Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RN1-1AND
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Andragogika
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 1st. RES niestac.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe

Skrócony opis:

Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowe

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: rok 1, stopień 1, semestr II

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 24 godzin wykładu

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz prezentacji multimedialnej

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 24 godz.

- udział w konsultacjach: 25 godz.,

- przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 24 godz.

- egzamin: 2 godz.

Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 51 godz. – 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 24 godz. – 1 ECTS

Literatura:

1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009

2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000

3. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000

4. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005

5. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

6. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007

7. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999

8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992

Efekty uczenia się:

KP6_WG1

Poznając tradycje i współczesność kształcenia ustawicznego, edukacji i (samo) wychowania w ciągu całego życia człowieka, zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych

KP6_WK6

Poznając istotę i założenia andragogiki jako nauki w jej wymiarze teoretyczno-metodologicznym ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę

KP6_UO1

W perspektywie zdobytej wiedzy dotyczącej całożyciowej perspektyw rozwoju i kształcenia potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań

KP6_KO1

Zgłębiając zawiłości dorosłości między socjalizacją, a wychowaniem, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki

KP6_KR1

Przez pryzmat zdobytej wiedzy na temat możliwości oraz ograniczeń rozwoju a także zdolności uczenia się człowieka w ciągu całego życia, dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie wykładów: pisemny

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Czykier
Prowadzący grup: Krzysztof Czykier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy)

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów/semestr - rok 1 stopień 1, RES

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii

rozwojowej, podstawowych problemów społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 24 godziny

Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje

Punkty ECTS - 3

Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami

a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS

b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS

Literatura:

1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318

2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009

3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236

4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128.

5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009.

6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218.

7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000

8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213.

9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012

10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18

11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142

12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.]

T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259.

13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995

14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430

15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J.

Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143

17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58

18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011

19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48

20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35

21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80

22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307

23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74

24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27

25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Borowik
Prowadzący grup: Joanna Borowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy)

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów/semestr - rok 1 stopień 1, RES

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii

rozwojowej, podstawowych problemów społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 24 godziny

Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje

Punkty ECTS - 3

Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami

a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS

b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS

Literatura:

1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318

2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009

3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236

4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128.

5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009.

6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218.

7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000

8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213.

9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012

10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18

11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142

12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.]

T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259.

13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995

14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430

15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J.

Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143

17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58

18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011

19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48

20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35

21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80

22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307

23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74

24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27

25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy)

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów/semestr - rok 1 stopień 1, RES

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii

rozwojowej, podstawowych problemów społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 24 godziny

Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje

Punkty ECTS - 3

Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami

a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS

b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS

Literatura:

1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318

2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009

3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236

4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128.

5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009.

6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218.

7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000

8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213.

9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012

10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18

11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142

12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.]

T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259.

13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995

14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430

15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J.

Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143

17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58

18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011

19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48

20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35

21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80

22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307

23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74

24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27

25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)