Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS1-2PSP
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. RES stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Osoba studiująca powinna posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych. Zaliczenie uprzednich etapów kształcenia powinno przełożyć się na wyposażenie Osoby studiującej w kompetencję ułatwiające uczestnictwo w zajęciach z pedagogiki społecznej tzn.

1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych.

2.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków.

3.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się.

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie Osób studiujących w problematykę pedagogiki społecznej. Wyjaśnienie genezy powstania tej subdyscypliny oraz wskazania głównych obszarów badawczych (człowiek w sytuacji zagrożenia, migracje, doświadczenie choroby, przemiany w obszarze życia rodzinnego, wolontariat, instytucjonalne formy wsparcia, grupa rówieśnicza i in.) Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów zróżnicowanymi środowiskami funkcjonowania współczesnego człowieka oraz uwrażliwienie na aktualne problemy społeczne.

Pełny opis:

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_3_MODUŁ OGÓLNOPEDAGOGICZNY

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr - rok 2, semestr zimowy

Metody dydaktyczne: pokaz, burza mózgów, metody problemowe, dyskusja, case studies.

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 45 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz.

- przygotowanie do zaliczenia wykładu: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 70 godz.

- niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 80 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa: Cichosz M., (2016), O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków

Danilewicz W., W. Theiss (2014) (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak,

Warszawa

Sosnowski, T., (2018), Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Danilewicz, W. T. (2021). " Moi rodzice pracowali za granicą": dorosłe dzieci migrantów o praktykach rodzinnej codzienności. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Danilewicz W., (2010) Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok

Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 2, warszawa

Danilewicz W., T. Kasprzak, M. M. Perkowska, M. Żywno (2022), Praktyki społeczne w czasie pandemii COVID-19. Wybrane działania i

ich implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok .

Sroczyński W. K., (2024), Pedagogika społeczna: geneza, tradycja, przyszłość, Dobrzyńskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa.

Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi: jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej (red.) J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak

Błaszczyk, E.Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz, (2022), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza,

Poznań.

Kwiatkowski, S. M., Nauk, P. A., & Pedagogicznych, K. N. (Eds.). (2021). Współczesne problemy pedagogiki w kierunku integracji teorii z praktyką. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Literatura dodatkowa:

Ewa, W. (2017). Był sobie chłopczyk. Wydawnictwo: Czarne.

Dvorakova P. (2022), Wrony, Wydawnictwo: Stara Szkoła.

Suchecka, J. (2022). Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze. WAB. Wiśniewski M. R., (2024), Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci, Wydawnictwo: Czarne.

Jacoń, P. (2021). My, trans. Wydawnictwo: RM.

Józefiak, B. (2023). Wszyscy tak jeżdżą. Wydawnictwo: Czarne.

Efekty uczenia się:

KP6_WG1 Osoba studiująca posługuję się w sposób adekwatny terminologią używaną w pedagogice społecznej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (sposób weryfikacji: pytania egzaminacyjne, ocena wypowiedzi osoby studiującej w czasie zajęć, ocena pracy zaliczeniowej przygotowywanej w ramach ćwiczeń, kolokwium).

KP6_WG7 Osoba studiująca ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach (sposób weryfikacji: ocena wypowiedzi osoby studiującej w czasie zajęć, ocena pracy zaliczeniowej przygotowywanej w ramach ćwiczeń, kolokwium).

KP6_WK3 Osoba studiująca ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (sposób weryfikacji: ocena wypowiedzi osoby studiującej w czasie zajęć, ocena pracy zaliczeniowej przygotowywanej w ramach ćwiczeń, kolokwium).

KP6_UW1 Osoba studiująca dokonuje obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych w perspektywie pedagogiki społecznej. Analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (sposób weryfikacji: pytania egzaminacyjne, ocena wypowiedzi osoby studiującej w czasie zajęć, ocena pracy zaliczeniowej przygotowywanej w ramach ćwiczeń, kolokwium).

KP6_UW3 Osoba studiująca posługuje się ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki społecznej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych charakterystycznych dla różnych kontekstów działalności pedagogicznej (sposób weryfikacji: pytania egzaminacyjne, ocena wypowiedzi osoby studiującej w czasie zajęć, ocena pracy zaliczeniowej przygotowywanej w ramach ćwiczeń, kolokwium).

KP6_KK2 Osoba studiująca doceniania znaczenie nauk pedagogicznych (pedagogiki społecznej) dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i deklaratywnie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (sposób weryfikacji: ocena wypowiedzi osoby studiującej w czasie zajęć, ocena pracy zaliczeniowej przygotowywanej w ramach ćwiczeń, kolokwium).

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem (pytania zamknięte i otwarte).

Egzamin pisemny składający się z 4 zadań otwartych, problemowych dotyczących treści prezentowanych na wykładzie

Za każde zadanie Osoba studiująca może otrzymać maksymalnie 5 pkt. (max. 20 pkt.) 55% punktów (11 pkt.) jest wymagane jako minimum do zaliczenia przedmiotu.----

Progi punktowe / procentowe potrzebne do uzyskania odpowiedniej oceny:

- poniżej 55% - ocena - 2.0 ndst,

- na oc. - 3.0 dst -- (55% - 64,9%),

- na oc. - 3.5 dst+ --- (65% - 74,9%),

- na oc. - 4.0 db --- (75% - 81,9%),

- na oc. - 4,5 db+ --- (82% - 88,9%),

- na oc. - 5.0 bdb --- (89% - 100%).

