Prawo oświatowe dla psychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SPP-1JND |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo oświatowe dla psychologa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
Psycholog_rozkład |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z regulacjami dotyczącymi obowiązującego prawa oświatowego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: prawo, pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: I rok I semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz prezentacji multimedialnej Punkty ETCS: 1 punkt Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 10 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 15 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 10 godzin Razem: 10 godzin Łącznie: 25 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. – 0,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 10 godz. – 0,5 ECTS |
Literatura: |
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą −Prawo oświatowe”; Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. − Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą − Karta Nauczyciela”; Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1026), zwana dalej „ustawą o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów”; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939, z późn. zm.); Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164, z późn. zm.); Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 978, z późn. zm.); Ustawa z dnia 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. z 2019 r. poz.1078). Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich”; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798), zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej”; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2499); Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli/nauczycielek poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli/nauczycielek: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. poz. 1610), zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami”; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 50), zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji”; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1449); Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 453). |
Efekty uczenia się: |
F.1.W1. system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne; F.1.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów; F.1.W3. wychowanie w kontekście rozwoju: pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty; |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie wykładów: ustne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.