Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-3GNW
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok SPC SJ sem. letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zapoznanie z merytorycznymi i metodycznymi podstawami pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości rozwojowych i edukacyjnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok/ semestr: III rok/ 6 semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godz. - wykłady; 10 godz. - ćwiczenia

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności - Liczba godzin:

- Udział w wykładach 10h

- Udział w ćwiczeniach 10h

- Przygotowanie do ćwiczeń 12h

Przygotowanie zadań projektowych – 8h

- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h

- Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i obecność na nim: 10+1 = 11h

Razem: 53h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 23h/ 0,9 pkt ECTS

- o charakterze praktycznym 30h/ 1,1 pkt ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Bogdanowicz M. (1994). O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Lublin: Wydawnictwo Popularnonaukowe "LINEA".

• Bogdanowicz M., Borkowska A. (2010). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Cz. I, MEN, Warszawa.

• Czajkowska I., Herda K. (2001). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP, wyd. 4.

• Górniewicz E. (1995). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wydawnictwo adam_ marszałek.

• Gruszczyk-Kolczyńska E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP.

• Skałbania B., Lewandowska-Kidoń (2022). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Literatura uzupełniająca:

• Bogdanowicz M. (2011). Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: HARMONIA UNIVERSALIS.

• Pętlewska H. (2003). Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia pedagogiczna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

• Skorek E. M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

• Skorek E. M.(red.) (2010) Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 – zna wybrane koncepcje pedagogiczne w rozwoju myśli terapeutycznej, podstawowe koncepcje etiologiczne dysleksji rozwojowej;

KA7_WK4 – zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

KA7_UW4 –potrafi rozpoznawać symptomy specyficznych trudności w uczeniu się w oparciu o narzędzia diagnostyczne odpowiednie do wieku dziecka/ucznia;

KA7_UK2 – potrafi indywidualizować zadania, dostosować metody, zasady terapii pedagogicznej do potrzeb i możliwości uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

KA7_UK2 – potrafi indywidualizować zadania, dostosować metody, zasady terapii pedagogicznej do potrzeb i możliwości uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

KA7_KO1 - rozumie zasadność i wykazuje gotowość do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów), metoda ćwiczeniowa

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)