Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-2PSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Osoba studiująca powinna posiadać kompetencję zgodne z efektami uczenia się, zawartymi w opisach wcześniejszych etapów studiów, zawartych w ich programie. |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie Osób studiujących w problematykę pedagogiki społecznej. Rozbudzenie ich zainteresowań zróżnicowanymi środowiskami funkcjonowania współczesnego człowieka oraz uwrażliwienie na aktualne problemy społeczne. |
Pełny opis: |
Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_3_MODUŁ OGÓLNOPEDAGOGICZNY Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr - rok 2, semestr zimowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz. ćwiczenia - 45 godz. Metody dydaktyczne: wykład, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące (praca w grupach), problemowe, konsultacje, case studies Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 45 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 55 godz. -przygotowanie do egzaminu: 20 godz. - udział w konsultacjach: 15 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami:- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 70 godz. - o charakterze praktycznym: 75 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cichosz M., (2016), O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków Danilewicz W., W. Theiss (2014) (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa Sosnowski, T., (2018), Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Sosnowski, T., W. Danilewicz, M. Sobecki, (2016) Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń Danilewicz W., (2010) Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok Kawula S. (2001) (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 2, warszawa Danilewicz W., T. Kasprzak, M. M. Perkowska, M. Żywno (2022), Praktyki społeczne w czasie pandemii COVID-19. Wybrane działania i ich implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok . Sroczyński W. K., (2024), Pedagogika społeczna: geneza, tradycja, przyszłość, Dobrzyńskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa. Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi: jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej (red.) J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak Błaszczyk, E.Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz, (2022), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań. Literatura dodatkowa: Ewa, W. (2017). Był sobie chłopczyk. Wydawnictwo: Czarne. Dvorakova P. (2022), Wrony, Wydawnictwo: Stara Szkoła. Suchecka, J. (2022). Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze. WAB. Wiśniewski M. R., (2024), Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci, Wydawnictwo: Czarne. Jacoń, P. (2021). My, trans. Wydawnictwo: RM. Józefiak, B. (2023). Wszyscy tak jeżdżą. Wydawnictwo: Czarne. |
Efekty uczenia się: |
W obszarze WIEDZA, Osoba studiująca: KP6_WG1 zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; KP6_WG7 ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach; KP6_WK3 ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. W obszarze UMIEJĘTNOŚCI osoba studiująca potrafi: KP6_UW1 dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; KP6_UW3 posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej; W obszarze KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH osoba studiująca jest gotowa do: KP6_KK2 doceniania znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem (pytania zamknięte i otwarte). Egzamin pisemny składający się z 4 zadań otwartych, problemowych dotyczących treści prezentowanych na wykładzie Za każde zadanie Studentka/Student może otrzymać maksymalnie 5 pkt. (max. 20 pkt.) 55% punktów (11 pkt.) jest wymagane jako minimum do zaliczenia przedmiotu.---- Progi punktowe / procentowe potrzebne do uzyskania odpowiedniej oceny: - poniżej 55% - ocena - 2.0 ndst, - na oc. - 3.0 dst -- (55% - 64,9%), - na oc. - 3.5 dst+ --- (65% - 74,9%), - na oc. - 4.0 db --- (75% - 81,9%), - na oc. - 4,5 db+ --- (82% - 88,9%), - na oc. - 5.0 bdb --- (89% - 100%). Punktacja/oceny: 20.00-18.00- bdb (5.0) 17.75-16.50 - db+ (4.5) 16.25-15.00 - db (4.0) 14.75-13.00 - dst+ (3.5) 12.75-11.00 - dst (3.0) mniej niż 11.00 - ndst (2.0) Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach, pracach zespołowych, projektach, ocenianych w sposób ciągły. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który ma 50% nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i oceny z pracy zaliczeniowej (np. prezentacja projektu przygotowanego w grupie roboczej). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Perkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Perkowska, Tomasz Śliwowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Perkowska | |
Prowadzący grup: | Ismo-Olav Kjäldman, Marta Perkowska, Tomasz Śliwowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie Osób studiujących w problematykę pedagogiki społecznej. Rozbudzenie ich zainteresowań zróżnicowanymi środowiskami funkcjonowania współczesnego człowieka oraz uwrażliwienie na aktualne problemy społeczne. |
|
Pełny opis: |
Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_3_MODUŁ OGÓLNOPEDAGOGICZNY Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr - rok 2, semestr zimowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz. ćwiczenia - 45 godz. Metody dydaktyczne: wykład, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące (praca w grupach), problemowe, konsultacje, case studies Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 45 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 55 godz. -przygotowanie do egzaminu: 20 godz. - udział w konsultacjach: 15 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami:- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 70 godz. - o charakterze praktycznym: 75 godz. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cichosz M., (2016), O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków Danilewicz W., W. Theiss (2014) (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa Sosnowski, T., (2018), Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Sosnowski, T., W. Danilewicz, M. Sobecki, (2016) Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń Danilewicz W., (2010) Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok Kawula S. (2001) (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 2, warszawa Danilewicz W., T. Kasprzak, M. M. Perkowska, M. Żywno (2022), Praktyki społeczne w czasie pandemii COVID-19. Wybrane działania i ich implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok . Sroczyński W. K., (2024), Pedagogika społeczna: geneza, tradycja, przyszłość, Dobrzyńskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa. Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi: jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej (red.) J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak Błaszczyk, E.Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz, (2022), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań. Literatura dodatkowa: Ewa, W. (2017). Był sobie chłopczyk. Wydawnictwo: Czarne. Dvorakova P. (2022), Wrony, Wydawnictwo: Stara Szkoła. Suchecka, J. (2022). Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze. WAB. Wiśniewski M. R., (2024), Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci, Wydawnictwo: Czarne. Jacoń, P. (2021). My, trans. Wydawnictwo: RM. Józefiak, B. (2023). Wszyscy tak jeżdżą. Wydawnictwo: Czarne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.