Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3GNW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie z merytorycznymi i metodycznymi podstawami pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości rozwojowych i edukacyjnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: III rok/ 6 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godz. - wykłady; 10 godz. - ćwiczenia Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w wykładach 10h - Udział w ćwiczeniach 10h - Przygotowanie do ćwiczeń 12h Przygotowanie zadań projektowych – 8h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h - Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i obecność na nim: 10+1 = 11h Razem: 53h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 23h/ 0,9 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 30h/ 1,1 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Bogdanowicz M. (1994). O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Lublin: Wydawnictwo Popularnonaukowe "LINEA". • Bogdanowicz M., Borkowska A. (2010). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Cz. I, MEN, Warszawa. • Czajkowska I., Herda K. (2001). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP, wyd. 4. • Górniewicz E. (1995). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wydawnictwo adam_ marszałek. • Gruszczyk-Kolczyńska E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. • Skałbania B., Lewandowska-Kidoń (2022). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Literatura uzupełniająca: • Bogdanowicz M. (2011). Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: HARMONIA UNIVERSALIS. • Pętlewska H. (2003). Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia pedagogiczna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. • Skorek E. M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. • Skorek E. M.(red.) (2010) Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 – zna wybrane koncepcje pedagogiczne w rozwoju myśli terapeutycznej, podstawowe koncepcje etiologiczne dysleksji rozwojowej; KA7_WK4 – zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; KA7_UW4 –potrafi rozpoznawać symptomy specyficznych trudności w uczeniu się w oparciu o narzędzia diagnostyczne odpowiednie do wieku dziecka/ucznia; KA7_UK2 – potrafi indywidualizować zadania, dostosować metody, zasady terapii pedagogicznej do potrzeb i możliwości uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; KA7_UK2 – potrafi indywidualizować zadania, dostosować metody, zasady terapii pedagogicznej do potrzeb i możliwości uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; KA7_KO1 - rozumie zasadność i wykazuje gotowość do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów), metoda ćwiczeniowa Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.