Qualitative Research Methods
General data
Course ID: | 380-OS2-1GKH |
Erasmus code / ISCED: |
05.0
|
Course title: | Qualitative Research Methods |
Name in Polish: | Metody badań jakościowych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 1 rok 2st. POW stac. sem. zimowy |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z założeniami i specyfiką badań jakościowych; z głównymi szkołami, strategiami i metodami badań jakościowych; z mapą stanowisk i podejść metodologicznych w badaniach jakościowych. Kształtowanie umiejętności badawczych studentów w zakresie projektowania, prowadzenia badań, analizy, interpretacji i prezentacji empirycznych danych jakościowych. Przygotowanie studentów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji jakościowych projektów badawczych. |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do projektowania i realizacji badań jakościowych z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach powołanych w trakcie zajęć zespołów badawczych zaprojektują i przeprowadzą badania jakościowe zgodnie z zasadami współczesnych badań pedagogicznych. Ponadto dokonają analizy i interpretacji zgromadzonego materiału badawczego. W konsekwencji zaprezentują wyniki swoich badań podczas seminarium naukowego zorganizowanego podczas ostatniego spotkania. Przedmiot realizowany jest w formie warsztatu metodologicznego skoncentrowanego wokół realizacji zespołowych projektów badawczych. Studenci podczas zajęć poznają w praktyce etapy badań naukowych od procesu ich projektowania po prezentację raportu badawczego. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł metodologiczny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, II stopień Kierunek: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 h wykładów + 15 h ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu badawczego, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne Punkty ECTS: 3 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach - 10h; Udział w ćwiczeniach - 15h; Udział w konsultacjach – 2h, Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 10h; Przygotowanie zespołowego projektu badawczego - 30h; Przygotowanie do zaliczenia wykładów - 10h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: Udział w wykładach - 10h, Udział w ćwiczeniach - 15h, Udział w konsultacjach - 2h (Suma: 1 ECTS); niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 10h, Przygotowanie zespołowego projektu badań jakościowych - 30h, Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 10h (Suma: 2 ECTS) |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK. Charmaz K. (2013), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa. Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Flick, U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa. Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego) Kubinowski D. (2013), Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin. Kubinowski, D. (2011), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin. Kunat, B. (2015), Pomiędzy sztuką a badaniem naukowym. Etnografia wizualna jako źródło wiedzy o rzeczywistości edukacyjnej, Pogranicze. Studia Społeczne tom. 26, s.89-102. Kunat, B.(2012), Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, Rocznik Pedagogiczny Polskiej Akademii Nauk, Komitetu Nauk Pedagogicznych nr 35, s. 263-273. Kvale S. (2004), Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok. Kvale S. (2012), Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa. Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf Miles M. B, Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok. Nowotniak J. (2012), Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, „Impuls”, Kraków. Silverman D. (2012), Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Silverman D. (2012), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, , PWN, Warszawa. Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań. Kędzierska H., (red.) (2010). Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, UWM, Olsztyn. Konecki T. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa. Lalak D. (2009), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, „Żak”, Warszawa 2010. Lofland J., Snow D.A., Anderson L., Lofland L.H. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, SCHOLAR, Warszawa. Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, PWN, Warszawa. Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, UŁ, Łódź. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KP7_WG2, Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o metodologicznych powiązaniach pedagogiki z innymi dyscyplinami nauk KP7_WG4, Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań jakościowych stosowanych w naukach społecznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych w badaniach jakościowych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) KP7_UW1, Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych KP7_UO, Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań jakościowych, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki KP7_KK2, Wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji pedagogicznych (jakościowych) projektów badawczych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ćwiczenia: Zaliczenie cząstkowe: Wykłady: • zaliczenie pisemne |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU WYK
W TH CW
CW
FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Alicja Korzeniecka-Bondar | |
Group instructors: | Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Beata Kunat | |
