Teoria edukacji integracyjnej i włączającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SPS-1JMR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria edukacji integracyjnej i włączającej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
PedSpec_rozkład |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z kluczowymi ustaleniami teoretycznymi i empirycznymi na temat edukacji integracyjnej i włączającej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: I Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz prezentacji multimedialnej Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz., - przygotowanie do zaliczenia: 60 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. - 1,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 60 godz. - 2,5 ECTS |
Literatura: |
1. Chrzanowska, I., Szumski G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo RSE. 2. Gajdzica, Z. (2013). Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 3. Hornby, G. (2014). Inclusive special education. Evidence-based practices for children with special needs and disabilities. New York, Heidelberg, London: Springer. 4. McLeskey, J., Waldron, N. L., Spooner, B., Algozzine, B. (red.) (2014). Handbook of effective inclusive schools. New York, London: Routledge. 5. Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Gdańsk: Harmonia. 6. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. 7. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 8. Szumski, G. (2008 i następne). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN - Wydawnictwo APS. 9. Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
Efekty uczenia się: |
W ramach przedmiotu zostaną osiągnięte następujące efekty uczenia się: D.1.W1 – pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne D.1.W8 - zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli D.3.W7 - modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych; C.3.U2 - dokonać krytycznej analizy systemów wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wykorzystując wybrane aktualne ujęcia koncepcyjne; D.1.U3 - zaprojektować badania efektywności modelu edukacji włączającej. D.1.K1. - poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z zaliczenia ustnego. W trakcie semestru student może być nieobecny na 2 godzinach zajęć. Wszystkie dodatkowe nieobecności muszą być zaliczone na konsultacjach. Forma i warunki zaliczenia:- zaliczenie ustne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.