Punktacja/oceny:

20.00-18.00- bdb (5.0)

17.75-16.50 - db+ (4.5)

16.25-15.00 - db (4.0)

14.75-13.00 - dst+ (3.5)

12.75-11.00 - dst (3.0)

mniej niż 11.00 - ndst (2.0)

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach tj. pracach zespołowych, projektach, ocenianych w sposób ciągły. Dozwolone są dwie nieobecność na ćwiczeniach, które nie podlegają zaliczeniu, o ile nie miały miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność powinna być zaliczona na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczona Osoba, która ma 50% nieobecności.

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i oceny z pracy zaliczeniowej (np. prezentacja projektu/prezentacji przygotowanego w grupie roboczej).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Perkowska
Prowadzący grup: Marta Perkowska, Tomasz Śliwowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Perkowska
Prowadzący grup: Ismo-Olav Kjäldman, Marta Perkowska, Tomasz Śliwowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie Osób studiujących w problematykę pedagogiki społecznej. Wyjaśnienie genezy powstania tej subdyscypliny oraz wskazania głównych obszarów badawczych (człowiek w sytuacji zagrożenia, migracje, doświadczenie choroby, przemiany w obszarze życia rodzinnego, wolontariat, instytucjonalne formy wsparcia, grupa rówieśnicza i in.) Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów zróżnicowanymi środowiskami funkcjonowania współczesnego człowieka oraz uwrażliwienie na aktualne problemy społeczne.

Pełny opis:

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_3_MODUŁ OGÓLNOPEDAGOGICZNY

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr - rok 2, semestr zimowy

Metody dydaktyczne: pokaz, burza mózgów, metody problemowe, dyskusja, case studies.

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 45 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz.

- przygotowanie do zaliczenia wykładu: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 70 godz.

- niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 80 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cichosz M., (2016), O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków

Danilewicz W., W. Theiss (2014) (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak,

Warszawa

Sosnowski, T., (2018), Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Danilewicz, W. T. (2021). " Moi rodzice pracowali za granicą": dorosłe dzieci migrantów o praktykach rodzinnej codzienności. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Danilewicz W., (2010) Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok

Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 2, warszawa

Danilewicz W., T. Kasprzak, M. M. Perkowska, M. Żywno (2022), Praktyki społeczne w czasie pandemii COVID-19. Wybrane działania i

ich implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok .

Sroczyński W. K., (2024), Pedagogika społeczna: geneza, tradycja, przyszłość, Dobrzyńskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa.

Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi: jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej (red.) J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak

Błaszczyk, E.Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz, (2022), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza,

Poznań.

Kwiatkowski, S. M., Nauk, P. A., & Pedagogicznych, K. N. (Eds.). (2021). Współczesne problemy pedagogiki w kierunku integracji teorii z praktyką. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Literatura dodatkowa:

Ewa, W. (2017). Był sobie chłopczyk. Wydawnictwo: Czarne.

Dvorakova P. (2022), Wrony, Wydawnictwo: Stara Szkoła.

Suchecka, J. (2022). Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze. WAB. Wiśniewski M. R., (2024), Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci, Wydawnictwo: Czarne.

Jacoń, P. (2021). My, trans. Wydawnictwo: RM.

Józefiak, B. (2023). Wszyscy tak jeżdżą. Wydawnictwo: Czarne.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie Osób studiujących w problematykę pedagogiki społecznej. Wyjaśnienie genezy powstania tej subdyscypliny oraz wskazania głównych obszarów badawczych (człowiek w sytuacji zagrożenia, migracje, doświadczenie choroby, przemiany w obszarze życia rodzinnego, wolontariat, instytucjonalne formy wsparcia, grupa rówieśnicza i in.) Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów zróżnicowanymi środowiskami funkcjonowania współczesnego człowieka oraz uwrażliwienie na aktualne problemy społeczne.

Pełny opis:

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_3_MODUŁ OGÓLNOPEDAGOGICZNY

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr - rok 2, semestr zimowy

Metody dydaktyczne: pokaz, burza mózgów, metody problemowe, dyskusja, case studies.

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 45 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz.

- przygotowanie do zaliczenia wykładu: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 70 godz.

- niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 80 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cichosz M., (2016), O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków

Danilewicz W., W. Theiss (2014) (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak,

Warszawa

Sosnowski, T., (2018), Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Danilewicz, W. T. (2021). " Moi rodzice pracowali za granicą": dorosłe dzieci migrantów o praktykach rodzinnej codzienności. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Danilewicz W., (2010) Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok

Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 2, warszawa

Danilewicz W., T. Kasprzak, M. M. Perkowska, M. Żywno (2022), Praktyki społeczne w czasie pandemii COVID-19. Wybrane działania i

ich implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok .

Sroczyński W. K., (2024), Pedagogika społeczna: geneza, tradycja, przyszłość, Dobrzyńskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa.

Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi: jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej (red.) J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak

Błaszczyk, E.Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz, (2022), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza,

Poznań.

Kwiatkowski, S. M., Nauk, P. A., & Pedagogicznych, K. N. (Eds.). (2021). Współczesne problemy pedagogiki w kierunku integracji teorii z praktyką. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Literatura dodatkowa:

Ewa, W. (2017). Był sobie chłopczyk. Wydawnictwo: Czarne.

Dvorakova P. (2022), Wrony, Wydawnictwo: Stara Szkoła.

Suchecka, J. (2022). Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze. WAB. Wiśniewski M. R., (2024), Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci, Wydawnictwo: Czarne.

Jacoń, P. (2021). My, trans. Wydawnictwo: RM.

Józefiak, B. (2023). Wszyscy tak jeżdżą. Wydawnictwo: Czarne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)