Projektowanie uniwersalne - identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-1JAJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie uniwersalne - identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnością |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę szeroko rozumianej dostępności przestrzeni edukacyjnej i społecznej, barier fizycznych i społecznych oraz wynikających z nich zróżnicowanych potrzeb osób z niepełnosprawnością. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika Rok studiów/semestr: I rok/ 2 semestr Wymagania wstępne: Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 5 godz. – wykłady; 5 godz. - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda ćwiczeniowa, metoda symulacyjna Punkty ECTS: 1 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: Udział w wykładach - 5h Udział w ćwiczeniach - 10h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 2h Przygotowanie do ćwiczeń - 4h Przygotowanie pracy zaliczeniowej z ćwiczeń – 4h Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 5h Razem: 30h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 17h (0,6 pkt ECTS) - o charakterze praktycznym - 13h (0,4 pkt ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Bąbka J. (2014). W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 4, s. 84-103. • Chrzanowska I. (2003). Niepełnosprawność a zagrożenie marginalizacją i wykluczeniem. Rozważania w kontekście teorii underclass. Studia Edukacyjne, 5, s. 63-73. • Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. (2015). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Fajfer-Kluczek I., (2005). Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. • Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. Opracowanie w tekście łatwym do czytania. PSOUU, Warszawa, www.psouu.org.pl. • Kowalik S., (2007). Bariery utrudniające włączenie osób niepełnosprawnych w życie społeczne. Próba sformułowania nowego podejścia teoretycznego. Nauka, 3, s.49-69. • Marek–Ruka M. (2001). Rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych, Warszawa. • Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź : Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. • Osoby niewidome i słabowidzące w przestrzeni publicznej – zalecenia, przepisy, dobre praktyki. PZN, Warszawa 2009. • Ślusarczyk Cz. (2008). Projektowanie uniwersalne jako sposób na tworzenie warunków do edukacji włączającej w szkołach wyższych. E-mentor, 5(52), s. 65-68. • Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada-Borzyszkowska J., Mantur J. (2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok. Białystok – Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA, ISBN 978-83-66107-12-0; ISBN 978-83-944935-2-3. Literatura uzupełniająca: • Becker- Pestka D, Kubiński G., Łojko M. (2017). Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia. Wrocław: Exante. • Binczycka-Anholcer M. (2001). Zagrożenia zdrowotne, społeczne i socjalne osób niepełnosprawnych i ich implikacje. W: J. Lewandowski, J. Lecewicz-Bartoszewska (red.), Ergonomia niepełnosprawnym. Jakość życia (s. 18-27). Łódź: Wyd. Politechniki Łódzkiej. • Garbat M. (2003). Środowisko fizyczne i społeczne osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 18–33. • Baratyńska-Karpiej E., Obrymska-Dzierzywa J. (red.), Dostępność jest na plus. Warszawa: Centrum Unijnych Projektów Transportowych. https://www.cupt.gov.pl/images/publikacje/Dostepno%C5%9B%C4%87_jest_na_plus.pdf • Otapowicz D., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D. (2016). Autonomia osób z niepełnosprawnością. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, ISBN 978-83-64817-11-3. |
Efekty uczenia się: |
KA6-WG5 - ma podstawową wiedzę na temat możliwości i ograniczeń w zakresie funkcjonowania osób o zróżnicowanych potrzebach zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; KA6_UW2 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów związanych z dostępnością przestrzeni edukacyjnej i społecznej w odniesieniu do potrzeb osób z niepełnosprawnością; KA6_KO1 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku edukacyjnym i społecznym; jest świadomy obecności barier fizycznych i społecznych w kontekście marginalizacji i wykluczenia społecznego, ograniczenia podmiotowości, autonomii i niezależności życiowej osób ze szczególnymi potrzebami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę w formie pisemnej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz, Dorota Wyrzykowska-Koda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.