University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Pro-Family Forms of Care and Education

General data

Course ID: 380-OS1-3GOT
Erasmus code / ISCED: 05.001 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Pro-Family Forms of Care and Education
Name in Polish: Prorodzinne formy opieki i wychowania
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 3 rok 1st. POW stac. sem. zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Obowiązujące rozporządzenie w zakresie wsparcia rodzin i pieczy zastępczej przewidują szereg rodzinnych form takich jak: rodzinne domy dziecka, rodzinne pogotowia opiekuńcze, rodziny zastępcze spokrewnione, zawodowe, specjalistyczne. W ramach przedmiotu omówione zostaną kwestie związane z profilaktyką i wspieraniem rodzin, rodzinną pieczą zastępczą, adopcją i usamodzielnieniem wychowanków.

Mode:

(in Polish) zdalnie

Full description: (in Polish)

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy (POW)

Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika

Rok studiów: III rok I stopnia

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

Wykład - 15 godzin

Ćwiczenia - 30 godzin

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 godz.

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Udział w konsultacjach – 10 godz.

Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 20 godz.

Przygotowanie prezentacji – 15 godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 20 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 55 godz. - 2 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 55 godz. – 2 ECTS

Bibliography: (in Polish)

Andrzejewski M., Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej, Zakamycze, Kraków 2003.

Badora S., Uczucia i profesjonalizm: o formach opieki zastępczej, Wyd. WSP, Częstochowa 1998.

Bereźnicka M., Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie, Wyd. NUP, Kraków 2014.

Bębas S., Śledzianowski J., Blaski i cienie współczesnej rodziny polskiej, Wyd. Jedność, Kielce 2013.

Cattabeni G., Dziecko przybyłe z daleka: adopcja i rodzina zastępcza, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2008.

Gąsiorek-Drzymała D., Alfabet dziecka poszukującego, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2011.

Gray Deborah D., Adopcja i przywiązanie: praktyczny poradnik dla rodziców, przekł.: Marta Lipińska, Maryla Kowalska, Sylwia Kot, Sopot 2010.

Gutowska A., Rodzicielstwo adopcyjne: wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.

Hrynkiewicz J., Odrzuceni: analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa 2006.

Izdebska J., Dziecko - dzieciństwo - rodzina - wychowanie rodzinne: kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Wyd. NWSP, Białystok 2015.

Kaczmarek M., Stan opieki zastępczej nad dzieckiem "na półmetku wdrażania reformy, (w:) Opieka zastępcza nad dzieckiem i młodzieżą - od form instytucjonalnych do rodzinnych, pod red. M. Racław-Markowska, S. Legat, ISP, Warszawa 2004.

Kaczmarek M., Zmiana paradygmatu w opiece zastępczej nad dzieckiem, (w:) M. Racław Markowska (red.) Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, ISP, Warszawa 2005.

Kowalski W., Wioski Dziecięce SOS w systemie opieki zastępczej w Polsce, Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin 2011.

Kwak A., (red.), Rodzicielstwo: między domem, prawem, służbami społecznymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008.

Kwak A., (red.), Z opieki zastępczej w dorosłe życie: założenia a rzeczywistość, Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa 2006.

Łuczyński A., Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.

Modlibowska M., Odczarować adopcję: narodziny Twojego adoptowanego dziecka: poradnik rodzica dla rodziców, Wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2012.

Passini B., Opieka nad dzieckiem i polityka społeczna, w: Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 2000 nr 4.

Ruszkowska M., Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Safjan M., Osamotnione dzieci: rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka, Wyd. Prawnicze, Warszawa 1993.

Skudniewska T., Przeobrażenia systemu opieki nad dzieckiem w: Problemy Opiekuńczo Wychowawcze., 2000, nr 4.

Smyczyński T., Prawo dziecka do rodziny, (w:) Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF, Warszawa 1993.

Telka L., Rodzinne domy dziecka: zarys monograficzny, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000.

Trawkowska D. (red.), Pomoc społeczna wobec rodzin: interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", Toruń 2011.

Warzywoda-Kruszyńska W., Grotowska-Leder J., Bieda wśród dzieci, w: Polska dla dzieci, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2003.

Wilgocki J., Czas niepewności: o dzieciach w rodzinach zastępczych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Wosik– Kawala D., (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze, Wyd. UMCS, Lublin 2011.

Żukiewicz A., (red.), Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń 2011.

Learning outcomes: (in Polish)

W_01 Student posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice, organizacji i procesach w nich zachodzących oraz o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem wspierania rodziny oraz instytucjonalnych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej (KP6_WK3)

U_01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej w zakresie wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności opiekuńczo-wychowawczej (KP6_UW1)

U_02 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności opiekuńczo-wychowawczej (KP6_UK4)

K_01 docenia znaczenie prorodzinnych form opieki i wychowania dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi między dzieckiem a opiekunem oraz szerszym środowiskiem społecznym i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych - wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych (KP6_KK2)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody: dyskusja, praca z tekstem, wykład, metoda projektów

Zaliczenie na ocenę na podstawie: frekwencji (obecność obowiązkowa, dopuszcza się nieusprawiedliwioną nieobecność bez konieczności zaliczania na konsultacjach w wymiarze 2 godzin), aktywności na zajęciach, zaliczenia zadań indywidualnych i grupowych.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Monika Zińczuk
Group instructors: Monika Zińczuk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Monika Zińczuk
Group instructors: Marika Szulborska, Monika Zińczuk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)