Metodyka pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-1MPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 1st. PS stac. sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w pracy socjalnej. Prezentacja kluczowych pojęć, zagadnień metodologicznych oraz metodycznych pracy socjalnej. Omówienie istoty pracy socjalnej oraz sposobów jej świadczenia w różnych warunkach społecznych i sytuacjach problemowych. Poznanie zjawisk, procesów i mechanizmów, które będą przydatne podczas podejmowania różnorodnych działań np. sporządzanie umowy z podopiecznym, tworzenie programów socjoterapeutycznych itp. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - kierunkowy (M_3) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: I rok I° Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady, praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja, studium przypadku, burza mózgów Punkty ETCS: 5 punktów Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 30 godzin Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 65 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 15 godzin Przygotowanie do prowadzenia zajęć – 15 godzin Przygotowanie do egzaminu – 35 godzin Razem: 65 godzin Łącznie: 130 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65 godzin - 2,5 punktu ETCS o charakterze praktycznym: 65 godzin - 2,5 punktu ETCS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Badura – Madej W., Dobrzyńska – Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000. 2. De Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Katowice 1998. 3. De Robertis C., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami, Katowice 1999. 4. Garvin Ch.D., Seabury B.A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996. 5. James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2004. 6. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. 7. Kantowicz E. (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Olsztyn 2011. 8. Kotlarska – Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999. 9. Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice 1999. 10. Malinowski L., Orłowska M. (red.), Praca socjalna – w poszukiwaniu narzędzi i metod, Warszawa 1995. 11. Marzec – Holka K. (red.), Pomoc społeczna, praca socjalna. Teoria i praktyka. T.1, Bydgoszcz 2003. 12. Mendel M., Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2003. 13. Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1996. 14. Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalne z grupami i społecznościami, Katowice 1999. 15. Pawlas – Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007. 16. Stasiak M.K., Podmiotowy model pracy socjalnej, Łódź 2009. 17. Wódz K., Pawlas – Czyż S., Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społecznego – modele teoretyczne, potrzeby praktyki, Toruń 2008. 18. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice 1998. Literatura uzupełniająca: 1. Greenstone J. L., Leviton S. C., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004. 2. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice 2010. 3. Seabury G.C., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996. 4. Skoczylas – Namielska E., Organizacje społeczne – praca z rodziną. Studium realizacji pracy socjalnej, Łódź 2008. 5. Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom – działanie grupowe, Warszawa 1998. 6. Szmagalski J., Superwizja w pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG1: rozumie źródła pracy socjalnej; zna terminologię używaną w pracy socjalnej, jej znaczenie i zastosowanie KA6_WG2: ma elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KA6_WG7: zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup KA6_WG8: zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi; rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki KA6_WK1: zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo KA6_UW6: potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin, zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.