Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON2-1KWP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Czynniki determinujące rozwój kierunków wychowania. Klasyfikacje kierunków w pedagogice XX wieku. Od pedagogiki filozoficznej do pedagogiki empirycznej: tradycje pedagogiki filozoficznej, narodziny i rozwój empirycznej pedagogiki naukowej. Pedagogiczny przełom – ruch Nowego Wychowania i jego przedstawiciele. Krytyka szkoły tradycyjnej – manifest Ellen Key „Stulecie dziecka”. Nurty teoretyczne w polskiej pedagogice XX wieku: pedagogika psychologiczna, pedagogika socjologiczna, pedagogika kultury, egzystencjalizm. Nowe nurty ostatnich dziesięcioleci. Procesy dyferencjacji i integracji w naukach o wychowaniu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Moduł kształcenia: Podstawy działań pedagogicznych Forma studiów: stacjonarne Kierunek: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Rok studiów: 1rok drugiego stopnia /semestr 2 Brak wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych – 24 h wykłady – 10 h ćwiczenia – 14 h Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, praca z tekstem, gry wychowawcze. Punkty ECTS – 5 p. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 24 godz. - udział w konsultacjach: 39 godz. - przygotowanie do zajęć: 40 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 23 godz. Razem: 126 godzin, co odpowiada 5p. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 63 h (2,5 p. ECTS) - o charakterze praktycznym – 63 h (2,5 p. ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Montessori, Domy dziecięce, Warszawa 2005. L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1963. E. Key, Stulecie dziecka, Warszawa 1928 (wznowienie 2005). W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2005. S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998. T. Fetzki, Jeszcze jeden zapomniany geniusz, Biuletyn Historii Wychowania, 2019. Ł. Kalisz, Wychowanie bez przemocy w systemie prewencyjnym Jana Bosko, Rocznik Teologii Katolickiej, 2011. A. Łuczyński, System prewencyjny w działalności wychowawczej św. Jana Bosko, Wydawnictwo KUL, 2012. E. Wolter, Nowe wychowanie, Kwartalnik Naukowy, 2014. E. Fromm, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów, Kraków 2009. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: - KP7_WG1 - zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych i potrafi ją analizować i poddać ocenie krytycznej - KP7_WG3 -ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania, poddaje dyskusji zasadność zastosowania danego modelu wychowania UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: - KP7_UW1 =obserwować, wyszukiwać i przetwarzać informacje (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych; - KP7_UK3 - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej); KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: - KP7_KK3 - potrafi wartościować znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie wykładów na ocenę zaliczenie ćwiczeń na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz, Urszula Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kalisz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.