University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Family Assistant

General data

Course ID: 380-SS1-2ICF
Erasmus code / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Family Assistant
Name in Polish: Asystent rodziny
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 2rok 1st. PS stac. sem letni
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Ułatwienie studentom zdobycie wiedzy z zakresu wybranych zagadnień prawnych dotyczących asysty rodzinnej.

W wyniku realizacji przedmiotu, student powinien umieć identyfikować potrzeby rodzin oraz dostrzegać konieczność doskonalenie własnych umiejętności z zakresu metodyki pracy z rodziną.


Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

30 godzin (15 wykłady, 15 ćwiczenia), w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość

Full description: (in Polish)

Rodzaj przedmiotu: MK_4 fakultatywny

Liczba godzin: 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia, w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość

Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, wykorzystanie narzędzi multimedialnych

Punkty ECTS: 2

WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE - liczba punktów ECTS:

1. wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów

- obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 godz.

Razem: 30 godz. – 1 pkt ECTS

2. o charakterze praktycznym

- przygotowanie się studenta do egzaminu, wykonanie pracy pisemnej zaliczającej przedmiot, wykonanie zadań do modułów – 30 godz.

Razem: 30 godz. – 1 pkt ECTS

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa i uzupełniająca

G. Brotherton, H. Davis, G. McGillivray, Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, CRZL, Warszawa 2014.

T. Caselman, K. Hilli, Praca terapetyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny, CRZL, Warszawa 2014.

M. Czechowska-Bieluga, Diagnoza. Praca socjalna. Zmiana, Lublin 2017.

J.M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.), Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w racy socjalnej i terapii, Toruń 2012.

A. Kanios, Praca socjalna z rodziną problemową. Perspektywa metodyczna, Impuls, Kraków 2016.

A. Kłos, Kontrakt socjalny w teorii i praktyce, Częstochowa 2011.

I. Krasiejko, M. Ciczkowska-Giedziun (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy, Warszawa 2016.

I. Krasiejko, F. Bronk, M. Jezior i in., Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2017.

I. Krasiejko, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2016.

I. Krasiejko, Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2011.

I. Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice 2010.

M. Piełuć, M. Fludra, Wideotrening Komunikacji jako metoda wspierająca rozwój emocjonalno-społeczny dziecka z trudnościami w komunikowaniu się werbalnym, „Psychologia Rozwojowa”, 2010, tom 15, nr 1.

J. Przeperski, Konferencja Grupyy Rodzinnej w teorii i praktyce pracy socjalnej z rodziną, Toruń 2015.

J. Szczepkowski, Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2017.

C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007.

J. Szymanowska, Wyzwania współczesnego dzieciństwa i rodzicielstwa. praca socjalna w perspektywie działań wychowawczych, Toruń 2014.

Samodzielnie wybrane treści z czasopiśmiennictwa pedagogicznego.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką i grupą; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy

jednostek i grup KA6_WG7,

- zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma

uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o

aktualne ustawodawstwo KA6_WK1,

- ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej KA6_WK2,

- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu

analizowania motywów i worów ludzkich zachowań, diagnozowania i

prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w

odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej KA6_UW2,

- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje

ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej KA6_UW4,

- posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania

wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się

wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań

profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej KA6_KO3.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podczas zajęć omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji.

Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady, ćwiczenia):

• wykonanie zadań do modułów, aktywność w trakcie zajęć, elementy studium przypadku

• egzamin forma pisemna

• uzyskanie pozytywnej oceny (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Joanna Szymanowska
Group instructors: Joanna Szymanowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)