Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-5JKF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z merytorycznymi i metodycznymi podstawami pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a także kształtowanie umiejętności projektowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wymagań edukacyjnych adekwatnych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości rozwojowych i edukacyjnych dzieci. |
Pełny opis: |
Kod przedmiotu: 380-DS5-5JKF Punkty ECTS: 5 pkt. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: V rok/ 9 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady; 30 godz. - ćwiczenia Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w wykładach 15h - Udział w ćwiczeniach 30h - Przygotowanie do ćwiczeń 60h - Przygotowanie zadań projektowych – 8h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h - Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i obecność na nim: 10+1 = 11h Razem: 126h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 48h/ 2 pkt ECTS - praca samodzielna 78 godz./ 3 pkt. ECTS |
Literatura: |
Bogdanowicz M. (2003), Ryzyko dysleksji: problem i diagnozowanie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Rożyńska M. (2014). Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia: Operon. Bogdanowicz M., Bućko A., Czabaj R. ( 2008). Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon.( wersja elektroniczna: https://www.ptd.edu.pl/7.%20przewodnik.pdf). Czajkowska I., Herda K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Górniewicz E. (2017). Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wyd. AKAPIT. Górniewicz E. (1998). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Kaja B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Skałbania B., Lewandowska- Kidoń (2022). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. |
Efekty uczenia się: |
W wyniku kształcenia Student: KA7_WG4 - posiada podstawową wiedzę na temat zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym i warunkujących je zaburzeń będących przyczyną trudności w uczeniu się; omawia rodzaje trudności uczniów w uczeniu się. Rozpoznaje charakterystyczne symptomy specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się. (sposób weryfikacji: test dydaktyczny); KA7_WG6 - omawia i stosuje zasady metodycznego postępowania na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych (sposób weryfikacji: scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych); KA7_WG12 - wykorzystuje wiedzę z zakresu pedagogiki inkluzyjnej przy doborze metod i zasad terapii pedagogicznej w pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (sposób weryfikacji: test dydaktyczny); KA7_WK1 - projektuje etapy pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w uczeniu się na podstawie diagnozy i analizy indywidualnych i zróżnicowanych potrzeb dzieci, planuje sposób społecznego wsparcia dla tej grupy dzieci (sposób weryfikacji: system ćwiczeń terapeutycznych dostosowanych do specyfiki trudności w uczeniu się dzieci, scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych); KA7_WK2 - student ocenia i klasyfikuje specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się (sposób weryfikacji: test dydaktyczny); KA7_WK5 - diagnozuje trudności w uczeniu się dzieci na podstawie analizy dysfunkcji procesów poznawczych oraz społecznego funkcjonowania; w planowaniu zajęć dobiera ćwiczenia usprawniające; posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu projektowania strategii działań terapeutycznych i edukacyjnych na zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych (sposób weryfikacji: test dydaktyczny);; KA7_UK1 - dokonuje krytycznej analizy indywidualnych przypadków dzieci z trudnościami w uczeniu się wykorzystując przy tym dotychczasową wiedzę pedagogiczno-psychologiczną, przedstawia własne propozycje rozwiązań; dokonuje wyboru odpowiedniej strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej; KA7_UO3 - identyfikuje zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystuje je w procesie edukacji oraz w trakcie realizacji celów terapeutycznych; KA7_KR1 - posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, traktując z szacunkiem każdego człowieka (sposób weryfikacji: projekt scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę Zaliczenie przedmiotu - egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Prowadzący grup: | Zofia Redlarska, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.