Antropologia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N2-1YGTP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika niestac. Moduł podstawowy - niestac. II stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykłady z Antropologii pedagogicznej zakładają rozważania o podstawowych pojęciach w obszarze wiedzy o człowieku w ujęciu antropologicznym, o antropologii pedagogicznej, jako dyscyplinie związanej z pedagogika. Ponadto przedmiotem refleksji będą wybrane zjawiska pedagogiczne, społeczne i kulturowe. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: Pedagogika Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok II stopnia/semestr II Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godzin wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, konsultacje, praca indywidualna Punkty ECTS: 2 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Burszta W., Różnorodność i tożsamość: antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004. 2. Dilthey W., Rozumienie innych osób i ich przejawów życia, w: tenże, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004. 3. Mucha J., Oblicza etniczności, Kraków 2005. 4. Ostasz L., Rozumienie człowieka: antropologia filozoficzna, Olsztyn 2003. 5. Patočka J., Człowiek duchowy a intelektualista, w: tenże, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Warszawa 1998. 6. Rappaport R., Rytuał i religia w rozwoju ludzkości, Kraków 2007. 7. Rega A., Człowiek w świecie symboli. Antropologia filozoficzna M. Eliadego, Kraków 2001. 8. Simmel, Dygresja w związku z zagadnieniem, jak możliwe jest społeczeństwo, w: tenże, Pisma socjologiczne, Warszawa 2008. 9. Starzyńska-Kościuszko E., Filozoficzne koncepcje człowieka, Warszawa 1996. 10. Waligórski A., Antropologiczna koncepcja człowieka, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: 1. Lurker M., Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 2011. 2. Mathews G., Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, Warszawa 2005. 3. Nowicka E., Świat człowieka-świat kultury, Warszawa 2007. 4. Sulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000. 5. Trzcińska I., Religia, system, ewolucja, Kraków 2006. 6. Żurawski S., Obyczaje, języki, ludy świata, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym (KA7_WG1). 2. Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (KA7_WG3). Umiejętności: 3. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2). 4. Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (KA7_UK2). Kompetencje: 5. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga (KA7_KK3). |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na wykładach. Dopuszczalna jest 1 nieobecność. 2. Zaliczenie pisemne na ocenę (zalicza 51% prawidłowych odpowiedzi). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrei Harbatski | |
Prowadzący grup: | Andrei Harbatski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrei Harbatski | |
Prowadzący grup: | Andrei Harbatski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.