Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SPP-1JNH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza psychologiczna w edukacji
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: Psycholog_rozkład
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Nadrzędnym celem przedmiotu jest ukazanie teoretycznych i praktycznych aspektów diagnozy psychologicznej w edukacji oraz kształtowanie umiejętności Słuchaczy w zakresie udzielania pomocy w rozwiązaniu problemu klienta. Charakter problemu wiąże się z kolei z doborem odpowiednich strategii i narzędzi diagnostycznych oraz z właściwą postawą diagnosty, działającego w oparciu o konkretne przepisy regulujące jego pracę oraz standardy etyczne.


Podczas zajęć Słuchacze zdobędą swoje pierwsze doświadczenia diagnostyczne, zapoznają się z metodami i technikami diagnostycznymi, które będą mogli zastosować w przyszłej pracy. Podnosić będą również umiejętności techniczne, istotne w pełnieniu roli diagnosty tj. stawianie hipotez diagnostycznych, udzielanie informacji zwrotnych, konceptualizacja przypadku, aktywne słuchanie, nawiązywanie bezpiecznej relacji itd.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z celami i zasadami prowadzenia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży, realizowanej w środowisku szkolnym oraz projektowania działań wspierających rozwój dziecka.

Pełny opis:

Profil studiów: studia podyplomowe

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, nauki medyczne, nauki o zdrowiu; dyscypliny naukowe: pedagogika, psychologia, nauki medyczne

Rok studiów: I

Semestr: I

Wymagania wstępne: posiadanie dyplomu studiów magisterskich na kierunku psychologia - ukończenie studiaów w trybie jednolitym magisterskim lub w systemie 3+2 (studia 1. i 2. stopnia na kierunku psychologa)

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

- wykład: 5 godzin,

- ćwiczenia: 25 godzin.

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, metody praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godz.

- udział w ćwiczeniach: 25 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.

- przygotowanie do zajęć: 10 godz.

- przygotowanie narzędzia diagnostycznego i jego prezentacja: 20 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Razem: 90 godzin, co odpowiada 3 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40h; min 25 = 1,6 ECTS, max 30 = 1,33 ECTS

- niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 50h; min 25 = 2 ECTS, max 30 = 1,67 ECTS

Literatura:

Barzykowski, K., Grzymała-Moszczyńska, H.,Dzida, D., Grzymała-Moszczyńska, J., Kosno M. (2013). Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Filipiak, M., Gruszczyńska, K. A., (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji: standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Krakowiak, K. (red.) (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Warszawa: ORE.

Kostka-Szymańska, M., Grażyna Krasowicz-Kupis, G. (2022). Ocena rozwoju intelektualnego dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi. Podręcznik dla studentów i praktyków. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Stempelwska-Żakowicz, K. (2023). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wysocka, E. (2022). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie problematykę rozwoju dziecka w kontekście edukacji oraz metody zastosowania wiedzy psychologicznej w działaniach dydaktyczno-wychowawczych (F.2.W1).

Student zna i rozumie rolę monitorowania procesu dydaktyczno-wychowawczego realizowanego w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty; zasady dokonywania diagnozy sytuacji wychowawczych i sposoby zapobiegania błędom wychowawczym oraz korygowania negatywnych skutków oddziaływań wychowawczych (F.2.W3).

Student zna i rozumie zasady dokonywania diagnozy, opiniowania i orzekania, doradztwo edukacyjno-zawodowe oraz zasady współpracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty z poradnią psychologiczno-pedagogiczną (F.2.W11).

Student potrafi diagnozować sytuacje wychowowawcze uczniów oraz planować i realizować adekwatne wsparcie (F.2.U1).

Student potrafi diagnozować potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, zaburzenia i trudności w uczeniu się oraz ich źródła (F.2.U2).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin (ustny)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chańko-Kraszewska
Prowadzący grup: Anna Chańko-Kraszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Nadrzędnym celem przedmiotu jest ukazanie teoretycznych i praktycznych aspektów diagnozy psychologicznej w edukacji oraz kształtowanie umiejętności Słuchaczy w zakresie udzielania pomocy w rozwiązaniu problemu klienta. Charakter problemu wiąże się z kolei z doborem odpowiednich strategii i narzędzi diagnostycznych oraz z właściwą postawą diagnosty, działającego w oparciu o konkretne przepisy regulujące jego pracę oraz standardy etyczne.

Podczas zajęć Słuchacze zdobędą swoje pierwsze doświadczenia diagnostyczne, zapoznają się z metodami i technikami diagnostycznymi, które będą mogli zastosować w przyszłej pracy. Podnosić będą również umiejętności techniczne, istotne w pełnieniu roli diagnosty tj. stawianie hipotez diagnostycznych, udzielanie informacji zwrotnych, konceptualizacja przypadku, aktywne słuchanie, nawiązywanie bezpiecznej relacji itd.

Pełny opis:

Profil studiów: studia podyplomowe

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, nauki medyczne, nauki o zdrowiu; dyscypliny naukowe: pedagogika, psychologia, nauki medyczne

Rok studiów: I

Semestr: I

Wymagania wstępne: posiadanie dyplomu studiów magisterskich na kierunku psychologia - ukończenie studiaów w trybie jednolitym magisterskim lub w systemie 3+2 (studia 1. i 2. stopnia na kierunku psychologa)

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

- wykład: 5 godzin,

- ćwiczenia: 25 godzin.

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, metody praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godz.

- udział w ćwiczeniach: 25 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.

- przygotowanie do zajęć: 10 godz.

- przygotowanie narzędzia diagnostycznego i jego prezentacja: 20 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Razem: 90 godzin, co odpowiada 3 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40h; min 25 = 1,6 ECTS, max 30 = 1,33 ECTS

- niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 50h; min 25 = 2 ECTS, max 30 = 1,67 ECTS

Literatura:

Barzykowski, K., Grzymała-Moszczyńska, H.,Dzida, D., Grzymała-Moszczyńska, J., Kosno M. (2013). Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Filipiak, M., Gruszczyńska, K. A., (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji: standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Krakowiak, K. (red.) (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Warszawa: ORE.

Kostka-Szymańska, M., Grażyna Krasowicz-Kupis, G. (2022). Ocena rozwoju intelektualnego dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi. Podręcznik dla studentów i praktyków. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Stempelwska-Żakowicz, K. (2023). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wysocka, E. (2022). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)