Family Assistant
General data
Course ID: | 380-SS1-2ICF |
Erasmus code / ISCED: |
05.001
|
Course title: | Family Assistant |
Name in Polish: | Asystent rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 2rok 1st. PS stac. sem letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Ułatwienie studentom zdobycie wiedzy z zakresu wybranych zagadnień prawnych dotyczących asysty rodzinnej. W wyniku realizacji przedmiotu, student powinien umieć identyfikować potrzeby rodzin oraz dostrzegać konieczność doskonalenie własnych umiejętności z zakresu metodyki pracy z rodziną. |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) 30 godzin (15 wykłady, 15 ćwiczenia), w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość |
Full description: |
(in Polish) Rodzaj przedmiotu: MK_4 fakultatywny Liczba godzin: 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia, w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, wykorzystanie narzędzi multimedialnych Punkty ECTS: 2 WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE - liczba punktów ECTS: 1. wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów - obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 godz. Razem: 30 godz. – 1 pkt ECTS 2. o charakterze praktycznym - przygotowanie się studenta do egzaminu, wykonanie pracy pisemnej zaliczającej przedmiot, wykonanie zadań do modułów – 30 godz. Razem: 30 godz. – 1 pkt ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa i uzupełniająca G. Brotherton, H. Davis, G. McGillivray, Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, CRZL, Warszawa 2014. T. Caselman, K. Hilli, Praca terapetyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny, CRZL, Warszawa 2014. M. Czechowska-Bieluga, Diagnoza. Praca socjalna. Zmiana, Lublin 2017. J.M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.), Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w racy socjalnej i terapii, Toruń 2012. A. Kanios, Praca socjalna z rodziną problemową. Perspektywa metodyczna, Impuls, Kraków 2016. A. Kłos, Kontrakt socjalny w teorii i praktyce, Częstochowa 2011. I. Krasiejko, M. Ciczkowska-Giedziun (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy, Warszawa 2016. I. Krasiejko, F. Bronk, M. Jezior i in., Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2017. I. Krasiejko, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2016. I. Krasiejko, Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2011. I. Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice 2010. M. Piełuć, M. Fludra, Wideotrening Komunikacji jako metoda wspierająca rozwój emocjonalno-społeczny dziecka z trudnościami w komunikowaniu się werbalnym, „Psychologia Rozwojowa”, 2010, tom 15, nr 1. J. Przeperski, Konferencja Grupyy Rodzinnej w teorii i praktyce pracy socjalnej z rodziną, Toruń 2015. J. Szczepkowski, Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2017. C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007. J. Szymanowska, Wyzwania współczesnego dzieciństwa i rodzicielstwa. praca socjalna w perspektywie działań wychowawczych, Toruń 2014. Samodzielnie wybrane treści z czasopiśmiennictwa pedagogicznego. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką i grupą; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup KA6_WG7, - zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo KA6_WK1, - ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej KA6_WK2, - potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i worów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej KA6_UW2, - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej KA6_UW4, - posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej KA6_KO3. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podczas zajęć omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji. Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady, ćwiczenia): • wykonanie zadań do modułów, aktywność w trakcie zajęć, elementy studium przypadku • egzamin forma pisemna • uzyskanie pozytywnej oceny (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Szymanowska | |
Group instructors: | Joanna Szymanowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Class - Grading |
Copyright by University of Bialystok.