Oddziaływania socjoterapeutyczne w edukacji włączającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3JDT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Oddziaływania socjoterapeutyczne w edukacji włączającej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać ogólne założenia edukacji włączającej. Określić jej szanse i zagrożenia. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć, będą realizowane wykłady i ćwiczenia, w trakcie których Student pozna główne założenia socjoterapii, jej cele, sposób organizowania zajęć socjoterapeutycznych w wymiarze teoretycznym i praktycznym. |
Pełny opis: |
Rok studiów/semestr: III rok jednolite studia magisterskie, kierunek Pedagogika specjalna, semestr letni Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Moduł 4 Edukacja włączająca Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: - wykład 15h - ćwiczenia 15h Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy Studenta: a) udział Studenta w wykładach i ćwiczeniach - 30 h b) przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia wykładów - 25h c) udział w konsultacjach - 15h d)analizowanie literatury przedmiotu - 20h Wskaźniki ilościowe - nakład pracy Studenta związany z zajęciami 1) bezpośredni kontakt z prowadzącym - 45h - 1,5 2) o charakterze praktycznym - 45h - 1,5 |
Literatura: |
Budziak E., Socjoterapia jako metoda pracy grupowej w pracy socjalno-wychowawczej, [w:] E. Kantowicz (red.), Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2013. Dąbrowska M., Rozesłaniec M., Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004. Grudzirwska E. (red.), Diagnoza w socjoterapii, Difin, Warszawa 2017. Jankowiak B. (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013. Jankowiak B., Soroko E., Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne, PWN, Warszawa 2021. Młuńczyk W. (red.), Socjoterapia – teoria i praktyka, WOAK, Białystok 2006 oraz cz.II-VI Sawicka K. (red.), Socjoterapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1998. Szczepanik R., Jaros A., Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. Zdanowska A., Socjoterapia dzieci z zaniżonym poczuciem własnej wartości, [w:] S. Włoch (red.), Wczesna edukacja dziecka – perspektywy i zagrożenia, Uniwersytet Opolski, Opole 2009. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca; absolwent potrafi: -wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych,terapeutycznych i resocjalizacyjnych; - wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji; -wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne uczniów oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; -projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Student musi posiadać 51% obecności na wykładach. Do zaliczenia wykładu niezbędne jest uzyskanie 51% punktów z testu zaliczeniowego. Test będzie zawierał zarówno pytania zamknięte i otwarte. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie przygotowanego projektu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.