udział w wykładach: 15h

- udział w ćwiczeniach: 15h

- udział w konsultacjach: 10h

- przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów): 10h

- przygotowanie na zaliczenie ćwiczeń: 15h

- przygotowanie do egzaminu: 20h

Literatura:

1) Braun D., Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Wyd, „Jedność”, Kielce 2009.

2) Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, „Impuls”, Kraków 2007.

3) Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Difin, Warszawa 2009.

4) Popek S., Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987.

5) Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010.

6) Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, KAPITAŁ LUDZKI, MEN 2009.

7) Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990.

8) Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.

9) Wallon P., Cambier A., Englhart D.: tł. “[z fr.] Gałkowski R., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)