Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON2-1KWP
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 2st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Czynniki determinujące rozwój kierunków wychowania. Klasyfikacje kierunków w pedagogice XX wieku. Od pedagogiki filozoficznej do pedagogiki empirycznej: tradycje pedagogiki filozoficznej, narodziny i rozwój empirycznej pedagogiki naukowej. Pedagogiczny przełom – ruch Nowego Wychowania i jego przedstawiciele. Krytyka szkoły tradycyjnej – manifest Ellen Key „Stulecie dziecka”. Nurty teoretyczne w polskiej pedagogice XX wieku: pedagogika

psychologiczna, pedagogika socjologiczna, pedagogika kultury, egzystencjalizm. Nowe nurty ostatnich dziesięcioleci. Procesy dyferencjacji i integracji w naukach o wychowaniu.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Moduł kształcenia: Podstawy działań pedagogicznych

Forma studiów: stacjonarne

Kierunek: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza

Rok studiów: 1rok drugiego stopnia /semestr 2

Brak wymagań wstępnych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych – 24 h

wykłady – 10 h

ćwiczenia – 14 h

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, praca z tekstem, gry wychowawcze.

Punkty ECTS – 5 p.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 24 godz.

- udział w konsultacjach: 39 godz.

- przygotowanie do zajęć: 40 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 23 godz.

Razem: 126 godzin, co odpowiada 5p. ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 63 h (2,5 p. ECTS)

- o charakterze praktycznym – 63 h (2,5 p. ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Montessori, Domy dziecięce, Warszawa 2005.

L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1963.

E. Key, Stulecie dziecka, Warszawa 1928 (wznowienie 2005).

W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997.

B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2005.

S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998.

T. Fetzki, Jeszcze jeden zapomniany geniusz, Biuletyn Historii Wychowania, 2019.

Ł. Kalisz, Wychowanie bez przemocy w systemie prewencyjnym Jana Bosko, Rocznik Teologii Katolickiej, 2011.

A. Łuczyński, System prewencyjny w działalności wychowawczej św. Jana Bosko, Wydawnictwo KUL, 2012.

E. Wolter, Nowe wychowanie, Kwartalnik Naukowy, 2014.

E. Fromm, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów, Kraków 2009.

B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

- KP7_WG1 - zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych i potrafi ją analizować i poddać ocenie krytycznej

- KP7_WG3 -ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania, poddaje dyskusji zasadność zastosowania danego modelu wychowania

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

- KP7_UW1 =obserwować, wyszukiwać i przetwarzać informacje (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych;

- KP7_UK3 - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej);

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

- KP7_KK3 - potrafi wartościować znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga;

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie wykładów na ocenę

zaliczenie ćwiczeń na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Wróblewska
Prowadzący grup: Łukasz Kalisz, Urszula Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kalisz
Prowadzący grup: Łukasz Kalisz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)