Poradnictwo wychowawcze i rodzinne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-3GPB | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo wychowawcze i rodzinne | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
3 rok 1st. POW stac. sem. letni Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Boćwińska-Kiluk | |
Prowadzący grup: | Beata Boćwińska-Kiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu Poradnictwo wychowawcze i rodzinne jest wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu poradnictwa wychowawczego i rodzinnego, głównie definiowania, określania teoretycznych podstaw, rodzajów, funkcji i procesu doradczego oraz umiejętności podejmowania interwencji w poradnictwie oraz dawania wsparcia osobom i rodzinom w potrzebie – indywidualnego i instytucjonalnego | |
Pełny opis: |
Przedmiot Poradnictwo wychowawcze i rodzinne jako psychopedagogika stosowana wdraża do teoretycznego i praktycznego działania w sytuacjach wsparcia wychowawczego i rodzinnego. Forma zajęć: 30 godz. ćwiczeń, 15 godz. wykładów 3 pukty ECTS Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. Przygotowanie do testu, 5 godz. Opisanie problemu i doradzania godz.5 RAZEM 40 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Konsultacje 5 godz. RAZEM 50 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz. 1,6 ECTS o charakterze praktycznym 40 godz. 1,4 ETCS | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Kukołowicz T., Poradnictwo wychowawcze na rzecz rodziny. Przedmiot poradnictwa, Roczniki filozoficzne, t. XIX, zeszyt 4, 1971 https://www.kul.pl/files/1040/public/Aktualnosci/2018/10_padziernik/Poradnictwo_wychowawcze_na_rzecz_rodziny.pdf Czabała Cz. Kluczyńska S., Poradnictwo psychologiczne,Warszawa 2015. Okła W., Poradnictwo terapeutyczne, wyd. KUL, Lublin 2013. Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014. Sałasiński M., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003. Sanders P., Sztuka prowadzenia poradnictwa przez telefon, Kraków 2004. Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004. Skałbania B., Poradnictwo Pedagogiczne,Kraków 2009. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2011. Sokołowska E.(red.), Psychologia wspierania rozwoju i wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2013. Widera-Wysoczańska A., Mechanizmy przemocy w rodzinie, Warszawa 2010. Kławciuk-Zduńczyk A., Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych, Adam Marszałek, Toruń 2014. Horton C. F. J., Psychoterapia i poradnictwo, GWP, Sopot 2013, s. 54-62 Gruca-Miąsik U., Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów 2006. Santorski J., ABC psychologicznej pomocy, 1993. Kargulowa A., Praca poradni wychowawczo-zawodowej, Warszawa 1979. Jastrząb J., Edukacja Terapeutyczna. Dziesięć lat doświadczeń Toruńskiej Szkoły Terapeutycznej, Toruń 2002. Kozdrowicz (red.) Poradnia w szkole. Z doświadczeń Szkolnego Ośrodka Pomocy Rodzinie, Warszawa 1993. Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc, Kraków 2000. Ziemska M., Rola poradnictwa rodzinnego w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, Warszawa 1971. Kargulowa A.,O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Skałbania B., Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci: psychologiczny obraz sytuacji problemowych, Warszawa 2000. Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków 2011. Ciczkowska – Giedziun M., Praca socjalna z rodziną oparta na zasobach [w:] Dysfunkcje rodziny. Roczniki socjologii rodziny XXI, Poznań 2011. Weissbrot- Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012. Dybowska E., Wojtanowicz K., System wspierania i formy pracy z rodziną, Kraków 2013. Żukiewicz A., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011. Gray M., Webb S. A., Praca socjalna. Teorie i metody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Tryjarska, B. (red.) Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa 2011. Bandler, R., Grinder, J., Satir, V., Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk 1999. Satir, V., Terapia rodziny. Gdańsk 2000. Gladding S., Poradnictwo zawodowe zajęcie wszechstronne. Warszawa 1994. Lamb R., Poradnictwo zawodowe w zarysie. Warszawa 1998 Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno –pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 7 maja 2013 poz.532 Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014r w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Dz. U. z dnia 1 września 2014 r. poz.1157 Rozporządzenie MEN z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, Dz. U. z dnia 29 października 2013 r. poz.1257 Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie warunków i szczegółowych warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz. U. z dnia 18 czerwca 2015 r. poz. 843 Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Ustawa z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Literatura uzupełniająca: Gruca-Miąsik U., Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2011. Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Teoria i praktyka, Toruń 2004. Dejong P, I.K. Berg, Rozmowy o rozwiązaniach, Podręcznik, Wyd. Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. Sęk H., Wybrane koncepcje teoretyczne jako podstawa poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego, Warszawa 1985. Sokoluk W., Doradztwo i formy psychoterapii w poradnictwie małżeńskim oraz rodzinnym. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego, Warszawa 1985 Komorowski, A, Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii małżeńskiej. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego, Warszawa 1985. Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2009. Andrzejewski M., Prawo rodzinne i opiekuńcze. Warszawa 2006. Horton C. F. J., Psychoterapia i poradnictwo, GWP, Sopot 2013. Jastrząb J., Baczała D., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno – kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Toruń 2011 Kargulowa A., Doradztwo jako forma pomocy, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2003/2. Olejnik E., Zadania pedagoga w placówce opiekuńczo-wychowawczej. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2005, nr 1. Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. Wasilewska – Ostrowska K., Praca Socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Warszawa 2014. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Irena Parfieniuk | |
Prowadzący grup: | Edyta Bałakier, Irena Parfieniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.