Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS1-2PSP
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. RES stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Osoba studiująca powinna posiadać kompetencję zgodne z efektami uczenia się, zawartymi w opisach wcześniejszych etapów studiów, zawartych w ich programie.

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie Osób studiujących w problematykę pedagogiki społecznej. Rozbudzenie ich zainteresowań

zróżnicowanymi środowiskami funkcjonowania współczesnego człowieka oraz uwrażliwienie na aktualne problemy społeczne.

Pełny opis:

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_3_MODUŁ OGÓLNOPEDAGOGICZNY

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr - rok 2, semestr zimowy

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

wykład - 15 godz.

ćwiczenia - 45 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące (praca w grupach), problemowe, konsultacje, case studies

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 45 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 55 godz.

-przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

- udział w konsultacjach: 15 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 70 godz.

- o charakterze praktycznym: 75 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cichosz M., (2016), O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków

Danilewicz W., W. Theiss (2014) (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak,

Warszawa

Sosnowski, T., (2018), Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Sosnowski, T., W. Danilewicz, M. Sobecki, (2016) Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam

Marszałek, Toruń

Danilewicz W., (2010) Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok

Kawula S. (2001) (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń

Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 2, warszawa

Danilewicz W., T. Kasprzak, M. M. Perkowska, M. Żywno (2022), Praktyki społeczne w czasie pandemii COVID-19. Wybrane działania i

ich implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok .

Sroczyński W. K., (2024), Pedagogika społeczna: geneza, tradycja, przyszłość, Dobrzyńskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa.

Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi: jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej (red.) J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak

Błaszczyk, E.Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz, (2022), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza,

Poznań.

Literatura dodatkowa:

Ewa, W. (2017). Był sobie chłopczyk. Wydawnictwo: Czarne.

Dvorakova P. (2022), Wrony, Wydawnictwo: Stara Szkoła.

Suchecka, J. (2022). Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze. WAB.

Wiśniewski M. R., (2024), Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci, Wydawnictwo: Czarne.

Jacoń, P. (2021). My, trans. Wydawnictwo: RM.

Józefiak, B. (2023). Wszyscy tak jeżdżą. Wydawnictwo: Czarne.

Efekty uczenia się:

W obszarze WIEDZA, Osoba studiująca:

KP6_WG1

zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz

zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;

KP6_WG7

ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach;

KP6_WK3

ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych,

ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

W obszarze UMIEJĘTNOŚCI osoba studiująca potrafi:

KP6_UW1

dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje

ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;

KP6_UW3

posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania

motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i

prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań

praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności

pedagogicznej;

W obszarze KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH osoba studiująca jest gotowa do:

KP6_KK2

doceniania znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju

prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą

wiedzę do projektowania działań zawodowych.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem (pytania zamknięte i otwarte).

Egzamin pisemny składający się z 4 zadań otwartych, problemowych dotyczących treści prezentowanych na wykładzie

Za każde zadanie Studentka/Student może otrzymać maksymalnie 5 pkt. (max. 20 pkt.)

55% punktów (11 pkt.) jest wymagane jako minimum do zaliczenia przedmiotu.----

Progi punktowe / procentowe potrzebne do uzyskania odpowiedniej oceny:

- poniżej 55% - ocena - 2.0 ndst,

- na oc. - 3.0 dst -- (55% - 64,9%),

- na oc. - 3.5 dst+ --- (65% - 74,9%),

- na oc. - 4.0 db --- (75% - 81,9%),

- na oc. - 4,5 db+ --- (82% - 88,9%),

- na oc. - 5.0 bdb --- (89% - 100%).

Punktacja/oceny:

20.00-18.00- bdb (5.0)

17.75-16.50 - db+ (4.5)

16.25-15.00 - db (4.0)

14.75-13.00 - dst+ (3.5)

12.75-11.00 - dst (3.0)

mniej niż 11.00 - ndst (2.0)

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach,

pracach zespołowych, projektach, ocenianych w sposób ciągły.

Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego

zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w

danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który ma 50% nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie

oceny ciągłej i oceny z pracy zaliczeniowej (np. prezentacja projektu przygotowanego w grupie roboczej).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Perkowska
Prowadzący grup: Marta Perkowska, Tomasz Śliwowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Perkowska
Prowadzący grup: Ismo-Olav Kjäldman, Marta Perkowska, Tomasz Śliwowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie Osób studiujących w problematykę pedagogiki społecznej. Rozbudzenie ich zainteresowań

zróżnicowanymi środowiskami funkcjonowania współczesnego człowieka oraz uwrażliwienie na aktualne problemy społeczne.

Pełny opis:

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_3_MODUŁ OGÓLNOPEDAGOGICZNY

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr - rok 2, semestr zimowy

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

wykład - 15 godz.

ćwiczenia - 45 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące (praca w grupach), problemowe, konsultacje, case studies

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 45 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 55 godz.

-przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

- udział w konsultacjach: 15 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 70 godz.

- o charakterze praktycznym: 75 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cichosz M., (2016), O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków

Danilewicz W., W. Theiss (2014) (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak,

Warszawa

Sosnowski, T., (2018), Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Sosnowski, T., W. Danilewicz, M. Sobecki, (2016) Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam

Marszałek, Toruń

Danilewicz W., (2010) Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok

Kawula S. (2001) (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń

Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 2, warszawa

Danilewicz W., T. Kasprzak, M. M. Perkowska, M. Żywno (2022), Praktyki społeczne w czasie pandemii COVID-19. Wybrane działania i

ich implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok .

Sroczyński W. K., (2024), Pedagogika społeczna: geneza, tradycja, przyszłość, Dobrzyńskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa.

Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi: jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej (red.) J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak

Błaszczyk, E.Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz, (2022), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza,

Poznań.

Literatura dodatkowa:

Ewa, W. (2017). Był sobie chłopczyk. Wydawnictwo: Czarne.

Dvorakova P. (2022), Wrony, Wydawnictwo: Stara Szkoła.

Suchecka, J. (2022). Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze. WAB.

Wiśniewski M. R., (2024), Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci, Wydawnictwo: Czarne.

Jacoń, P. (2021). My, trans. Wydawnictwo: RM.

Józefiak, B. (2023). Wszyscy tak jeżdżą. Wydawnictwo: Czarne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)