University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Education Policy and the Law

General data

Course ID: 380-OS1-1GJJ
Erasmus code / ISCED: 05.001 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Education Policy and the Law
Name in Polish: Polityka i prawo oświatowe
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 1 rok 1st. POW stac. sem. letni
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Założeniem przedmiotu jest realizacja treści, które umożliwią studentowi zdobycie podstawowej wiedzy z polityki oświatowej i prawa oświatowego oraz ukształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania problematyki prawno-politycznej w oświacie. Celem przedmiotu jest: 1) wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu polityki oświatowej; 2) przedstawienie założeń polityki oświatowej w Polsce; 3) analiza głównych priorytetów polityki oświatowej w Polsce; 4) prezentacja podstaw prawnych organizacji i funkcjonowania systemu edukacji w Polsce; 5) kształtowanie umiejętności analizy oraz interpretacji podstawowych zasad polityki oświatowej, także w ujęciu komparatywnym.

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycie podstawowej wiedzy z polityki oświatowej i prawa oświatowego oraz ukształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania problematyki zawierającej poniższe zagadnienia: Podstawowe pojęcia z zakresu polityki i prawa oświatowego. Źródła prawa oświatowego. Podmioty polskiej polityki oświatowej. Aktualne priorytety polskiej polityki oświatowej. System edukacji w Polsce w kontekście zachodzących zmian. Funkcjonowanie placówek publicznych i niepublicznych w świetle prawa. Wybrane organy placówek oświatowych realizujące cele statutowe. Nadzór pedagogiczny w świetle aktualnego prawa oświatowego. Polityka oświatowa w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i przedszkolach. Partnerstwo szkoły i środowiska w świetle obowiązującego w Polsce prawa oświatowego. Polityka oświatowa w zakresie kwalifikacji i rozwoju zawodowego nauczycieli.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów - 1 rok 1 stopnia, semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne - wykład, pokaz, dyskusja, praca z tekstem, metoda projektu, metody praktyczne

Punkty ECTS - 3 punkty

Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin, udział w ćwiczeniach: 15 godzin, udział w konsultacjach: 8 godzin, przygotowanie do ćwiczeń: 28 godzin, przygotowanie do zaliczenia wykładów 10 godzin.

Razem: 76 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38 godz. - 1,5 punkta ECTS; niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. - 1,5 punkta ECTS

Bibliography: (in Polish)

Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015.

Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym,

https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf

Giercarz-Borkowska M., Edukacja domowa. Od tradycji ku współczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2022.

Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/pracownie/marzena_kedra_wlaczanie_rodzicow-w-edukacje-dzieci.pdf

Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.

Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.

Śliwerski B.,Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. IMPULS, Kraków 2014.

Informacje ze strony internetowej MEN - https://www.gov.pl/web/edukacja

Akty prawne:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U. z 2024 r. poz. 986.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych - KP6_WK7

Student potrafi:

samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) - KP6_UW4

pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych - KP6_UO3

Student:

ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - KP6_KK1

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie pisemne z wykładu

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w sposób ciągły

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Bożena Tołwińska
Group instructors: Bożena Tołwińska, Marta Walewska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) w sali

Bibliography: (in Polish)

Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015.

Budajczak M., Edukacja domowa, GWP, 2004.

Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym,

https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf

Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.

Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.

Śliwerski B.,Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. IMPULS, Kraków 2014.

