Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-1BPW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. POW stac. sem. letni 1 rok 1st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia - auksologia, ontogeneza, rozwój, akceleracja, dymorfizm płciowy, zdrowie, choroba, wychowanie w kontekście rozwoju człowieka. Cechy charakterystyczne rozwoju człowieka w poszczególnych etapach jego życia. Rozwój motoryczny człowieka. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się. Właściwe nawyki żywieniowe i aktywność fizyczna jako ważne aspekty prawidłowego rozwoju człowieka. Potrzeby jednostki w kontekście jej rozwoju. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży. Drogi zakażenia wirusem HIV – profilaktyka. Zjawiska fizjopatologii rozwoju, przyczyny zaburzeń. Zaburzenia o podłożu hormonalnym, somatyczne, w tym związane z narządem żucia i wzroku oraz związane z układem ruchu. Wybrane zaburzenia rozwoju, które utrudniają funkcjonowanie dziecka w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Wielokierunkowe oddziaływania na rzecz rodzin z dzieckiem przewlekle chorym. Cele: -zapoznanie z holistycznym ujęciem człow.- wprow. poj. normy i zaburzeń |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł treści MK_2 podstawowy Dziedzina: nauki społeczne i nauki o zdrowiu, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, I stopnia pedagogika opiekuńczo-wychowawcza/ semestr zimowy i letni Wymagania wstępne(tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin, ćwiczenia (po 15 godzin w semestrze zimowym i letnim), Metody dydaktyczne: mini wykład, pokaz, praca z tekstem, burza mózgów, analiza przypadków, dyskusja, indywidualne karty pracy Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: -udział studenta w ćwiczeniach: 30h - przygotowanie do zajęć: 15h - przygotowywanie do zaliczenia: 10h Razem: 55 h, co odpowiada 2 pkt ECTS (uwaga 1 pkt ECTS=25-30h) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h - 1 pkt ECTS niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25h - 1pkt ECTS |
Literatura: |
Doleżyn B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005. Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Rakom -Kielce 2005. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2021, 2012, 2010. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent ma: -uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw (KP6_WG3) uszczegółowienie: Student definiuje pojęcie wychowania człowieka w kontekście rozwoju, opisuje jego prawidłowości; -wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (KP6_WG5) uszczegółowienie: Student opisuje etapy rozwoju człowieka; Absolwent potrafi: - dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (KP6_UW1) uszczegółowienie: Student analizuje na podstawie filmu istotne aspekty rozwoju prenatalnego człowieka, porównuje warunki stymulujące i hamujące ten rozwój; - dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu ( KP6_UU1), uszczegółowienie: Student dokonuje analizy zasobów człowieka na poszczególnych etapach jego życia, analizuje zmieniające się jego potrzeby w cyklu życia; Absolwent: -odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (KP6_KO4), uszczegółowienie: Student projektuje działania profilaktyczne w obszarze podejmowania inicjacji seksualnej nastolatków, w tym ryzykownych zachowań i zakażeń wirusem HIV |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne na ocenę w semestrze letnim. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.