Warsztat poradniczo-doradczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON2-2GMS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat poradniczo-doradczy |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Znajomość prawidłowości funkcjonowania rodziny w poszczególnych cyklach życia, znajomość specyfiki i źródeł pojawiających się kryzysów. Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Psychologia rozwojowa, Pedagogika społeczna. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
· Zapoznanie z modelowymi działaniami doradców oraz metodami i technikami wykorzystywanymi w pracy z klientem. · Zapoznanie z elementarną wiedzą oraz umiejętnościami działań poradniczych podejmowanych względem rodziny. · Opanowanie warsztatu pracy doradcy rodziny, poprzez nabycie umiejętności pomocnych w wykorzystywaniu technik w zależności od wybranego modelu działania, specyfiki problemu oraz kontekstu sytuacyjnego. · Zapoznanie z praktycznym zastosowaniem wybranych technik w pracy z klientem. |
Pełny opis: |
Na zajęciach omówione zostaną treści z zakresu pracy metodycznej z wychowankiem w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Wymagana jest znajomość podstawowych zagadnień z takich przedmiotów jak: pedagogika ogólna, diagnostyka pedagogiczna. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: A.Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 B.Skałbania, Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009 C.Feltham, I.Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013 S. Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000 A.Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydaw. Uniw. Opolskiego, Opole 2012 U.Gruca-Miąsik, Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, 2011 E.Gmurzyńska i R.Morek (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Warszawa 2009 H. Stierlin, I. Rucker-Embden, N. Wetzel, M. Wirsching, Pierwszy wywiad z rodziną. Wydaw. GWP, 1999, przekład M.Kacmajor, E.Zubrzycka T. Bajkowski, K.Sawicki, U.Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2014 T. Wolańczyk, J.Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U.2017, poz. 1647) z późn. zmianami Literatura uzupełniająca: B. Majerek (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji,Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007 S. G. Mattis, T. H.Ollendick, Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba -Popławska E.Jarosz, E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania,Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2006 D. Miskimin, Jack Stewart, Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak E.Górniewicz, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci,Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000 J.Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora "Toruń, Toruń 1997 B. Kaja, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka,Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001 E. Crary, Od kłótni do współpracy : praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak Ch.W.Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, 2016. A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:) R.Borzyszkowska, E.Lemańska- Lewandowska, P.P.Grzybowski (red.) Edukacja i praca Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13,Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009 r.,s.411-426. A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322 J.O.Prochaska,J.C.Norcross,C.C.Diclemente Zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany który pomoże ci przezwyciężyć złe nawyki, Instytut Amity, Warszawa 2008 B.Hellinger: Porządki pomagania czyli jak, kiedy i komu skutecznie pomagać, W-wa 2008. K.Steede: 10 błędów popełnianych przez DOBRYCH RODZICÓW , 2015. Przykładowa literatura ad. Szkoła Umiejętności Rodzicielskich: Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały .Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły,2013. Faber Adele, Mazlish Elaine: Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, 2017. Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak być rodzicem jakim zawsze chciałeś być,2015. Faber Adele, Mazlish Elaine: Wyzwoleni rodzice wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny, 2017. Faber Adele, Mazlish Elaine :Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały. Jak słuchać żeby z nami rozmawiały, 2016. Faber Adele, Mazlish Elaine :Co powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole,2017. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W15ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach K_W16ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej w poradnictwie i doradztwie Umiejętności: K_U02potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych K_U09potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych Kompetencje: K_K06odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych |
Metody i kryteria oceniania: |
przygotowanie pracy pisemnej prezentacja zagadnienia /Szkoła umiejętności rodzicielskich/ ocena aktywności w trakcie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gromadzka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gromadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
