Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole 380-DS5-5JKF
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bogdanowicz M. (2023). Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: Harmonia.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Rożyńska M. (2014). Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia: Operon.

Bogdanowicz M., Bućko A., Czabaj R. ( 2008). Modelowy system profilaktyki

i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon.( wersja elektroniczna: https://www.ptd.edu.pl/7.%20przewodnik.pdf).

Czajkowska I., Herda K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.

Górniewicz E. (2017). Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wyd. AKAPIT.

Górniewicz E. (1998). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Kaja B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Skałbania B., Lewandowska-Kidoń (2022). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Efekty uczenia się:

Student:

KA7_WG6 - student omawia i stosuje zasady metodycznego postępowania na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych (sposób weryfikacji: scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych)

KA7_WK1 - projektuje etapy pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w uczeniu się na podstawie diagnozy i analizy indywidualnych i zróżnicowanych potrzeb dzieci, planuje sposób społecznego wsparcia dla tej grupy dzieci (sposób weryfikacji: system ćwiczeń terapeutycznych dostosowanych do specyfiki trudności w uczeniu się dzieci, scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych);

KA7_UK1 - dokonuje krytycznej analizy indywidualnych przypadków dzieci z trudnościami w uczeniu się wykorzystując przy tym dotychczasową wiedzę pedagogiczno-psychologiczną, przedstawia własne propozycje rozwiązań; dokonuje wyboru odpowiedniej strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej;

KA7_UO3 - identyfikuje zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystuje je w procesie edukacji oraz w trakcie realizacji celów terapeutycznych;

KA7_WK2 - student ocenia i klasyfikuje specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się (sposób weryfikacji: analiza indywidualnego przypadku dziecka z trudnościami w uczeniu się);

KA7_KR1 - posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w

działalności zawodowej, traktując z szacunkiem każdego człowieka (sposób weryfikacji: projekt scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych)

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na min 90 % zajęć. Prezentacja i analiza materiału dydaktycznego do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; ocena aktywności i zaangażowania w trakcie zajęć; ocena efektów pracy zespołowej (omówienie metod terapii); ocena pracy indywidualnej (konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych). Student zobowiązany jest zaliczyć nieobecność na ćwiczeniach w formie ustnej wypowiedzi w ciągu trzech tygodni od dnia nieobecności.

Zakres tematów:

Zakres i sposoby diagnozy trudności w uczeniu się dzieci w klasach 1-3 - 2 godz.

Cele i zadania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych - 2 godz.

Zasady terapii pedagogicznej stosowane na zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych - 2 godz.

Istota i symptomy specyficznych trudności w uczeniu się - dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia (6 godz.)

Metody pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, metody terapii pedagogicznej (4 godz.).

Etapy pracy terapeutycznej (2 godz.).

Ćwiczenia do poszczególnych etapów terapii i ich analiza (4 godz.)..

Opis i analiza indywidualnego przypadku dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - 4 godz.

Planowanie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych z zachowaniem metodycznego toku postępowania w pracy z uczniem przejawiającym specyficzne trudności w uczeniu się - 4 godz..

Metody dydaktyczne:

metoda ćwiczeń, dyskusja problemowa, pokaz, metoda projektów, analiza dokumentów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala A203 (cwi)
Jolanta Szada-Borzyszkowska 25/ szczegóły
2 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala A203 (cwi)
Jolanta Szada-Borzyszkowska 25/ szczegóły
3 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala A203 (cwi)
Jolanta Szada-Borzyszkowska 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)