Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania cz.1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS1-1HWY1
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia wychowania cz.1
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 1st. RES stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,

szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin

pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych,

kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla

przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia I stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

15 godz. laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w laboratoriach – 15 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g.

Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów i udział w zaliczeniu– 40 g.

Przygotowanie do zaliczenia egzaminu i udział w egzaminie– 30 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 55 godz.(1,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1.Kalinowski M., Pytka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003.

2. Jasiński Z., Mudrecka I. (red.), Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

12. A. Barczyk, P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 2009

13. J. Mazur, Opieka i resocjalizacja wobec przestępczości nieletnich w okresie międzywojennym na przykładzie Lublina, Kraków 2017.

Literatura uzupełniająca do wyboru

1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966.

2. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.

3.Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.

4. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

5. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2006.

6. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska, Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie (1919-1939), Warszawa 2018

7. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

8. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

9. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

10.Suplicka A. , Oświata w województwie białostockim – w 100. rocznicę utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (1922-2022), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022

11.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015.

12.Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno – pedagogiczne XX-XXI wieku, red. Elwira J. Kryńska, A. Szarkowska, U. Wróblewska, Białystok 2012, ss.336.

13. Dziecko w historii – wątek korczakowski, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2013, ss. 385.

14. Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017,

15. Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim, red. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Łukasz Kalisz, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2020,

16. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka, tom I, red. Elwira Jolanta Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021

17. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022;

18.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012

Materiały źródłowe

1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994.

2. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993.

3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969.

4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996.

Efekty uczenia się:

- ma uporządkowaną wiedzę na temat historycznych podstaw opieki, wychowania i kształcenia, jego społeczno-kulturowych, KP6_WG3 (weryfikacja: zaliczenie końcowe)

- zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KP6_WK4 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć)

- potrafi dokonać interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej w ujęciu historycznym KP6_UW1 (weryfikacja: zaliczenie końcowe)

-potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu historii wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych KP6_UW2 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć)

- potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych KP6_UO1, (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć)

- potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi KP6_UO2 (weryfikacja: obserwacja podczas zajęć)

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji KP6_KK1, (samoocena)

- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, przestrzegania zasad etyki zawodowe KP6_KO2 (samoocena)

- dostrzega i rozumie wartość i znaczenie działalności opiekuńczo-wychowawczej przedstawicieli myśli pedagogicznej KP6_KR1 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie odbywa się na podstawie:

wykłady zaliczenie na ocenę (forma pisemna)

laboratoria zaliczenie na ocenę (forma pisemna)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Suplicka
Prowadzący grup: Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,

szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin

pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych,

kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla

przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia I stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

15 godz. laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w laboratoriach – 15 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g.

Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów i udział w zaliczeniu– 40 g.

Przygotowanie do zaliczenia egzaminu i udział w egzaminie– 30 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 55 godz.(1,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1.Kalinowski M., Pytka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003.

2. Jasiński Z., Mudrecka I. (red.), Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

12. A. Barczyk, P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 2009

13. J. Mazur, Opieka i resocjalizacja wobec przestępczości nieletnich w okresie międzywojennym na przykładzie Lublina, Kraków 2017.

Literatura uzupełniająca do wyboru

1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966.

2. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.

3.Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.

4. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

5. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2006.

6. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska, Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie (1919-1939), Warszawa 2018

7. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

8. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

9. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

10.Suplicka A. , Oświata w województwie białostockim – w 100. rocznicę utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (1922-2022), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022

11.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015.

12.Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno – pedagogiczne XX-XXI wieku, red. Elwira J. Kryńska, A. Szarkowska, U. Wróblewska, Białystok 2012, ss.336.

13. Dziecko w historii – wątek korczakowski, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2013, ss. 385.

14. Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017,

15. Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim, red. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Łukasz Kalisz, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2020,

16. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka, tom I, red. Elwira Jolanta Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021

17. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022;

18.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012

Materiały źródłowe

1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994.

2. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993.

3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969.

4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Suplicka
Prowadzący grup: Joanna Dąbrowska, Agnieszka Suplicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,

szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin

pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych,

kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla

przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia I stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

15 godz. laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w laboratoriach – 15 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g.

Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów i udział w zaliczeniu– 40 g.

Przygotowanie do zaliczenia egzaminu i udział w egzaminie– 30 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 55 godz.(1,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1.Kalinowski M., Pytka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003.

2. Jasiński Z., Mudrecka I. (red.), Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

12. A. Barczyk, P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 2009

13. J. Mazur, Opieka i resocjalizacja wobec przestępczości nieletnich w okresie międzywojennym na przykładzie Lublina, Kraków 2017.

Literatura uzupełniająca do wyboru

1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966.

2. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.

3.Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.

4. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

5. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2006.

6. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska, Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie (1919-1939), Warszawa 2018

7. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

8. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

9. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

10.Suplicka A. , Oświata w województwie białostockim – w 100. rocznicę utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (1922-2022), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022

11.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015.

12.Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno – pedagogiczne XX-XXI wieku, red. Elwira J. Kryńska, A. Szarkowska, U. Wróblewska, Białystok 2012, ss.336.

13. Dziecko w historii – wątek korczakowski, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2013, ss. 385.

14. Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017,

15. Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim, red. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Łukasz Kalisz, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2020,

16. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka, tom I, red. Elwira Jolanta Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021

17. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022;

18.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012

Materiały źródłowe

1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994.

2. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993.

3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969.

4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,

szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin

pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych,

kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla

przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia I stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

15 godz. laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w laboratoriach – 15 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g.

Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów i udział w zaliczeniu– 40 g.

Przygotowanie do zaliczenia egzaminu i udział w egzaminie– 30 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 55 godz.(1,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1.Kalinowski M., Pytka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003.

2. Jasiński Z., Mudrecka I. (red.), Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

12. A. Barczyk, P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 2009

13. J. Mazur, Opieka i resocjalizacja wobec przestępczości nieletnich w okresie międzywojennym na przykładzie Lublina, Kraków 2017.

Literatura uzupełniająca do wyboru

1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966.

2. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.

3.Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.

4. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

5. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2006.

6. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska, Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie (1919-1939), Warszawa 2018

7. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

8. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

9. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

10.Suplicka A. , Oświata w województwie białostockim – w 100. rocznicę utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (1922-2022), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022

11.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015.

12.Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno – pedagogiczne XX-XXI wieku, red. Elwira J. Kryńska, A. Szarkowska, U. Wróblewska, Białystok 2012, ss.336.

13. Dziecko w historii – wątek korczakowski, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2013, ss. 385.

14. Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017,

15. Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim, red. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Łukasz Kalisz, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2020,

16. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka, tom I, red. Elwira Jolanta Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021

17. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022;

18.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012

Materiały źródłowe

1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994.

2. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993.

3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969.

4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)