Family and Educational Counseling
General data
Course ID: | 380-SS1-2XGWZ |
Erasmus code / ISCED: |
05.001
|
Course title: | Family and Educational Counseling |
Name in Polish: | Poradnictwo rodzinne i wychowawcze |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 2rok 1st. PS stac. sem letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Przybliżenie studentom idei poradnictwa rodzinnego i wychowawczego oraz uświadomienie problemów współczesnego człowieka i ich związków z życiem rodzinnym. W wyniku realizacji przedmiotu student powinien umieć identyfikować potrzeby rodzin, rozumieć rolę doradcy rodzinnego w procesie niesienia pomocy dzieciom i rodzicom, dostrzegać konieczność doskonalenie własnych umiejętności w obszarze pracy z rodziną. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - do wyboru (M_5) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: II rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, pedagogiki i psychologii społecznej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, wykłady, praca w grupach, warsztaty, metody aktywizujące Punkty ETCS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 15 godzin Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin Razem: 40 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin Razem: 40 godzin Łącznie: 80 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS o charakterze praktycznym: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Pawlas-Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007. 2. Piorunek M., Pomoc-wsparcie społeczne-poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń, 2010. 3. Szpunar M. (red.), Badania w pracy socjalnej, Gdańsk 2014. 4. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007. 5. Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1999. 6. Popiołek K., Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy, Katowice 1991. 7. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W. (red.)., Pedagogika rodziny. Obszary i panoram problematyki,, Toruń 2001. 8. Czarkowska L.D. (red.), Coaching jako konstruktywny dialog, Warszawa 2016. 9. Okun B.F., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002. 10. Hajduk B., Hajduk E., O rodzajach pomocy, Kraków 2006. 11. Krasiejko I., Ciczkowska-Giedziun M. (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa 2016. 12. Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa 2009. 13. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005. 14. Białek E.D., Świadome rodzicielstwo, Warszawa 2012. 15. Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków 2015. 16. Schein E.H., Pomoc. Jak ją oferować, dawać i akceptować, Warszawa 2012. Czasopiśmiennictwo pedagogiczne. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KA6_WK5 ma wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo –wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych generujących zmiany struktur społecznych KA6_UW1 potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji KA6_UO2 potrafi realizować założenia pracy socjalnej we współdziałaniu z jednostka, rodziną, grupą i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych technik pracy KA6_KK2 jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia osób o odmiennym położeniu społecznym KA6_KR1 potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podczas wykładów i ćwiczeń omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji. Forma zaliczenia przedmiotu (ćwiczenia): • pisemna praca (prezentacje zespołowe) na temat wybranych zagadnień, wykonanie zadań do modułów oraz aktywność podczas zajęć • uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady): • pisemna praca, kolokwium oraz aktywność podczas zajęć • uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
CW
FR WYK
|
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Ewa Daniluk | |
Group instructors: | Ewa Daniluk, Justyna Konopelko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Class - Grading |
Copyright by University of Bialystok.