Psychologia edukacyjna i rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SPS-1JML |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia edukacyjna i rozwojowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
PedSpec_rozkład |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z wiedzą na temat zmian w funkcjonowaniu człowieka na kolejnych etapach rozwoju, a ze względu na charakter studiów – przede wszystkim z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania dzieci i młodzieży pod względem rozwoju fizycznego i motorycznego, społecznego, emocjonalnego, moralnego, poznawczego. Po drugie, słuchacze poznają zagadnienia dotyczące psychologii edukacyjnej, przede wszystkim związanymi z procesem uczenia się, nauczania, interakcji między nauczycielem i uczniami. Zagadnienia dotyczące psychologii edukacyjnej i rozwojowej zostaną omówione ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami. |
Pełny opis: |
Forma studiów: Podyplomowe Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h wykładów Metody dydaktyczne: Wykład multimedialny, dyskusja, burza mózgów, dyskusja Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach 20 godz, samodzielna praca studenta- 30 godz Wskaźniki ilościowe: - samodzielna praca studenta - 30 godzin |
Literatura: |
Przetacznik-Gierowska, M., & Makiełło-Jarża, G. (1992). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Becelewska, D. (2006). Repetytorium z rozwoju człowieka. Kolegium Karkonoskie. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa. Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju: podręcznik dla nauczycieli. Harwas-Napierała, B., & Trempała, J. (2004). Psychologia rozwoju człowieka: Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Brzezińska, A. (2010). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Holmes. J. D. (2019). Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Smogorzewska, J. (2019). Środowiska szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo PWN. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: C.2.W1. psychologiczne uwarunkowania rozwoju dzieci i uczniów: środowisko rozwoju – strukturę i konsekwencje, czynniki zakłócające proces rozwoju, konsekwencje niepunktualności wydarzeń życiowych, mechanizm adaptacji i trudności przystosowawczych, zaburzenia i opóźnienia rozwojowe, wyzwania rozwojowe, koncepcje jakości życia i dobrostanu; C.2.W2 psychologiczne uwarunkowania kształcenia dzieci i uczniów: proces uczenia się w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych, uwarunkowania i konsekwencje motywacji do uczenia się i osiągnięć, powodzenia i niepowodzenia szkolne – przyczyny i skutki; koncepcję zrównoważonego rozwoju; sytuację szkolną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; psychologiczne mechanizmy przebiegu i oceny efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia; zagadnienie pomocy psychologicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby wspomagania osób pracujących z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; C.2.W3. podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki: proces wychowawczy w kontekście wyzwań rozwojowych dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych, wychowanie do wartości i odpowiedzialności, C.2.U1. analizować zjawiska, zależności, związki i problemy zachodzące w obszarze procesu nauczania -uczenia się dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odwołując się do wiedzy psychologicznej; C.2.U2. omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; C.2.K2. prezentowania właściwej postawy wobec dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. C.3.K2.przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; D.1.K1. poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: test jednokrotnego wyboru 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Bałakier | |
Prowadzący grup: | Edyta Bałakier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.