Historia wychowania cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-1HWY1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania cz.1 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów 15 godz. laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film Formy zaliczenia przedmiotu: Wykłady: zaliczenie pisemne na ocenę Laboratoria: zaliczenie pisemne na ocenę Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 30 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g. Czytanie zaleconej literatury: 10g. Zaliczenie wykładów – 2g. Zaliczenie laboratoriów- 2 g. Przygotowanie do zajęć- 20 g. Przygotowanie do zaliczenia– 20g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 56 godz. (1,5 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 2. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 3. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 4. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 5. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 6. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 8. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 9. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. Literatura uzupełniająca 1. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. 2. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963. 3. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987. 4. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 5. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957. 6. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999. 7. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987. 8. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 9. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009 10. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 11. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 12. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 13.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015 14.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012 15. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 16. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji; https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1 - Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia. KA7_WG3- Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać KA7_WK4 - Ma wiedzę dotyczącą alternatywnych form edukacji ich powiązań z nurtami i systemami pedagogicznymi, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KA7_WK7 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi KA7_UO7 - Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska KA7_UU6 - Projektuje i realizuje działania, mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie ku wartościom, wprowadza dzieci/uczniów w świat wartości |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie: - zaliczenie końcowe wykłady zaliczenie na ocenę (forma pisemna) laboratoria zaliczenie na ocenę (forma pisemna) - obecności na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach) -51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej - student złożonym podpisem potwierdza znajomość uzyskanej oceny możliwość realizacji nie więcej niż 50% zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istnieje możliwość wprowadzenia różnorodnych form zaliczenia dla osób ze szczególnymi potrzebami (po wcześniejszym uzgodnieniu z wykładowcą). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Suplicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Suplicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów 15 godz. laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film Formy zaliczenia przedmiotu: Wykłady: zaliczenie pisemne na ocenę Laboratoria: zaliczenie pisemne na ocenę Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 30 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g. Czytanie zaleconej literatury: 10g. Zaliczenie wykładów – 2g. Zaliczenie laboratoriów- 2 g. Przygotowanie do zajęć- 20 g. Przygotowanie do zaliczenia– 20g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 56 godz. (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 2. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 3. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 4. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 5. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 6. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 8. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 9. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. Literatura uzupełniająca 1. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. 2. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963. 3. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987. 4. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 5. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957. 6. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999. 7. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987. 8. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 9. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009 10. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 11. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 12. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 13.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015 14.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012 15. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 16. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji; https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Suplicka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów 15 godz. laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film Formy zaliczenia przedmiotu: Wykłady: zaliczenie pisemne na ocenę Laboratoria: zaliczenie pisemne na ocenę Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 30 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g. Czytanie zaleconej literatury: 10g. Zaliczenie wykładów – 2g. Zaliczenie laboratoriów- 2 g. Przygotowanie do zajęć- 20 g. Przygotowanie do zaliczenia– 20g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 56 godz. (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 2. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 3. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 4. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 5. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 6. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 8. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 9. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. Literatura uzupełniająca 1. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. 2. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963. 3. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987. 4. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 5. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957. 6. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999. 7. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987. 8. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 9. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009 10. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 11. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 12. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 13.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015 14.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012 15. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 16. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji; https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.