Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-2JAA
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok SPC SJ sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać umiejętność analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest realizacja treści, które umożliwią studentowi zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu opieki i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w aspekcie teoretycznym i praktycznym, jak też uregulowań prawnych.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - stacjonarne

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne

Rok studiów - 2 rok SPC SJ sem.zimowy

Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym

Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne

Punkty ECTS - 2 punkty

Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 10 godzin,

udział w ćwiczeniach: 10 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin,

przygotowanie do zajęć: 10 godzin, przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń: 10 godzin, przygotowanie do zaliczenia z wykładów:10 godzin

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h i 1 punkt ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 30 godzin i 1 punkt ECTS

Literatura:

Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej. Jelenia Góra 2013

Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2006

Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. I i II, Olsztyn 2006

Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza, [w:] Śliwerski B.

(red.), Pedagogika, T. 3 Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk 2006.

Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000

Jundziłł E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Gdańsk 2008

Materne J., Funkcje opiekuńcze szkoły. Wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, Warszawa-Łódź 1988.

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej, Warszawa 2005.

strony internetowe np. ore.edu

samodzielnie wybrana literatura do realizacji projektu zespołowego

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca.

Student zna i rozumie organizację i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.

Student potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji.

Student potrafi wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne uczniów oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

Student potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów.

Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie ćwiczeń - projekt zespołowy

zaliczenie wykładów - zaliczenie w formie pisemnej (pytania otwarte i zamknięte)

Do zaliczenia może przystąpić student posiadający maksymalnie po 2 nieobecności podczas ćwiczeń i wykładów.

Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu, wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z zaliczenia. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Walewska
Prowadzący grup: Agnieszka Sobolewska-Popko, Marta Walewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Walewska
Prowadzący grup: Agnieszka Sobolewska-Popko, Marta Walewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)