Informacje ze strony internetowej MEN - https://www.gov.pl/web/edukacja

Akty prawne:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730), tekst ujednolicony na 28-02-2023, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19820030019/U/D19820019Lj

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2022 poz. 1914

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2017 r., poz. 1658 z późn. zm. – (Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej poz. 1611 oraz z 2019 r. poz. 1575; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200002198/O/D20202198.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r. poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323. (z późn. zm. z 2022 poz. 1594); Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. (poz. 1280)

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z dnia dnia 28 lipca 2020 r. Poz. 1309 (Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. poz. 1309)

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Bożena Tołwińska
Group instructors: Bożena Tołwińska, Marta Walewska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycie podstawowej wiedzy z polityki oświatowej i prawa oświatowego oraz ukształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania problematyki zawierającej poniższe zagadnienia: Podstawowe pojęcia z zakresu polityki i prawa oświatowego. Źródła prawa oświatowego. Podmioty polskiej polityki oświatowej. Aktualne priorytety polskiej polityki oświatowej. System edukacji w Polsce w kontekście zachodzących zmian. Funkcjonowanie placówek publicznych i niepublicznych w świetle prawa. Wybrane organy placówek oświatowych realizujące cele statutowe. Nadzór pedagogiczny w świetle aktualnego prawa oświatowego. Polityka oświatowa w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i przedszkolach. Partnerstwo szkoły i środowiska w świetle obowiązującego w Polsce prawa oświatowego. Polityka oświatowa w zakresie kwalifikacji i rozwoju zawodowego nauczycieli.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów - 1 rok 1 stopnia, semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne - wykład, pokaz, dyskusja, praca z tekstem, metoda projektu, metody praktyczne

Punkty ECTS - 3 punkty

Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin, udział w ćwiczeniach: 15 godzin, udział w konsultacjach: 8 godzin, przygotowanie do ćwiczeń: 28 godzin, przygotowanie do zaliczenia wykładów 10 godzin.

Razem: 76 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38 godz. - 1,5 punkta ECTS; niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. - 1,5 punkta ECTS

Bibliography: (in Polish)

Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015.

Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym,

https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf

Giercarz-Borkowska M., Edukacja domowa. Od tradycji ku współczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2022.

Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/pracownie/marzena_kedra_wlaczanie_rodzicow-w-edukacje-dzieci.pdf

Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.

Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.

Śliwerski B.,Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. IMPULS, Kraków 2014.

Informacje ze strony internetowej MEN - https://www.gov.pl/web/edukacja

Akty prawne:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U. z 2024 r. poz. 986.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycie podstawowej wiedzy z polityki oświatowej i prawa oświatowego oraz ukształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania problematyki zawierającej poniższe zagadnienia: Podstawowe pojęcia z zakresu polityki i prawa oświatowego. Źródła prawa oświatowego. Podmioty polskiej polityki oświatowej. Aktualne priorytety polskiej polityki oświatowej. System edukacji w Polsce w kontekście zachodzących zmian. Funkcjonowanie placówek publicznych i niepublicznych w świetle prawa. Wybrane organy placówek oświatowych realizujące cele statutowe. Nadzór pedagogiczny w świetle aktualnego prawa oświatowego. Polityka oświatowa w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i przedszkolach. Partnerstwo szkoły i środowiska w świetle obowiązującego w Polsce prawa oświatowego. Polityka oświatowa w zakresie kwalifikacji i rozwoju zawodowego nauczycieli.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów - 1 rok 1 stopnia, semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne - wykład, pokaz, dyskusja, praca z tekstem, metoda projektu, metody praktyczne

Punkty ECTS - 3 punkty

Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin, udział w ćwiczeniach: 15 godzin, udział w konsultacjach: 8 godzin, przygotowanie do ćwiczeń: 28 godzin, przygotowanie do zaliczenia wykładów 10 godzin.

Razem: 76 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38 godz. - 1,5 punkta ECTS; niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. - 1,5 punkta ECTS

Bibliography: (in Polish)

Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015.

Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym,

https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf

Giercarz-Borkowska M., Edukacja domowa. Od tradycji ku współczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2022.

Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/pracownie/marzena_kedra_wlaczanie_rodzicow-w-edukacje-dzieci.pdf

Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.

Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.

Śliwerski B.,Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. IMPULS, Kraków 2014.

Informacje ze strony internetowej MEN - https://www.gov.pl/web/edukacja

Akty prawne:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U. z 2024 r. poz. 986.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)