Diagnoza psychologiczna w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SPP-1JNH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna w edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
Psycholog_rozkład |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Nadrzędnym celem przedmiotu jest ukazanie teoretycznych i praktycznych aspektów diagnozy psychologicznej w edukacji oraz kształtowanie umiejętności Słuchaczy w zakresie udzielania pomocy w rozwiązaniu problemu klienta. Charakter problemu wiąże się z kolei z doborem odpowiednich strategii i narzędzi diagnostycznych oraz z właściwą postawą diagnosty, działającego w oparciu o konkretne przepisy regulujące jego pracę oraz standardy etyczne. Podczas zajęć Słuchacze zdobędą swoje pierwsze doświadczenia diagnostyczne, zapoznają się z metodami i technikami diagnostycznymi, które będą mogli zastosować w przyszłej pracy. Podnosić będą również umiejętności techniczne, istotne w pełnieniu roli diagnosty tj. stawianie hipotez diagnostycznych, udzielanie informacji zwrotnych, konceptualizacja przypadku, aktywne słuchanie, nawiązywanie bezpiecznej relacji itd. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z celami i zasadami prowadzenia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży, realizowanej w środowisku szkolnym oraz projektowania działań wspierających rozwój dziecka. |
Pełny opis: |
Profil studiów: studia podyplomowe Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, nauki medyczne, nauki o zdrowiu; dyscypliny naukowe: pedagogika, psychologia, nauki medyczne Rok studiów: I Semestr: I Wymagania wstępne: posiadanie dyplomu studiów magisterskich na kierunku psychologia - ukończenie studiaów w trybie jednolitym magisterskim lub w systemie 3+2 (studia 1. i 2. stopnia na kierunku psychologa) Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: - wykład: 5 godzin, - ćwiczenia: 25 godzin. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, metody praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 5 godz. - udział w ćwiczeniach: 25 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz. - przygotowanie do zajęć: 10 godz. - przygotowanie narzędzia diagnostycznego i jego prezentacja: 20 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Razem: 90 godzin, co odpowiada 3 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40h; min 25 = 1,6 ECTS, max 30 = 1,33 ECTS - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 50h; min 25 = 2 ECTS, max 30 = 1,67 ECTS |
Literatura: |
Barzykowski, K., Grzymała-Moszczyńska, H.,Dzida, D., Grzymała-Moszczyńska, J., Kosno M. (2013). Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Filipiak, M., Gruszczyńska, K. A., (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji: standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Gdańsk: Harmonia Universalis. Krakowiak, K. (red.) (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Warszawa: ORE. Kostka-Szymańska, M., Grażyna Krasowicz-Kupis, G. (2022). Ocena rozwoju intelektualnego dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi. Podręcznik dla studentów i praktyków. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Stempelwska-Żakowicz, K. (2023). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wysocka, E. (2022). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie problematykę rozwoju dziecka w kontekście edukacji oraz metody zastosowania wiedzy psychologicznej w działaniach dydaktyczno-wychowawczych (F.2.W1). Student zna i rozumie rolę monitorowania procesu dydaktyczno-wychowawczego realizowanego w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty; zasady dokonywania diagnozy sytuacji wychowawczych i sposoby zapobiegania błędom wychowawczym oraz korygowania negatywnych skutków oddziaływań wychowawczych (F.2.W3). Student zna i rozumie zasady dokonywania diagnozy, opiniowania i orzekania, doradztwo edukacyjno-zawodowe oraz zasady współpracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty z poradnią psychologiczno-pedagogiczną (F.2.W11). Student potrafi diagnozować sytuacje wychowowawcze uczniów oraz planować i realizować adekwatne wsparcie (F.2.U1). Student potrafi diagnozować potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, zaburzenia i trudności w uczeniu się oraz ich źródła (F.2.U2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin (ustny) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Nadrzędnym celem przedmiotu jest ukazanie teoretycznych i praktycznych aspektów diagnozy psychologicznej w edukacji oraz kształtowanie umiejętności Słuchaczy w zakresie udzielania pomocy w rozwiązaniu problemu klienta. Charakter problemu wiąże się z kolei z doborem odpowiednich strategii i narzędzi diagnostycznych oraz z właściwą postawą diagnosty, działającego w oparciu o konkretne przepisy regulujące jego pracę oraz standardy etyczne. Podczas zajęć Słuchacze zdobędą swoje pierwsze doświadczenia diagnostyczne, zapoznają się z metodami i technikami diagnostycznymi, które będą mogli zastosować w przyszłej pracy. Podnosić będą również umiejętności techniczne, istotne w pełnieniu roli diagnosty tj. stawianie hipotez diagnostycznych, udzielanie informacji zwrotnych, konceptualizacja przypadku, aktywne słuchanie, nawiązywanie bezpiecznej relacji itd. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: studia podyplomowe Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, nauki medyczne, nauki o zdrowiu; dyscypliny naukowe: pedagogika, psychologia, nauki medyczne Rok studiów: I Semestr: I Wymagania wstępne: posiadanie dyplomu studiów magisterskich na kierunku psychologia - ukończenie studiaów w trybie jednolitym magisterskim lub w systemie 3+2 (studia 1. i 2. stopnia na kierunku psychologa) Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: - wykład: 5 godzin, - ćwiczenia: 25 godzin. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, metody praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 5 godz. - udział w ćwiczeniach: 25 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz. - przygotowanie do zajęć: 10 godz. - przygotowanie narzędzia diagnostycznego i jego prezentacja: 20 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Razem: 90 godzin, co odpowiada 3 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40h; min 25 = 1,6 ECTS, max 30 = 1,33 ECTS - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 50h; min 25 = 2 ECTS, max 30 = 1,67 ECTS |
|
Literatura: |
Barzykowski, K., Grzymała-Moszczyńska, H.,Dzida, D., Grzymała-Moszczyńska, J., Kosno M. (2013). Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Filipiak, M., Gruszczyńska, K. A., (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji: standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Gdańsk: Harmonia Universalis. Krakowiak, K. (red.) (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Warszawa: ORE. Kostka-Szymańska, M., Grażyna Krasowicz-Kupis, G. (2022). Ocena rozwoju intelektualnego dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi. Podręcznik dla studentów i praktyków. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Stempelwska-Żakowicz, K. (2023). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wysocka, E. (2022). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.