Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-1DYD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. POW stac. sem. letni Moduł kierunkowy - stac. I stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | brak |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W toku realizacji przedmiotu studenci poznają dydaktykę jako naukę społeczną, pedagogiczną oraz jej aparaturę terminologiczną. Dokonują analizy procesu kształcenia w różnych ujęciach wraz z jego komponentami (celami, treściami, zasadami, metodami i formami organizacyjnymi), a także zgłębiają rezultaty procesu przez pryzmat powodzeń i niepowodzeń szkolnych. |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma: studia stacjonarne I stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, grupa zajęć 3, moduł ogólnopedagogiczny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogikia Rok studiów/semestr: I rok/sem II Liczba godzin: 30 godz. wykładów i 30 godz. laboratorium Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczeń, pokaz Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15x2h=30 h Udział w laboratoriach: 15x2h=30 h Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: 30h Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu:15h Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium (kolokwium pisemnego): 15h Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 30h Suma 150h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75h - 3 ECTS - nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75h - 3 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Arends R.I., Uczymy się nauczać, tł. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 1994. Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015. Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Naukowe NOVUM, Płock 2002. Literatura uzupełniająca: Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Trans Humana, Białystok 2013. Karpińska A., Szwarc A. (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka - wybrane obszary badawcze, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. Karpińska A., Zińczuk M. (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016. Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016. Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk Karol (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016. Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Difin, Warszawa 2011. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019. Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019. Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019. Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Wyd. UwB, Białystok 2019. Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie - ujęcie z perspektywy podmiotu, Trans Humana, Białystok 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: - zna elementarną terminologię używaną w dydaktyce, zna i rozumie współczesne teorie uczenia się i nauczania - KP6_WG1 - ma elementarną wiedzę o miejscu dydaktyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi - KP6_WG2 - ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych modeli procesu kształcenia, jego komponentów oraz filozoficznych i psychologicznych podstaw - KP6_WG3 Student w zakresie umiejętności potrafi: - dokonać symulacji, obserwacji i interpretacji sytuacji edukacyjnych oraz projektować strategie działań dydaktycznych, generować rozwiązania konkretnych problemów dydaktycznych - KP6_UW1 W zakresie kompetencji społecznych student: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - KP6_KK1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie laboratorium na ocenę, egzamin pisemny (test dydaktyczny) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR WYK
CZ LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karpińska | |
Prowadzący grup: | Anna Karpińska, Alina Szwarc, Walentyna Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W toku realizacji przedmiotu studenci poznają dydaktykę jako naukę społeczną, pedagogiczną oraz jej aparaturę terminologiczną. Dokonują analizy procesu kształcenia w różnych ujęciach wraz z jego komponentami (celami, treściami, zasadami, metodami i formami organizacyjnymi), a także zgłębiają rezultaty procesu przez pryzmat powodzeń i niepowodzeń szkolnych. |
|
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma: studia stacjonarne I stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, grupa zajęć 3, moduł ogólnopedagogiczny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogikia Rok studiów/semestr: I rok/sem II Liczba godzin: 30 godz. wykładów i 30 godz. laboratorium Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczeń, pokaz Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15x2h=30 h Udział w laboratoriach: 15x2h=30 h Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: 30h Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu:15h Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium (kolokwium pisemnego): 15h Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 30h Suma 150h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75h - 3 ECTS - nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75h - 3 ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Arends R.I., Uczymy się nauczać, tł. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 1994. Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015. Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Naukowe NOVUM, Płock 2002. Literatura uzupełniająca: Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Trans Humana, Białystok 2013. Karpińska A., Szwarc A. (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka - wybrane obszary badawcze, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. Karpińska A., Zińczuk M. (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016. Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016. Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk Karol (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016. Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Difin, Warszawa 2011. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019. Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019. Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019. Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Wyd. UwB, Białystok 2019. Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie - ujęcie z perspektywy podmiotu, Trans Humana, Białystok 2008. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karpińska | |
Prowadzący grup: | Anna Karpińska, Walentyna Wróblewska, Monika Zińczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.