University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Developmental Psychology

General data

Course ID: 380-OS1-1AEE
Erasmus code / ISCED: 05.001 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Developmental Psychology
Name in Polish: Psychologia rozwojowa
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 1 rok 1st. POW stac. sem. letni
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem przedmiotu jest: dostarczenie wiedzy o teoretycznych ujęciach procesów rozwoju człowieka; wprowadzenie podstawowych pojęć służących wyjaśnianiu procesu rozwoju człowieka i jego modelowych ujęć; rozpoznanie procesów dotyczących rozwoju człowieka w poszczególnych fazach życia; uwrażliwienie na problemy związane ze wspomaganiem rozwoju człowieka, zapoznanie z potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w poszczególnych okresach rozwoju człowieka od dzieciństwa do dorosłości.

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki. Charakterystyka wybranych teorii rozwoju człowieka w ciągu życia. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Różnice indywidualne w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka. Zaburzenia rozwoju i kryzysy rozwojowe. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej. Obszary wspomagania w perspektywie psychologii rozwojowej.

Full description: (in Polish)

Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2 MODUŁ PODSTAWOWY

Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina – pedagogika Rok studiów pierwszy, semestr drugi. Wymagania wstępne: Kurs psychologii ogólnej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład 15 godzin; ćwiczenia 15 godzin

Punkty ECTS 4

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

Bilans nakładu pracy studenta:

2,0 pkt w obecności nauczyciela akademickiego (50 godz.): 15 (wykłady) +15 (ćwiczenia) + 20 (godziny konsultacyjne i egzamin)

2,0 pkt bez obecności nauczyciela akademickiego (45 godz.): 20 godzin przygotowanie do ćwiczeń, zaliczenie ćwiczeń) + 25 godz. (przygotowanie do egzaminu, egzamin)

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.) (2002). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar

Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i Ska

Czerwińska-Jasiewicz M. (2005). Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: IP PAN.

Erikson E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Liberska H. (2004). Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Trempała J. (2011) (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN

Turner, S. J. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP

Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości. Wydawnictwo Trans Humana Białystok (monografia)

Learning outcomes: (in Polish)

KA6_WG5 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym.

KA6_WK8 Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia

KA6_UU2 Potrafi dokonać charakterystyki osiągnięć rozwojowych w kolejnych etapach życia (okres prenatalny, dzieciństwo, dorastanie, dorosłość)

Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie

KA6_KK2 docenia znaczenie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej dla praktycznej działalności w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań edukacyjnych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład – Egzamin

Test wiedzy, uzyskanie minimum 51% wyników z testu

Minimum 80% obecności na zajęciach ćwiczeniowych.

Minimum 60% obecności na Wykładach

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Halina Wróblewska
Group instructors: Halina Wróblewska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Class - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) w sali

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Brzezińska, A. I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i Ska

Lasota, A. (2023). Empatia i zachowania prospołeczne małych dzieci. Studia z Teorii Wychowania, 1 (42), 245–264.

Stępień-Nycz, M. (2015). Rozwój reprezentacji emocji w dzieciństwie. Wydawnictwo Liberi Libri

Trempała J. (red.). Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Tom II (najlepiej całość). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Halina Wróblewska
Group instructors: Halina Wróblewska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Class - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) w sali

Full description: (in Polish)

Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2 MODUŁ PODSTAWOWY

Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina – pedagogika Rok studiów pierwszy, semestr drugi. Wymagania wstępne: Kurs psychologii ogólnej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład 15 godzin; ćwiczenia 15 godzin

Punkty ECTS 4

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

Bilans nakładu pracy studenta:

2,0 pkt w obecności nauczyciela akademickiego (50 godz.): 15 (wykłady) +15 (ćwiczenia) + 20 (godziny konsultacyjne i egzamin)

2,0 pkt bez obecności nauczyciela akademickiego (45 godz.): 20 godzin przygotowanie do ćwiczeń, zaliczenie ćwiczeń) + 25 godz. (przygotowanie do egzaminu, egzamin)

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.) (2002). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar

Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i Ska

Czerwińska-Jasiewicz M. (2005). Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: IP PAN.

Erikson E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Liberska H. (2004). Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Trempała J. (2011) (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN

Turner, S. J. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP

Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości. Wydawnictwo Trans Humana Białystok (monografia)

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)