· Zapoznanie z modelowymi działaniami doradców oraz metodami i technikami wykorzystywanymi w pracy z klientem. · Zapoznanie z elementarną wiedzą oraz umiejętnościami działań poradniczych podejmowanych względem rodziny. · Opanowanie warsztatu pracy doradcy rodziny, poprzez nabycie umiejętności pomocnych w wykorzystywaniu technik w zależności od wybranego modelu działania, specyfiki problemu oraz kontekstu sytuacyjnego. · Zapoznanie z praktycznym zastosowaniem wybranych technik w pracy z klientem. |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach omówione zostaną treści z zakresu pracy metodycznej z wychowankiem w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Wymagana jest znajomość podstawowych zagadnień z takich przedmiotów jak: pedagogika ogólna, diagnostyka pedagogiczna. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: A.Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 B.Skałbania, Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009 C.Feltham, I.Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013 S. Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000 A.Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydaw. Uniw. Opolskiego, Opole 2012 U.Gruca-Miąsik, Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, 2011 E.Gmurzyńska i R.Morek (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Warszawa 2009 H. Stierlin, I. Rucker-Embden, N. Wetzel, M. Wirsching, Pierwszy wywiad z rodziną. Wydaw. GWP, 1999, przekład M.Kacmajor, E.Zubrzycka T. Bajkowski, K.Sawicki, U.Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2014 T. Wolańczyk, J.Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U.2017, poz. 1647) z późn. zmianami -ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. z 2020 r. poz. 1280)ogłoszono dnia 22 lipca 2020 r. Literatura uzupełniająca: B. Majerek (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji,Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007 S. G. Mattis, T. H.Ollendick, Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba -Popławska E.Jarosz, E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania,Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2006 D. Miskimin, Jack Stewart, Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak E.Górniewicz, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci,Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000 J.Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora "Toruń, Toruń 1997 B. Kaja, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka,Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001 E. Crary, Od kłótni do współpracy : praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak Ch.W.Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, 2016. A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:) R.Borzyszkowska, E.Lemańska- Lewandowska, P.P.Grzybowski (red.) Edukacja i praca Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13,Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009 r.,s.411-426. A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322 J.O.Prochaska,J.C.Norcross,C.C.Diclemente Zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany który pomoże ci przezwyciężyć złe nawyki, Instytut Amity, Warszawa 2008 B.Hellinger: Porządki pomagania czyli jak, kiedy i komu skutecznie pomagać, W-wa 2008. K.Steede: 10 błędów popełnianych przez DOBRYCH RODZICÓW , 2015. Przykładowa literatura ad. Szkoła Umiejętności Rodzicielskich: Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały .Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły,2013. Faber Adele, Mazlish Elaine: Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, 2017. Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak być rodzicem jakim zawsze chciałeś być,2015. Faber Adele, Mazlish Elaine: Wyzwoleni rodzice wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny, 2017. Faber Adele, Mazlish Elaine :Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały. Jak słuchać żeby z nami rozmawiały, 2016. Faber Adele, Mazlish Elaine :Co powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole,2017. -Szkoła dla rodziców i wychowawców, część I, materiały dla prowadzących zajęcia, J. Sakowska, CMPPP, Warszawa 2008. -Szkoła dla rodziców i wychowawców, część II, materiały dla prowadzących zajęcia, J. Sakowska, E. Puchała, CMPPP, Warszawa 2008. -A.Sołbut:Projektowanie i realizowanie się w dialogu podmiotów edukacyjnych jako czynnik integrujący podmioty edukacji w:Edukacja w przestrzeni społecznej-paradygmaty zmian (red.) A.Karpińska, K.Borawska-Kalbarczyk,A.Szwarc,Białystok 2021. -A.Sołbut:Kontakt z naturą jako metoda zapobiegania uzależnieniom od mediów elektronicznych. Z doświadczeń terapeuty rodzin W:Formy zagospodarowania czasu wolnego w turystyce na wsi podczas pandemii koronawirusa,(red.)A.Roman, B.Nowicki, R.Kosiński,Białystok 2021. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gromadzka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gromadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.