University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Biomedical Basics of Development and Education

General data

Course ID: 380-OS1-1BPW
Erasmus code / ISCED: 05.001 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Biomedical Basics of Development and Education
Name in Polish: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 1 rok 1st. POW stac. sem. letni
(in Polish) 1 rok 1st. POW stac. sem. zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Podstawowe pojęcia - auksologia, ontogeneza, rozwój, akceleracja, dymorfizm płciowy, zdrowie, choroba, wychowanie w kontekście rozwoju człowieka. Cechy charakterystyczne rozwoju człowieka w poszczególnych etapach jego życia. Rozwój motoryczny człowieka. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się. Właściwe nawyki żywieniowe i aktywność fizyczna jako ważne aspekty prawidłowego rozwoju człowieka. Potrzeby jednostki w kontekście jej rozwoju. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży. Drogi zakażenia wirusem HIV – profilaktyka. Zjawiska fizjopatologii rozwoju, przyczyny zaburzeń. Zaburzenia o podłożu hormonalnym, somatyczne, w tym związane z narządem żucia i wzroku oraz związane z układem ruchu. Wybrane zaburzenia rozwoju, które utrudniają funkcjonowanie dziecka w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Wielokierunkowe oddziaływania na rzecz rodzin z dzieckiem przewlekle chorym.

Cele:

-zapoznanie z holistycznym ujęciem człow.- wprow. poj. normy i zaburzeń

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł treści MK_2 podstawowy

Dziedzina: nauki społeczne i nauki o zdrowiu, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: I rok, I stopnia pedagogika opiekuńczo-wychowawcza/ semestr zimowy i letni

Wymagania wstępne(tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin, ćwiczenia (po 15 godzin w semestrze zimowym i letnim),

Metody dydaktyczne: mini wykład, pokaz, praca z tekstem, burza mózgów, analiza przypadków, dyskusja, indywidualne karty pracy

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

-udział studenta w ćwiczeniach: 30h

- przygotowanie do zajęć: 15h

- przygotowywanie do zaliczenia: 10h

Razem: 55 h, co odpowiada 2 pkt ECTS (uwaga 1 pkt ECTS=25-30h)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h - 1 pkt ECTS

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25h - 1pkt ECTS

Bibliography: (in Polish)

Doleżyn B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.

Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.

Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Rakom -Kielce 2005.

Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008.

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2021, 2012, 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent ma:

-uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw (KP6_WG3) uszczegółowienie: Student definiuje pojęcie wychowania człowieka w kontekście rozwoju, opisuje jego prawidłowości;

-wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (KP6_WG5) uszczegółowienie: Student opisuje etapy rozwoju człowieka;

Absolwent potrafi:

- dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (KP6_UW1) uszczegółowienie: Student analizuje na podstawie filmu istotne aspekty rozwoju prenatalnego człowieka, porównuje warunki stymulujące i hamujące ten rozwój;

- dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu ( KP6_UU1), uszczegółowienie: Student dokonuje analizy zasobów człowieka na poszczególnych etapach jego życia, analizuje zmieniające się jego potrzeby w cyklu życia;

Absolwent:

-odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (KP6_KO4), uszczegółowienie: Student projektuje działania profilaktyczne w obszarze podejmowania inicjacji seksualnej nastolatków, w tym ryzykownych zachowań i zakażeń wirusem HIV

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie ustne na ocenę w semestrze letnim.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Sobolewska-Popko
Group instructors: Agnieszka Sobolewska-Popko
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Type of course:

obligatory courses

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Sobolewska-Popko
Group instructors: Agnieszka Sobolewska-Popko
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Type of course:

obligatory courses

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)