Podstawy komunikacji międzykulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2JAO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy komunikacji międzykulturowej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć zaliczony pierwszy rok studiów. |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest analizie problemów komunikowania się interpersonalnego w perspektywie przekraczania barier uprzedzeń; adekwatnego traktowania stereotypu; niedyskryminacyjnych zachowań w stosunku do odmiennego oraz budowania postaw otwartych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: MODUŁ KOMPETENCJE MERYTORYCZNE NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA I KLAS I - III Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 2/ letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu Metody dydaktyczne: wykład, Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów) - udział w zajęciach: 15 godz. - udział w konsultacjach: 2 godz., - przygotowanie do zajęć - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 7 godz. - egzamin: 1 godz. |
Literatura: |
1. Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016 2. Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa. GWP 2007 ss. 343 -366 2. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GEP 2003 ss.429 -441 3. Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2009 4. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa 2005 Literatura uzupełniająca: Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie Mikułowski Pomorski: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym Bokszański Z., Stereotypy a kultura Leach E., Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. W: Leach E., Greimas A., Rytuał i narracja, PWN Warszawa 1989 Baldock J., Symbolika chrześcijańska, Rebis 1994 Em Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003 Kula M., Wybór tradycji, Warszawa 2003 Burszta W., J., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004 Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław 2003 Przedmiot i problematyka komunikacji międzykulturowej: tradycja semiotyczna i socjopsychologiczna. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG8 Ma wiedzę dotyczącą komunikacji międzykulturowej będącą źródłem innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizowania pracy własnej KA7_WG11 Ma wiedzę dotyczącą komunikacji międzykulturowej zapewniającą konstruktywne jej wykorzystanie w edukacji dziecka KA7_UW1 Ma umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat międzykulturowych zjawisk społecznych natury komunikacyjnej, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych i proponuje ich rozwiązania KA7_KR2 Ustala obszary swojej pracy wymagające modyfikacji i ciągłego doskonalenia |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie w ocenie na podstawie testu wiedzy o podstawowych prawach i regułach komunikowania się międzykulturowego. test zalicza 57% poprawnych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Misiejuk | |
Prowadzący grup: | Dorota Misiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Misiejuk | |
Prowadzący grup: | Dorota Misiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: MODUŁ KOMPETENCJE MERYTORYCZNE NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA I KLAS I - III Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 2/ 4 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu Metody dydaktyczne: wykład, Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów) - udział w zajęciach: 15 godz. - udział w konsultacjach: 2 godz., - przygotowanie do zajęć - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 8 godz. - egzamin: 1 godz. |
|
Literatura: |
1. Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016 2. Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa. GWP 2007 ss. 343 -366 2. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GEP 2003 ss.429 -441 3. Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2009 4. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa 2005 Literatura uzupełniająca: Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie Mikułowski Pomorski: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym Bokszański Z., Stereotypy a kultura Leach E., Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. W: Leach E., Greimas A., Rytuał i narracja, PWN Warszawa 1989 Baldock J., Symbolika chrześcijańska, Rebis 1994 Em Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003 Kula M., Wybór tradycji, Warszawa 2003 Burszta W., J., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004 Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław 2003 Przedmiot i problematyka komunikacji międzykulturowej: tradycja semiotyczna i socjopsychologiczna. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: MODUŁ KOMPETENCJE MERYTORYCZNE NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA I KLAS I - III Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 2/ 4 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu Metody dydaktyczne: wykład, Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów) - udział w zajęciach: 15 godz. - udział w konsultacjach: 2 godz., - przygotowanie do zajęć - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 8 godz. - egzamin: 1 godz. |
|
Literatura: |
1. Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016 2. Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa. GWP 2007 ss. 343 -366 2. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GEP 2003 ss.429 -441 3. Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2009 4. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa 2005 Literatura uzupełniająca: Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie Mikułowski Pomorski: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym Bokszański Z., Stereotypy a kultura Leach E., Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. W: Leach E., Greimas A., Rytuał i narracja, PWN Warszawa 1989 Baldock J., Symbolika chrześcijańska, Rebis 1994 Em Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003 Kula M., Wybór tradycji, Warszawa 2003 Burszta W., J., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004 Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław 2003 Przedmiot i problematyka komunikacji międzykulturowej: tradycja semiotyczna i socjopsychologiczna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.