Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji międzykulturowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-2JAO
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy komunikacji międzykulturowej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok PiW SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

- analiza zjawisk społecznych osnutych wokół procesów komunikowania się w sytuacji społecznej wielokulturowości

- omówienie problematyki procesu komunikowania się interpersonalnego w sytuacji, gdy zaangażowany jest czynnik różnicy kulturowej,

- budowanie świadomości o specyfice potrzebnych kompetencji komunikacyjnych w sytuacji współpracy międzykulturowej

- kształtowanie postaw otwartych na odmienności kulturowe

- konstruowanie kanonu wiedzy do kompetentnego podejmowania komunikowania się międzykulturowego


Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest analizie problemów komunikowania się interpersonalnego w perspektywie przekraczania barier uprzedzeń; adekwatnego traktowania stereotypu; niedyskryminacyjnych zachowań w stosunku do odmiennego oraz budowania postaw otwartych.

Pełny opis:

1.Komunikacja międzykulturowa jako praktyka społeczna.

2.Pojmowanie kultury jako komunikacji: tradycja, kanon, jednostkowa dyspozycja – interpretacje znaku/symbolu

3. Uniwersum symboliczne, kręgi kulturowe jako matryce do komunikowania się międzykulturowego : teoria indywidualizmu, kolektywizmu; kultur wschodnich i zachodnich ; niskiego i wysokiego kontekstu

4. Teoria znaczenia – konstruowanie rzeczywistości społecznej; wymiany znaczeń symbolicznych i działań połączonych.

5. Teoria jaźni jako przejmowanie roli innego; relacje społeczne a komunikowanie się

6. Problematyka zaburzeń komunikowania się międzykulturowego: etnocentryzm, etnorelatywizm; stereotypy

7. Interpersonalne komunikowanie się międzykulturowe. Teoria kontroli niepewności/niepokoju W. Gudykunst’a.

Literatura:

1. Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016

2. Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa. GWP 2007 ss. 343 -366

2. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GEP 2003 ss.429 -441

3. Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2009

4. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa 2005

Literatura uzupełniająca:

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie

Mikułowski Pomorski: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym

Bokszański Z., Stereotypy a kultura

Leach E., Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. W: Leach E., Greimas A., Rytuał i narracja, PWN Warszawa 1989

Baldock J., Symbolika chrześcijańska, Rebis 1994

Em Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003

Kula M., Wybór tradycji, Warszawa 2003

Burszta W., J., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004

Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław 2003

Przedmiot i problematyka komunikacji międzykulturowej: tradycja semiotyczna i socjopsychologiczna.

Efekty uczenia się:

KA7_WG8 Ma wiedzę dotyczącą komunikacji będącą źródłem innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizowania pracy własnej

KA7_WG11 Ma wiedzę dotyczących komunikacji międzykulturowej zapewniającą konstruktywne jej wykorzystanie w edukacji dziecka

KA7_UW1 Ma umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych natury komunikacyjnej, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych i proponuje ich rozwiązania

KA7_KR2 Ustala obszary swojej pracy wymagające modyfikacji i ciągłego doskonalenia

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie w ocenie na podstawie testu wiedzy o podstawowych prawach i regułach komunikowania się międzykulturowego. test zalicza 57% poprawnych odpowiedzi.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Misiejuk
Prowadzący grup: Dorota Misiejuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016

2. Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa. GWP 2007 ss. 343 -366

2. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GEP 2003 ss.429 -441

3. Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2009

4. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa 2005

Literatura uzupełniająca:

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie

Mikułowski Pomorski: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym

Bokszański Z., Stereotypy a kultura

Leach E., Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. W: Leach E., Greimas A., Rytuał i narracja, PWN Warszawa 1989

Baldock J., Symbolika chrześcijańska, Rebis 1994

Em Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003

Kula M., Wybór tradycji, Warszawa 2003

Burszta W., J., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004

Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław 2003

Przedmiot i problematyka komunikacji międzykulturowej: tradycja semiotyczna i socjopsychologiczna.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Misiejuk
Prowadzący grup: Dorota Misiejuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)