Historia wychowania cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-1HWY1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania cz.1 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia I stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów 15 godz. laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 g. Udział w laboratoriach – 15 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g. Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów i udział w zaliczeniu– 40 g. Przygotowanie do zaliczenia egzaminu i udział w egzaminie– 30 g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 55 godz.(1,5 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. (1,5 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1.Kalinowski M., Pytka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. 2. Jasiński Z., Mudrecka I. (red.), Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004. 3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. 12. A. Barczyk, P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 2009 13. J. Mazur, Opieka i resocjalizacja wobec przestępczości nieletnich w okresie międzywojennym na przykładzie Lublina, Kraków 2017. Literatura uzupełniająca do wyboru 1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966. 2. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 3.Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 4. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 5. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2006. 6. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska, Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie (1919-1939), Warszawa 2018 7. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 8. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 9. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 10.Suplicka A. , Oświata w województwie białostockim – w 100. rocznicę utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (1922-2022), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 11.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015. 12.Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno – pedagogiczne XX-XXI wieku, red. Elwira J. Kryńska, A. Szarkowska, U. Wróblewska, Białystok 2012, ss.336. 13. Dziecko w historii – wątek korczakowski, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2013, ss. 385. 14. Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017, 15. Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim, red. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Łukasz Kalisz, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2020, 16. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka, tom I, red. Elwira Jolanta Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021 17. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022; 18.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012 Materiały źródłowe 1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 2. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
- ma uporządkowaną wiedzę na temat historycznych podstaw opieki, wychowania i kształcenia, jego społeczno-kulturowych, KP6_WG3 (weryfikacja: zaliczenie końcowe) - zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KP6_WK4 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć) - potrafi dokonać interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej w ujęciu historycznym KP6_UW1 (weryfikacja: zaliczenie końcowe) -potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu historii wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych KP6_UW2 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć) - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych KP6_UO1, (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć) - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi KP6_UO2 (weryfikacja: obserwacja podczas zajęć) - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji KP6_KK1, (samoocena) - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, przestrzegania zasad etyki zawodowe KP6_KO2 (samoocena) - dostrzega i rozumie wartość i znaczenie działalności opiekuńczo-wychowawczej przedstawicieli myśli pedagogicznej KP6_KR1 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie: wykłady zaliczenie na ocenę (forma pisemna) laboratoria zaliczenie na ocenę (forma pisemna) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Suplicka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia I stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów 15 godz. laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 g. Udział w laboratoriach – 15 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g. Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów i udział w zaliczeniu– 40 g. Przygotowanie do zaliczenia egzaminu i udział w egzaminie– 30 g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 55 godz.(1,5 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1.Kalinowski M., Pytka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. 2. Jasiński Z., Mudrecka I. (red.), Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004. 3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. 12. A. Barczyk, P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 2009 13. J. Mazur, Opieka i resocjalizacja wobec przestępczości nieletnich w okresie międzywojennym na przykładzie Lublina, Kraków 2017. Literatura uzupełniająca do wyboru 1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966. 2. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 3.Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 4. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 5. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2006. 6. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska, Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie (1919-1939), Warszawa 2018 7. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 8. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 9. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 10.Suplicka A. , Oświata w województwie białostockim – w 100. rocznicę utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (1922-2022), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 11.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015. 12.Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno – pedagogiczne XX-XXI wieku, red. Elwira J. Kryńska, A. Szarkowska, U. Wróblewska, Białystok 2012, ss.336. 13. Dziecko w historii – wątek korczakowski, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2013, ss. 385. 14. Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017, 15. Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim, red. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Łukasz Kalisz, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2020, 16. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka, tom I, red. Elwira Jolanta Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021 17. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022; 18.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012 Materiały źródłowe 1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 2. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Suplicka | |
Prowadzący grup: | Joanna Dąbrowska, Agnieszka Suplicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia I stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów 15 godz. laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 g. Udział w laboratoriach – 15 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g. Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów i udział w zaliczeniu– 40 g. Przygotowanie do zaliczenia egzaminu i udział w egzaminie– 30 g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 55 godz.(1,5 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1.Kalinowski M., Pytka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. 2. Jasiński Z., Mudrecka I. (red.), Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004. 3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. 12. A. Barczyk, P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 2009 13. J. Mazur, Opieka i resocjalizacja wobec przestępczości nieletnich w okresie międzywojennym na przykładzie Lublina, Kraków 2017. Literatura uzupełniająca do wyboru 1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966. 2. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 3.Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 4. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 5. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2006. 6. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska, Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie (1919-1939), Warszawa 2018 7. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 8. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 9. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 10.Suplicka A. , Oświata w województwie białostockim – w 100. rocznicę utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (1922-2022), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 11.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015. 12.Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno – pedagogiczne XX-XXI wieku, red. Elwira J. Kryńska, A. Szarkowska, U. Wróblewska, Białystok 2012, ss.336. 13. Dziecko w historii – wątek korczakowski, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2013, ss. 385. 14. Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017, 15. Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim, red. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Łukasz Kalisz, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2020, 16. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka, tom I, red. Elwira Jolanta Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021 17. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022; 18.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012 Materiały źródłowe 1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 2. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia I stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów 15 godz. laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 g. Udział w laboratoriach – 15 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g. Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów i udział w zaliczeniu– 40 g. Przygotowanie do zaliczenia egzaminu i udział w egzaminie– 30 g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 55 godz.(1,5 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1.Kalinowski M., Pytka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. 2. Jasiński Z., Mudrecka I. (red.), Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004. 3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. 12. A. Barczyk, P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 2009 13. J. Mazur, Opieka i resocjalizacja wobec przestępczości nieletnich w okresie międzywojennym na przykładzie Lublina, Kraków 2017. Literatura uzupełniająca do wyboru 1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966. 2. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 3.Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 4. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 5. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2006. 6. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska, Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie (1919-1939), Warszawa 2018 7. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 8. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 9. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 10.Suplicka A. , Oświata w województwie białostockim – w 100. rocznicę utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (1922-2022), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 11.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015. 12.Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno – pedagogiczne XX-XXI wieku, red. Elwira J. Kryńska, A. Szarkowska, U. Wróblewska, Białystok 2012, ss.336. 13. Dziecko w historii – wątek korczakowski, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2013, ss. 385. 14. Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017, 15. Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim, red. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Łukasz Kalisz, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2020, 16. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka, tom I, red. Elwira Jolanta Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021 17. Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022; 18.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012 Materiały źródłowe 1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 2. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.