Andragogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-1AND |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Andragogika |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Skrócony opis: |
Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowe Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok 1, stopień 1, semestr II Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 24 godzin wykładu Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz prezentacji multimedialnej Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 24 godz. - udział w konsultacjach: 25 godz., - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 24 godz. - egzamin: 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 51 godz. – 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 24 godz. – 1 ECTS |
Literatura: |
1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000 3. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000 4. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005 5. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 6. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007 7. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999 8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992 |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG1 Poznając tradycje i współczesność kształcenia ustawicznego, edukacji i (samo) wychowania w ciągu całego życia człowieka, zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych KP6_WK6 Poznając istotę i założenia andragogiki jako nauki w jej wymiarze teoretyczno-metodologicznym ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę KP6_UO1 W perspektywie zdobytej wiedzy dotyczącej całożyciowej perspektyw rozwoju i kształcenia potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań KP6_KO1 Zgłębiając zawiłości dorosłości między socjalizacją, a wychowaniem, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki KP6_KR1 Przez pryzmat zdobytej wiedzy na temat możliwości oraz ograniczeń rozwoju a także zdolności uczenia się człowieka w ciągu całego życia, dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie wykładów: pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czykier | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czykier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy) Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - rok 1 stopień 1, RES Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 24 godziny Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318 2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236 4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218. 7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000 8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142 12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.] T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259. 13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430 15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143 17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58 18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35 21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80 22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307 23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74 24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27 25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy) Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - rok 1 stopień 1, RES Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 24 godziny Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318 2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236 4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218. 7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000 8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142 12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.] T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259. 13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430 15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143 17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58 18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35 21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80 22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307 23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74 24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27 25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy) Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - rok 1 stopień 1, RES Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 24 godziny Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318 2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236 4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218. 7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000 8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142 12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.] T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259. 13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430 15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143 17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58 18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35 21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80 22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307 23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74 24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27 25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.