Group instructors: | Beata Kunat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do projektowania i realizacji badań jakościowych z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach powołanych w trakcie zajęć zespołów badawczych zaprojektują i przeprowadzą badania jakościowe zgodnie z zasadami współczesnych badań pedagogicznych. Ponadto dokonają analizy i interpretacji zgromadzonego materiału badawczego. W konsekwencji zaprezentują wyniki swoich badań podczas seminarium naukowego zorganizowanego podczas ostatniego spotkania. Przedmiot realizowany jest w formie warsztatu metodologicznego skoncentrowanego wokół realizacji zespołowych projektów badawczych. Studenci podczas zajęć poznają w praktyce etapy badań naukowych od procesu ich projektowania po prezentację raportu badawczego. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł metodologiczny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, II stopień Kierunek: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 h wykładów + 15 h ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu badawczego, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne Punkty ECTS: 3 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach - 10h; Udział w ćwiczeniach - 15h; Udział w konsultacjach – 2h, Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 10h; Przygotowanie zespołowego projektu badawczego - 30h; Przygotowanie do zaliczenia wykładów - 10h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: Udział w wykładach - 10h, Udział w ćwiczeniach - 15h, Udział w konsultacjach - 2h (Suma: 1 ECTS); niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 10h, Przygotowanie zespołowego projektu badań jakościowych - 30h, Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 10h (Suma: 2 ECTS) |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK. Charmaz K. (2013).Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa. Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa. Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego) Kubinowski D. (2013). Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin. Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin. Kunat, B. (2015). Pomiędzy sztuką a badaniem naukowym. Etnografia wizualna jako źródło wiedzy o rzeczywistości edukacyjnej, Pogranicze. Studia Społeczne tom. 26, s.89-102. Kunat, B.(2012). Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, Rocznik Pedagogiczny Polskiej Akademii Nauk, Komitetu Nauk Pedagogicznych nr 35, s. 263-273. Kvale S. (2004). Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok. Kvale S. (2012). Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa. Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf Miles M. B, Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok. Nowotniak J. (2012).Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, „Impuls”, Kraków. Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Silverman D. (2012).Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, , PWN, Warszawa. Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa. |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do projektowania i realizacji badań jakościowych z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach powołanych w trakcie zajęć zespołów badawczych zaprojektują i przeprowadzą badania jakościowe zgodnie z zasadami współczesnych badań pedagogicznych. Ponadto dokonają analizy i interpretacji zgromadzonego materiału badawczego. W konsekwencji zaprezentują wyniki swoich badań podczas seminarium naukowego zorganizowanego podczas ostatniego spotkania. Przedmiot realizowany jest w formie warsztatu metodologicznego skoncentrowanego wokół realizacji zespołowych projektów badawczych. Studenci podczas zajęć poznają w praktyce etapy badań naukowych od procesu ich projektowania po prezentację raportu badawczego. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł metodologiczny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, II stopień Kierunek: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 h wykładów + 15 h ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu badawczego, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne Punkty ECTS: 3 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach - 10h; Udział w ćwiczeniach - 15h; Udział w konsultacjach – 2h, Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 10h; Przygotowanie zespołowego projektu badawczego - 30h; Przygotowanie do zaliczenia wykładów - 10h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: Udział w wykładach - 10h, Udział w ćwiczeniach - 15h, Udział w konsultacjach - 2h (Suma: 1 ECTS); niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 10h, Przygotowanie zespołowego projektu badań jakościowych - 30h, Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 10h (Suma: 2 ECTS) |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK. Charmaz K. (2013).Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa. Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa. Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego) Kubinowski D. (2013). Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin. Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin. Kunat, B. (2015). Pomiędzy sztuką a badaniem naukowym. Etnografia wizualna jako źródło wiedzy o rzeczywistości edukacyjnej, Pogranicze. Studia Społeczne tom. 26, s.89-102. Kunat, B.(2012). Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, Rocznik Pedagogiczny Polskiej Akademii Nauk, Komitetu Nauk Pedagogicznych nr 35, s. 263-273. Kvale S. (2004). Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok. Kvale S. (2012). Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa. Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf Miles M. B, Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok. Nowotniak J. (2012).Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, „Impuls”, Kraków. Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Silverman D. (2012).Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, , PWN, Warszawa. Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa. |
Copyright by University of Bialystok.