University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Research Design in Social Sciences

General data

Course ID: 380-S2-1YMBS
Erasmus code / ISCED: 05.002 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Research Design in Social Sciences
Name in Polish: Metodologia badań społecznych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 1 rok 2st. Pedagogika stac. sem.zimowy
(in Polish) Moduł metodologiczny - stac. II stop. Pedagogika
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem realizacji przedmiotu jest zapoznanie Studentek i Studentów z metodologią badań społecznych oraz postępowaniem w badaniach naukowych oraz wyposażenie ich w pogłębioną i rozszerzoną wiedzę:

•o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach pedagogiki z innymi dyscyplinami nauk;

•o głównych orientacjach badawczych w naukach społecznych i ich założeniach filozoficznych

Kształtowanie umiejętności Studentek i Studentów w zakresie:

•porównywania i rozróżniania głównych orientacji badawczych w metodologii badań społecznych;

•wykorzystywania wiedzy teoretycznej do analizowania problemów edukacyjnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;

•dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związane z podejmowaniem badania naukowego.


Mode:

(in Polish) w sali
Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest zapoznanie Studentek i Studentów z założeniami filozoficznymi (ontologiczne, epistemologiczne) i metodologicznymi empirycznych badań społecznych ilościowych i jakościowych; z koncepcjami rozwoju nauki, znaczeniem paradygmatów w rozwoju nauki.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: studia drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_4 (Moduł metodologiczny)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/ semestr: I rok, sem. I

Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów):

podstawy pedagogiki, teoria wychowania, dydaktyka ogólna, socjologia wychowania, pedagogika społeczna

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

1.Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach.

2.Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu.

3.Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych.

4.Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 10 godz.

Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, konsultacje, case studies

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach: 10 godz.

Czytanie zaleconej literatury: 23 godz.

Przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.

Udział w konsultacjach: 2 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 12 godz.

o charakterze praktycznym: 50 godz.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.

Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: "Impuls".

Lukenchuk, A. (ed.) (2011). Paradigms of research for the 21st century. Perspectives and examples from practice. New York, Washington, Bern, Frankfurt, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP.

Palka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP.

Palka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: „Impuls”.

Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: "Żak".

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Literatura uzupełniająca:

Bauman, T. (red.). (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Karków: "Impuls".

Kodeks Etyki Pracownika Naukowego Polskiej Akademii Nauk

https://instytucja.pan.pl/index.php/kodeks-etyki-pracownika-naukowego.

Palaiologou, I., Needham, D., Male, T. (2016). Doing research in education. Theory and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE.

Zalecenia Rady Narodowego Centrum Nauki dotyczące badań z udziałem ludzi

https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf

Learning outcomes: (in Polish)

Studentka/Student:

-ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (KA7_WG2);

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) (KA7_WG4);

- ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych (KA7_WK1);

- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (KA7_WK8);

- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2);

- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (KA7_UO1);

- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (KA7_UO3);

- jest przekonana/przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KA7_KO1).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium pisemnego. Na ocenę dostateczną trzeba uzyskać min. 55% punktów;

50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)