Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Oddziaływania socjoterapeutyczne w edukacji włączającej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-3JDT
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Oddziaływania socjoterapeutyczne w edukacji włączającej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok SPC SJ sem. letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien znać ogólne założenia edukacji włączającej. Określić jej szanse i zagrożenia.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

W ramach zajęć, będą realizowane wykłady i ćwiczenia, w trakcie których Student pozna główne założenia socjoterapii, jej cele, sposób organizowania zajęć socjoterapeutycznych w wymiarze teoretycznym i praktycznym.

Pełny opis:

Rok studiów/semestr: III rok jednolite studia magisterskie, kierunek Pedagogika specjalna, semestr letni

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Moduł 4 Edukacja włączająca

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

- wykład 15h

- ćwiczenia 15h

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy Studenta:

a) udział Studenta w wykładach i ćwiczeniach - 30 h

b) przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia wykładów - 25h

c) udział w konsultacjach - 15h

d)analizowanie literatury przedmiotu - 20h

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy Studenta związany z zajęciami

1) bezpośredni kontakt z prowadzącym - 45h - 1,5

2) o charakterze praktycznym - 45h - 1,5

Literatura:

Budziak E., Socjoterapia jako metoda pracy grupowej w pracy socjalno-wychowawczej, [w:] E. Kantowicz (red.), Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2013.

Dąbrowska M., Rozesłaniec M., Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Grudzirwska E. (red.), Diagnoza w socjoterapii, Difin, Warszawa 2017.

Jankowiak B. (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013.

Jankowiak B., Soroko E., Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne, PWN, Warszawa 2021.

Młuńczyk W. (red.), Socjoterapia – teoria i praktyka, WOAK, Białystok 2006 oraz cz.II-VI

Sawicka K. (red.), Socjoterapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1998.

Szczepanik R., Jaros A., Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Wydawnictwo

Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

Zdanowska A., Socjoterapia dzieci z zaniżonym poczuciem własnej wartości, [w:] S. Włoch (red.), Wczesna edukacja dziecka – perspektywy i zagrożenia, Uniwersytet Opolski, Opole 2009.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

- współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca;

absolwent potrafi:

-wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych,terapeutycznych i resocjalizacyjnych;

- wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji,

edukacji, terapii i resocjalizacji;

-wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności

poznawcze i kompetencje społeczne uczniów oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

-projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich

ewaluacji – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej;

Metody i kryteria oceniania:

Student musi posiadać 51% obecności na wykładach. Do zaliczenia wykładu niezbędne jest uzyskanie 51% punktów z testu zaliczeniowego. Test będzie zawierał zarówno pytania zamknięte i otwarte. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie przygotowanego projektu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sobolewska-Popko
Prowadzący grup: Piotr Chlebowski, Agnieszka Sobolewska-Popko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sobolewska-Popko
Prowadzący grup: Piotr Chlebowski, Agnieszka Sobolewska-Popko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)