Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-3GOU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ćwiczenia mają na celu: 1. Rozbudowanie wiedzy w zakresie projektowania indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych. 2. Nabycie przez studentów umiejętności analizowania i oceny programów pedagogiczno-psychologicznych. 3. Nabycie umiejętności planowania pracy z indywidualnym przypadkiem w celu odpowiedniego funkcjonowania w środowiskach wychowawczych |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z analizą i projektowaniem indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Rok studiów/semestr: III rok studiów I stopnia, 5 semestr Wymagania wstępne: zaliczenie i wiedza z zakresu przedmiotu: diagnostyka psychopedagogiczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, prezentacja, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz., udział w konsultacjach 25 godz. - samodzielna praca studenta - 50 godzin |
Literatura: |
Z.Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn 2006. B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011. G.Gajewska: Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem. Zielona Góra 1997 G.Gajewska,,K.Bazydło-Stodolna, Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra 2005. S.Sostak, A.Tabaka, Porozmawiajmy o agresji Propozycja programu profilaktyczno-wychowawczego, Kraków 2004. Konaszewski K., Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne, Impuls, Kraków 2020. Konaszewski, K., Kolemba, M., & Niesiobędzka, M. (2019). Resilience, sense of coherence and self-efficacy as predictors of stress coping style among university students. Current Psychology, 1-11. Konaszewski, K., Niesiobędzka, M., & Surzykiewicz, J. (2020). Validation of the Polish version of the Brief Resilience Scale (BRS). PloS one, 15(8), e0237038. Konaszewski, K., Niesiobędzka, M., & Surzykiewicz, J. (2021). Factor structure and psychometric properties of a Polish adaptation of the Warwick–Edinburgh Mental Wellbeing Scale. Health and Quality of Life Outcomes, 19(1), 1-11. Konaszewski, K., Skalski, S., & Surzykiewicz, J. (2021). The Polish version of the Resilience Scale 25: adaptation and preliminary psychometric evaluation. Frontiers in Psychology, 12. M.Musiał, Dobra relacja Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny. Wydawnictwo Mamania.2017. J.Trempała (red.),Psychologia rozwoju człowieka .Warszawa: Wydawnictwo PWN.2016. H.Stierlin, I.Rucke-Embden,N.Wetzel,M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańska 1999. M.Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983. A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000 M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2005 M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006 D.Rybczyńska (red.):Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków 2003 |
Efekty uczenia się: |
1.Student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. 2. Student ma podstawową wiedz o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. 3.Student potraf ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. 4. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych. Student potrafi również generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań. 5. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. 6. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę: przygotowanie projektu Kolokwium pisemne w formie testu 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej Obecność i aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Konaszewski, Agnieszka Sołbut | |
Prowadzący grup: | Karol Konaszewski, Agnieszka Sołbut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Konaszewski, Agnieszka Sołbut | |
Prowadzący grup: | Karol Konaszewski, Agnieszka Sołbut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.